مشهد- ایرنا- مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: مبتلایان به بیماری‌های زمینه ای در فصل سرما باید بیشتر مراقب خود باشند، چراکه در صورت ابتلا به بیماری‌های تنفسی نسبت به افراد سالم بیشتر دچار تشدید بیماری و ایجاد عوارض می‌شوند.

به گزارش ایرنا از دانشگاه علوم پزشکی نیشابور، دکتر زهرا دستجردی روز سه‌شنبه افزود: با توجه به شروع فصل سرما و شیوع بیشتر بیماری‌های حاد تنفسی از جمله آنفلوانزا و کرونا و شرایط حساس‌تر بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمن مانند دیابت، فشارخون بالا، بیماری‌های قلبی، آسم و سرطان منجر به کاهش ایمنی بدن اینگونه بیماران شود.

وی ادامه داد: بیماری عفونی نیز می‌تواند بیماری غیرواگیر مزمن را تشدید کند، لذا توصیه می‌شود بیماران مبتلا به بیماری‌های غیرواگیر در فصل سرما بیشتر مراقب خود باشند تا به بیماری های تنفسی و عفونی مبتلا نشوند.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: برای پیشگیری از تشدید بیماری به بیماران تنفسی توصیه می‌شود، به نکاتی همچون مصرف منظم و به موقع داروها، چک کردن قند و فشارخون، مدیریت استرس و داشتن خواب کافی، مصرف آب و مایعات به میزان کافی و پیروی از رژیم غذایی سالم توجه کنند.

وی افزود: داشتن فعالیت بدنی اصولی و برنامه ریزی شده و فعالیت های فیزیکی جایگزین برای روزهای نامساعد جوی، برقراری تهویه مناسب در محیط های بسته محل زندگی و کار و همچنین استفاده از ماسک در مکان‌های تجمعی توجه کنند.

دکتر دستجردی بیان کرد: شستشوی صحیح و مرتب دست‌ها، توصیه به تزریق واکسن آنفلوانزا، رعایت آداب تنفسی در موارد سرفه و عطسه و استفاده از ماسک، مراجعه به پزشک در صورت ابتلا به بیماری‌های تنفسی، مصرف منظم داروها طبق نظر پزشک، استراحت به اندازه کافی در زمان ابتلا به بیماری‌های تنفسی، روبوسی نکردن ،دست ندادن و رعایت حفظ فاصله با بیماران مبتلا مورد تاکید است.

به گزارش ایرنا، مرکز شهرستان ۴۰۰ هزار نفری نیشابور در جغرافیای مرکزی خراسان رضوی و ۱۲۷ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

دانشگاه علوم پزشکی نیشابور، به ۵۸۰ هزار نفر جمعیت در چهار شهرستان نیشابور، فیروزه، زبرخان و میان جلگه خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می‌کند.