یاسوج- ایرنا- مزرعه ۱۴ هکتاری پرورش ماهیان خاویاری در روستای ده شیخ پاتاوه شهرستان دنا واقع در استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان دومین طرح بزرگ شیلات در خاورمیانه قرار است که در صورت حمایت دولت و ارائه تسهیلات و سرمایه در گردش می تواند تحولی چشمگیر در صنعت شیلات این خطه فراهم کند.

به گزارش ایرنا، خاویار در زمره گران ترین غذاها بوده و در دنیا به دلیل امتیازات فراوان تغذیه ای به مروارید سیاه معروف است و خاویار تخم ماهیان خاویاری و از گران‌ترین خوراکی‌های جهان است.

ماهی خاویاری، به عنوان ارزشمندترین گونه پرورشی ماهیان در جهان شناخته می شود، که با افزایش روزافزون جمعیت، نیاز به غذا و مواد پروتئینی سالم، جایگاه تولید و پرورش این گونه ماهی در آب های داخلی و بهره برداری دو یا چندمنظوره از این منابع روز به روز آشکارتر می شود.

پرورش ماهیان خاویاری به صورت صنعتی قدمت ۴۵ ساله دارد که از روسیه آغاز شد، این گونه پرورشی را می توان در شبکه های مختلف متراکم، استخرهای خاکی و قفس های دریایی پرورش داد.

وجود اقلیم مناسب، پایین بودن هزینه های تاسیساتی و نیروی انسانی، وجود دانش فنی و تجربه بالا و همچنین آوازه ایران به عنوان تولیدکننده بهترین خاویار جهان موجب شده است این فعالیت ارزش اقتصادی فوق العاده ای داشته و به سرعت توسعه یابد.

توجه فراوان به مصرف این محصول در دنیا موجب شده در سالیان گذشته کشورهای حاشیه دریای خزر بی رویه اقدام به صید ماهیان خاویاری کنند تا جایی که ذخیره این گونه پرارزش آبزی رو به پایان رفته و در خطر انقراض قرار گرفته است.

در سال های اخیر دولت ها تلاش هایی را برای جلوگیری از خطر انقراض آن در پیش گرفته و با اجرای برنامه های پرورش و تکثیر مصنوعی سعی کرده، برند خاویار را برای ایران حفظ کنند.

راه اندازی مراکز و مزرعه های تکثیر و پرورش خاویار از جمله راهکارها برای حل این مشکل و کاهش دغدغه های از میان رفتن همیشگی یکی از گونه های مهم آبزیان است.

تولید اشرافی‌‎ترین فراورده‌های غذایی جهان در کهگیلویه و بویراحمد

خاویار، اشرافی ترین و گران ترین فرآورده غذایی جهان که روزی به رودخانه ها و دریاچه هایی مانند دریای مازندران محدود بود اکنون در روستایی به نام «دهشیخ» در شهرستان دنا از توابع کهگیلویه و بویراحمد نیز تولید می شود.

مزرعه ۱۴ هکتاری پرورش ماهی خاویاری در دهشیخ پاتاوه شهرستان دنا که چند سال است راه اندازی شده و جلوه‌ای از خدمات ماندگار بخش کشاورزی در این استان است.

دریای مازندران به عنوان بزرگ‌ترین منبع ماهیان خاویاری در جهان، بیش از ۱۰ درصد خاویار جهان را تأمین می‌کند.

این گروه از ماهی‌ها ساکن رودها و دریاچه‌های مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری، مناطق نزدیک به قطب و سواحل اوراسیا و آمریکای شمالی هستند. ارزش اقتصادی ماهیان خاویاری، تخم آن‌ها یعنی خاویار از اشرافی‌ترین و گران‌ترین فراورده‌های غذایی در جهان محسوب می شود.

خاویار خود به تنهایی اشرافی‌ترین صبحانه جهان محسوب می‌شود. بسیاری آن را به شکل خام یا همراه با زرده تخم مرغ یا خرده پیاز مصرف می‌کنند و گروهی نیز به اندازه نوک قاشقی از آن را همراه با سبزیجات معطر یا قطعه کوچکی از نان و کره می‌خورند.

سرمایه‌گذار طرح ماهیان خاویاری دهشیخ دنا با وجود حجم بالای کار فقط ۱۰ میلیارد ریال تسهیلات گرفته است البته در فاز توسعه این طرح به تسهیلات ساخت و سرمایه در گردش نیاز دارد.

دوره بهره‌برداری گونه‌های مختلف بین پنج تا ۱۰ سال است و از آنجایی که عمده مصرف خاویار در خارج از کشور است باید همه نهادهای متولی کمک کنند که مسیر صادرات این محصول ارزشمند و گران‌قیمت در استان هموار شود.

طرح هزار تنی ماهی خاویاری دهشیخ

مزرعه ماهیان خاویاری اسلامی با عنوان "مراورید" اولین مزرعه احداثی در استان کهگیلویه و بویراحمد است.

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در این رابطه، بیان کرد: طرح پرورش هزار تنی ماهی خاویاری روستای دهشیخ با سرمایه گذاری آقای اسلامی بخش پاتاوه یکی از طرح‌های بی‌نظیر پرورش ماهی است که دومین طرح کشور (پس از جویبار مازندران ۲ هزار تنی) و حتی دومین طرح بزرگ ماهیان خاویاری خاورمیانه است.

اسحاق رستمی افزود: این مجموعه ۱۰ سال پیش احداث شده و برای ۱۰۰ نفر اشتغالزایی کرده است، این ۲۳۰ تن این طرح به بهره برداری رسیده است و ۶۷۰ تن دیگر در فازهای ۲ و سه در حال تاسیس است.ظرف حدود دو سال این پروژه هزار تنی تکمیل می شود و ظرفیت اشتغال بیش از ۲۰۰ نفر را خواهد داشت.

وی تاکید کرد: در مزرعه پرورش‌ ماهی خاویار کار تکثیر هم انجام می شود و این یک ظرفیت خوب است.

رستمی عنوان کرد: هم اینک سه طرح خاویاری در استان وجود دارد که این طرح بی نظیرترین آن هاست و ۲ طرح دیگر درخیرآباد گچساران با ظرفیت های ۵۰ تنی و ۳۰ تنی فعال اند.

صادرات خاویار در آینده نزدیک

سرمایه گذار طرح ماهیان خاویاری دهشیخ گفت: زمین این طرح ۱۴ هکتار است که تاکنون پنج هکتار آن به اجرای طرح اختصاص یافته است. چند نوع ماهی خاویاری از جمله فیل ماهی، اوزون‌برون، سیبری و استرلیاد در این مجموعه پرورش داده می شود.

اسلامی تاکید کرد: اجرای این پروژه بزرگ خدمت بزرگی به استان و کشور است و از لحاظ درآمد و تامین امنیت غذایی بسیار کمک کننده خواهد بود.

وی ابراز کرد: قیمت خاویار فیل ماهی ۲۵ میلیون تومان و استرلیاد هشت میلیون تومان است و در یک ماه گذشته تجار کویتی برای خاویار به این مزرعه مراجعه کرده بودند.

طبق اعلام مدیر شیلات جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد، ۲۷۵ مزرعه پرورش ماهی قزل آلا و سه مزرعه خاویار در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد. از مجموع ۲۷۵ طرح، ۲۲ طرح غیر فعال است که حدود ۱۷ مورد از آن ها قابلیت احیا دارند.

استان کهگیلویه و بویراحمد معروف به سرزمین رودخانه های خروشان با وجود تولید ۱۰ درصد از روان آب های کشور ،۵۷ رودخانه به طول یکهزار و ۴۰۰ کیلومتر و۱۱ هزار کیلومتر آب راه ،دارای ظرفیت های خوبی در حوزه منابع آبی است و بشار، مارون و زهره از مهمترین رودخانه های استان کهگیلویه و بویراحمد هستند.

این سرزمین با در اختیار داشتن ۱۰ درصد منابع آبی و ۱۱ و نیم میلیارد مترمکعب روان آب زمینه را برای توسعه بخش شیلات به خوبی فراهم کرده طوری که در حال حاضر تولید سالیانه آبزیان در استان به مرز بیش از ۲۳ هزار تن رسیده است.

استان کهگیلویه و بویراحمد سومین پرورش دهنده ماهی در ایران بشمار می رود و به شرط فراهم کردن زمینه‌ های لازم برای توسعه صنعت شیلات به ویژه در مناطق دورافتاده و محروم نرخ بیکاری در اینجا به حداقل می رسد و شاخص‌های توسعه اقتصادی ارتقا می یابد.