بروجرد - ایرنا - رییس کل دادگستری لرستان گفت: عملیات وعده صادق ۲، گوشه‌ای از عظمت و اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران را به دنیای استکبار به ویژه آمریکا و رژیم منحوس و غاصب صهیونیستی نشان داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام سعید شهواری روز سه شنبه در آیین تودیع و معارفه رییس دادگستری و دادستان بروجرد در سالن دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: نمونه ضعف و ناتوانی صهیونیست ها را در عملیات وعده صادق ۲ را مشاهده کردیم و بار دیگر اقتدار جمهوری اسلامی برای دنیا به نمایش گذاشته شد.

وی بیان کرد: به یاری خداوند رژیم صهیونسیتی در آینده سیلی های محکم‌تر بیشتری از جانب حزب الله دریافت خواهد کرد.

رییس کل دادگستری لرستان اضافه کرد: انجام عملیات وعده صادق ۲، بعد از شهادت اسماعیل هنیه در خاک ایران توسط رژیم صهیونیستی مطالبه مردم ایران بود و مسوولان نظام این خواسته را در زمان مناسب انجام دادند.

حجت الاسلام شهواری با تاکید بر ضرورت توجه به حل مشکلات و گره گشایی از کار مردم ادامه داد: مردم امروز مشکلات و گرفتاری های زیادی دارند و حل این مشکل به دست مسوولان امکان پذیر است.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد بروجرد مبتنی بر صنعت است، یادآور شد: صنعت ارتباط تنگاتنگی با تولید و اشتغال دارد و تمام مسوولان باید نهایت توان و تلاش خود را به کار گیرند تا چرخ تولید و اشتغال به چرخش درآید و با موانع تولید و اشتغال به طور جدی برخورد شود.

حجت الاسلام شهواری با تاکید بر حمایت دادگستری و قوه قضاییه از بحث تولید و اشتغال افزود: تلاش بر این است که کارخانجات تعطیل و نیمه تعطیل به چرخه بازگردند و بسیاری از مشکلات و آسیب های اجتماعی ریشه آنها به مشکلات اقتصادی و نبود شغل می رسد، کاهش یابد.

رییس کل دادگستری لرستان سند تحول و تعالی قضاییه را برنامه عملیاتی این قوه ذکر کرد و گفت: مطالعه دقیق و اجرایی کردن سند تحول توسط مدیران حوزه‌های قضایی و قضات ضروری و لازمه ارتقای جایگاه دادگستری استان است.

وی با اشاره به اینکه برنامه عملیاتی در ذیل سند تحول تدوین شده برای اجرایی شدن سند تحول می‌باشد، بیان کرد: برنامه عملیاتی در سال جاری دارای هشت هدف است که برای هر کدام از آن‌ها مجری پیش‌بینی و برای هر هدف یک مسوول از معاونان دادگستری تعیین شده است.

وی با اشاره به اینکه خروجی تمام عملکرد و برنامه‌های ما باید تکریم و رضایت‌مندی ارباب رجوع باشد، افزود: دستگاه قضا آخرین ملجأ و پناهگاه مردم است و مردم با درد و مشکلات به ما مراجعه می‌کنند که باید خود را به جای مراجعه کنندگان بگذاریم و آنها را از خانواده خود بدانیم و با آنها با سعه صدر برخورد و در رابطه با مشکلاتشان آنها را اقناع کنیم.

رییس کل دادگستری لرستان گفت: بررسی پرونده‌های قدیمی و مسن این مجموعه باید در دستور کار قرار گیرد تا با برنامه‌ریزی و در سریع‌ترین زمان ممکن تعیین تکلیف شوند.

وی یادآور شد: اطاله و طولانی شدن روند دادرسی، یکی از چالش هایی است که باید برای آن برنامه‌ریزی دقیقی صورت گیرد و برای دستیابی به معیارها و شاخص‌های ترسیم شده قوه قضاییه تلاش کرد.

وی اطاله دادرسی را نوعی تضییع حقوق مردم برشمرد و اظهار داشت: وجود پرونده‌های معوق و مسن و نیز شعب نامتعارف، حکایت از وجود اطاله دادرسی دارد بنابراین باید به حد نصاب متعارف پیش بینی شده قوه قضاییه رسید.

حجت الاسلام شهواری با تاکید بر چاره اندیشی برای کاهش ورودی پرونده ها ادامه داد: باید به سمت دادرسی الکترونیک و پرونده‌های بدون کاغذ پیش رفت چراکه این امر یکی از ابزارهای نوین محسوب می شود و نخستین فایده این مسئله به صرفه و صلاح بودن است.

وی با تاکید بر حفظ حقوق شهروندی و خدمات رسانی سریع به مردم گفت: تکریم ارباب رجوع، رضایتمندی عمومی را به دنبال دارد بنابراین باید توجه ویژه‌ای به تکریم و احترام مراجعان دادگستری داشت و آنان را با روی گشاده و خوشرویی اقناع کرد.
حجت الاسلام شهواری ادامه داد: تمام روسای حوزه‌های قضایی استان باید نظارت جدی و همه جانبه نسبت به مجموعه، اعم از قضایی و اداری داشته باشند چون نیروهای انسانی سرمایه‌های ما هستند بنابراین باید در این راستا برنامه‌های فرهنگی را جدی گرفت.

وی بیان کرد: رعایت قانون لازمه تحقق عدالت و رضایتمندی مردم از دادگستری و موفقیت دستگاه قضایی است.

وی همچنین یکی از چالش‌های مهم دادگستری لرستان را افزایش ورودی پرونده‌ها دانست و گفت: باید توجه ویژه ای برای کاهش پرونده های ورودی صورت گیرد و در این راستا از تجربیات و شیوه‌های موفق دیگران نهایت استفاده و بهره‌برداری را برد.

حجت الاسلام شهواری اضافه کرد: قضات و روسای حوزه های قضایی بایستی با برنامه ریزی و تدبیر خاص به منظور عدم انجام وظایف محوله، به صورت مستمر در زندان حضور یابند و مشکلات زندانیان را با رسیدگی به موقع بررسی کنند.

رییس شورای قضایی لرستان توجه به دادرسی برخط (آنلاین) و الکترونیک را ضروری دانست و ادامه داد: این مهم سبب کاهش تردد مراجعان به دادگستری و همچنین عدم انتقال زندانیان به دادگاه شده و از آسیب‌های مرتبط با آن می‌کاهد.

وی با تاکید بر لزوم نظارت جدی دادستان ها بر قرارهای منتهی به بازداشت، بیان کرد: سال گذشته شاهد کاهش۲۴ درصدی ورودی زندان به واسطه نظارت بر قرارهای منتهی به بازداشت بودیم ضمن اینکه فلسفه قرارهای بازداشت در دسترس بودن متهم است نه تنبیه متهم و باید به این مقوله توجه ویژه داشت.

حجت الاسلام شهواری با تاکید بر اینکه با هرگونه تغییر کاربری اراضی کشاورزی بدون هیچگونه اغماض برخورد جدی و قانونی صورت خواهد گرفت، تاکید کرد: احکام صادره در حوزه تغییر کاربری اراضی کشاورزی بایستی هر چه سریعتر و در یک زمانبندی مناسب و بدون تعارف با هیچ احدی اجرا کردند.

به گزارش ایرنا، در این آیین از زحمات خیرعلی کرمی عالم و سجاد بیرانوند رییس دادگستری و دادستان بروجرد تقدیر و امیر رضا صارمی و گودرز امرایی به عنوان رییس جدید دادگستری و دادستان بروجرد معرفی شدند.