سنندج- ایرنا- مدیرکل بهزیستی استان کردستان گفت: زمینه حضور بیشتر و موثرتر افراد دارای آسیب بینایی در تمام سطوح جامعه با همکاری و همراهی تمام ادارات و سازمان‌ها باید فراهم شود.

به گزارش ایرنا، حسین رسولی روز سه شنبه در آیین گرامیداشت روز جهانی عصای سفید در سنندج اظهار کرد: فراهم کردن حوزه و بستر برای حضور پررنگ افراد دارای معلولیت با توجه به توانمندی، استعداد و نواقصی که دارند، بسیار مهم و این مهم یکی از رویکردهای اصلی سازمان بهزیستی است.

وی افزود: خدمات رسانی به جامعه معلولان از جمله نابینایان کار سنگینی است که مطالبه‌گری و همراهی همه ادارات و سازمان‌ها، تشکل‌های مردمی و خود این عزیزان را می طلبد و باید همه با هم یاری کنند تا فضا برای حضور آنها و رفع نیازهای پیش رو فراهم شود.

لزوم مناسب سازی فضای شهری برای نابینایان

مدیرکل بهزیستی استان کردستان در ادامه گفت: مناسب سازی مبلمان شهری و اداری، معابر عمومی و آموزشی و بهداشتی و تجاری، و موانع فرهنگی که مؤثر در رفع چالش‌ها است باید با همدلی رفع شود.

وی اظهار کرد: مهمترین مورد هم قوانین بالا دستی است که با حمایت از معلولین فصل الختام همه امور در تحقق مفاد مندرج به نفع افراد دارای معلولیت است.

رسولی یادآور شد: در این قانون مناسب سازی فیزیکی و فرهنگی و اشتغال و مسکن و معیشت و آموزش و بهداشت و سایر موارد در حمایت از حقوق معلولان مطرح شده است که اگر چنین چیزی باشد مشکلات سر راه معلولان حل خواهد شد.

وی با بیان اینکه در میان معلولان، افرادی وجود دارند که با استعداد و توانمندی خود در عین معلولیت باز هم سر آمد تحصیل و ورزش و کسب و کار هستند، گفت: رویکرد یکسان با این افراد و اینکه با لحاظ تفاوت‌ها این افراد را هم شهروند در تراز خود بدانیم بستر را برای درخشش آنها مهیا و آسان خواهد کرد.

مدیرکل بهزیستی کردستان یادآور شد: شعار هفته نابینایان امسال آسان کردن دسترسی به فناوری و مشارکت بیشتر نابینایان در این حوزه است در همین راستا باید اقداماتی انجام شود.

وی اظهار کرد: نباید تنها به مناسب سازی معابر و اماکن اکتفا شود چرا که بخشی از مناسب سازی محیطی برای نابینایان دسترسی به فضای مجازی و رسانه‌ها است که باید در جامعه تکنولوژی و زیرساخت آن برای نابینایان فراهم شود.

استفاده ازعصای سفید، نخستین بار در سال ۱۹۲۱ در انگلستان متداول و اندکی بعد در ۱۵ اکتبر (۲۴ مهر) قانونی به نام قانون عصای سفید به تصویب رسید و این روز نیز به نام روز نابینایان نامگذاری شد.

بیشتر بخوانید: