اراک - ایرنا - نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: مواردی در قانون پیش‌بینی شده اما اجرا نشده که این مهم باعث تحمیل کردن هزینه‌هایی به صنعتگران شده است.

به گزارش ایرنا، نادرقلی ابراهیمی عصر سه‌شنبه پس از بازدید چندین ساعته از برخی واحدهای صنعتی شهرک صنعتی خیرآباد اراک، در نشست با صنعتگران این شهرک، افزود: بر اساس قانون، آب، برق، گاز و تاسیسات باید تا در هر واحد در شهرک‌های صنعتی آورده شود، نه اینکه تا در شهرک، برخی از امور نیازمند مصوبه دولت است.

وی بیان کرد: صنایع متوسط و کوچک در شهرک‌های صنعتی بیشترین برد اقتصادی و اشتغالی و بیشترین اثر مالی و اجتماعی دارند و ۹۰ درصد صنایع استان مرکزی در این راستا است.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: تدوین و تهیه زنجیره تولید در این واحدها از اهمیت ویژه برخوردار است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

ابراهیمی اظهار کرد: توجه به زنجیره ارزش موجب شناسایی خلاها و زمینه رسیدن هر واحد برای رسیدن به قطب می‌شود.

وی بیان کرد: شرکت شهرک‌های صنعتی خیرآباد اراک جزو اولین و بهترین شهرک‌های صنعتی ایران است که در مسیر توسعه کشور و منطقه تاثیرگذارند.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بازدید از سایر نواحی و شهرک‌های صنعتی در دستور کار است، گفت: مجموع مسایل و مشکلات این واحدها چه در سطح سطح استانی و کشوری پیگیری جدی می‌شود.

ابراهیمی اظهار کرد: قانون مصوب برای تشکیل شرکت‌های شهرک‌های صنعتی وجود دارد اما نواقصی برای این قانون متصور وجود دارد که انتظار است پیشنهاداتی برای به‌روز کردن و یا اصلاح در اصل قانون و یا آیین‌نامه و دستورالعمل مصوب وزیران ارایه شود.

وی گفت: نوع تعاملات، داد و ستادها، کسب و کارها و شرایط نسبت به گذشته متفاوت شده و باید این قوانین اصلاح شود.

نماینده مردم اراک،کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از مهمترین مسایلی که مجلس با آن همراه است، وجود انبوهی از قوانین است که تاریخ استفاده آنها گذشته است.

ابراهیمی گفت: قانونگذار به شرکت شهرک‌های کشاورزی و شرکت شهرک‌های صنعتی اجازه صدور اسناد مالکیت داده و این مهم یک فرصت استثنایی و یک امید برای سرمایه‌گذاران است‌

وی تاکید کرد: مسایل و مشکلات صنعتگران استان در داخل با حضور مدیران ذیربط و در سطح ملی از جمله مباحث ارزی و تامین اجتماعی از تهران دنبال می‌شود.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: فرصت‌های قانونی زیادی برای تولیدکنندگان و صنعتگران وجود دارد که باید نهایت استفاده از آنها صورت گیرد.

ابراهیمی گفت: برش اقتصاد دانش بنیان در معاونت فناوری زده شده و ۱۰ استان کشور از جمله استان مرکزی به عنوان نمونه آزمایشی ( پایلوت) در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: در راستای برش اقتصاد دانش بنیان استان مرکزی، پروژه‌های متنوعی وجود دارد و از محل قوانین متعدد در سال جاری ۳۰ هزار میلیارد ریال اعتبار پیش‌بینی شده اما از نظر کارکردی مناسب نبوده است.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شرکت‌های شهرک‌های صنعتی الزام به استفاده از انرژی‌های پاک دارند و این مهم باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

ابراهیمی یادآور شد: ۲۰ هزار مگاوات کسری برق امسال در کشور وجود داشت که رقم قابل توجهی بود و روز به روز تقاضا برای انرژی افزایش می‌یابد زیرا کشور در حال توسعه است.

وی اظهار کرد: تسهیلات لازم برای ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی وجود دارد و شهرک‌ها و نواحی صنعتی باید از آن بهره‌گیری کنند تا مشمول مدیریت قطع برق نشوند و مازاد برق خود را نیز بفروشند.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی افزود: یک‌هزار و ۶۰۰ مگاوات انرژی خورشیدی برای استان مرکزی پیش‌بینی شده که باید از این فرصت استفاده شود.

ابراهیمی گفت: ۲۵۰ روز آفتابی در استان مرکزی وجود دارد که به اندازه پنج برابر برق مصرفی موجود در کشور روزانه می‌توانیم از خورشید استقاده کنیم.

وی اظهار کرد: خداوند این انرژی بزرگ را در اختیار بشر قرار داده واحدهای صنعتی باید از این فرصت نهایت بهره‌گیری را داشته باشند.

نماینده مردم اراک،کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد:موارد مربوط به بانک مرکزی و تعهدات ارزی شهرک صنعتی خیرآباد باید مشخص و اعلام شود تا به صورت ویژه پیگیری شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی هم در این نشست گفت: ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال پروژه‌های عمرانی از ابتدای سال جاری تاکنون در شهرک صنعتی خیرآباد اراک اجرا شده است.

فرشاد خوشنویسان افزود: پل روگذر ریل راه‌آهن، آسفالت، زیرسازی خیابان و معابر، بخشی از طرح‌های اجرا شده است.

وی بیان کرد: بسیاری از مسایل و مشکلات واحدهای صنعتی باید در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی و ستاد تسهیل و رفع موانع تولید مطرح شود.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی در ۶ ساعت از پل دور برگردان ورودی شهرک صنعتی خیرآباد، شرکت شیشه تابش جام، ماهد آلومینیوم، کربن صنعت و پل راه‌آهن این شهرک بازدید و از نزدیک مسایل و مشکلات را بررسی کرد.

۴۴۰ واحد صنعتی در شهرک صنعتی خیرآباد اراک مستقر است.