تهران بزرگ - ایرنا - معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس راهور تهران بزرگ گفت: به منظور احترام به نابینایان در صورت عدم توجه به علایم عصای سفید و عدم توقف کامل خودرو، رانندگان متخلف از سوی پلیس ۱۵۰ هزار تومان جریمه می‌شوند.

به گزارش ایرنا از مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور تهران بزرگ، سرهنگ فیروز کشیر روز سه‌شنبه ضمن تبریک فرارسیدن ۲۴ مهرماه روز عصای سفید اظهار کرد: هرگاه در معابر نابینایی را مشاهده کردید که قصد تردد دارد و عصای سفید خود را بالا نگه داشته است نشان می‌دهد که این افراد می‌خواهد از خیابان عبور و شما به عنوان راننده باید ضمن توقف کامل به او اجازه حرکت بدهید. در صورتی که این حق تقدم را رعایت نکرده و به علامت عصای سفید او توجهی نکنید پلیس می‌تواند ۱۵۰ هزار تومان افراد متخلف را جریمه کند.

وی اضافه کرد: رانندگان باید به این نکته توجه داشته باشند که هرگاه نابینایی را مشاهد می‌کنند که قصد عبور از گذرگاهی را دارد باید توقف کامل کرده و بدون زدن بوق و یا اینکه او را دچار دستپاچگی کنند اجازه عبور کامل را به وی داده و پس از اطمینان، عبور کنند.

سرهنگ کشیر گفت: بارها شنیده‌ایم که برخی افراد در ترددهای روزانه خود چه راننده و چه عابر پیاده به برخی دیگر می گویند مگر کوری؟ باید بگوییم که افراد نابینا بسیار افراد توانمند و دارای دقت بسیار بالایی هستند و با شنیدن این جمله بسیار ناراحت می‌شوند پس مراقب بیان گفتار خود باشیم.

وی اظهار کرد: نابینایان هم مانند همه آحاد جامعه در معابر تردد می‌کنند و به واسطه همین رفت و آمدها همچون دیگران حق دارند با آرامش و امن از معابر عبور کنند به واسطه همین موضوع باید رانندگان در ترددهای خود این موضوع را مدنظر داشته و مراقب این افراد باشند.

سرهنگ کشیر افزود: همه ما خاطره فیلم ماندگار «رنگ خدا» را با بازیگری «محسن رمضانی» را به خوبی به یاد داریم و مشاهده کردیم که این بازیگر چگونه با بازی خود تعامل بین بینا و نابینا را به نمایش گذاشت و به همه ما آموخت که هیچ فرقی بین این دو وجود ندارد و همه شهروندان دارای حقوقی برابر هستند.

وی ادامه داد: همان‌گونه که همه دارای قدرت بینایی هستند و باید امکان عبور آسان و امن را از خیابان‌ها و معابر شهری داشته باشند نابینایان هم باید از این امکان بهره‌مند باشند و همچون دیگر شهروندان امن و ایمن و بدون هیچ زحمتی و با خیال راحت از معابر عبور کنند.