به گزارش گروه علمی ایرنا از پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران کتاب اخلاق راهنمایی و ارزیابی پایاننامهها: راهنمای عملی دانشجویان، استادان راهنما، استادان داور، و موسسات آموزشی پژوهشی نوشته دکتر رحمان شریفزاده، سال ۱۴۰۳ توسط انتشارات ایرانداک به چاپ رسید.
نگارش پایاننامه معمولا نخستین پژوهش مهم دانشجو محسوب میشود، و پایاننامه، بهویژه پایاننامه دکتری، محصول چندین سال هزینه مادی و غیرمادی دانشجو و دستگاههای ذیربط است. چهار نوع کنشگر اصلی، یعنی استاد راهنما، دانشجو، موسسه آموزشی ـ پژوهشی، و داور با چهار نقش حرفهای مجزا به شکل مستقیم در فرایند پژوهش دانشگاهی پایاننامه نقشآفرینی میکنند و درنتیجه نحوه عمل و ارتباط این کنشگران با هم در کیفیت و موفقیت این پژوهش کاملاً اثرگذار است.
این کنشگران در این فرایند چه مسئولیتهایی بر عهده دارند؟ این کتاب درپی شناسایی و تدوین مهمترین مسئولیتهای این کنشگران در فرایند پایاننامه است و در این راستا به مهمترین چالشهای اخلاقی، دوراهیها و تنشهای میان این کنشگران میپردازد.