تهران بزرگ - ایرنا - کمتر از ۲۴ ساعت ۱۲۰ واحد از ساختمان‌های بازار آهن تهران به قول قدیمی‌ها با آتش‌سوزی پودر شد اما گوش شنوایی وجود ندارد که برای ایمن‌سازی اقدام کند، از ۶ هزار مالک فقط ۲۰ واحد تَن به امنیت‌بخشی واحدهای خود دادند و اکنون باید به انتظار بنشینند که چه زمانی می‌توانند کسب و کار خود را دوباره احیا کنند، فقط پس از این همه آتش‌سوزی، آهی بر دل مالکان سنگینی می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، چرا باید تراژدی ساختمان‌های ناایمن در تهران همچنان پرتکرار و دنباله‌دار باشد مگر پلاسکو، بیمارستان گاندی و دیگر ساختمان‌هایی که در آتش سوخت یا تخریب شد، نمی تواند درس عبرتی برای مالکان دارای ساختمان‌های ناایمن باشند.

اکنون ۷۱ ساختمان ناایمن در تهران داریم که هر کدام از آنها به مانند بمب ساعتی هستند که هر لحظه امکان انفجارشان در اثر یک حادثه وجود دارد.

جرقه‌های اولیه آتش‌سوزی وقتی از یکی از ساختمان‌های بازار آهن تهران بلند شد، شاید مالکان این بازار باورشان نمی‌شد که مغازه‌هایشان در مدت چند ساعت به ناگاه به تلی از خاک و آهن‌های باقی‌مانده از آتش‌سوزی تبدیل شوند و به یکباره همه دارایی و سرمایه آنها با این جرقه‌ها از بین برود.

زمانی که آتش شعله‌ور شد، فکر نمی‌کردند که چنان دود سیاهی ناشی از آن همه تهران را فرا گیرد و زندگی بسیاری از مالکان این بازار را با خاک یکسان کند، میلیاردها تومان خسارت به این بازار وارد کند و سه نفر در این حادثه آتش‌سوزی جان ببازند، هفت نفر مصدوم شوند و ۱۲۰ ملک هم به طور کامل تخریب شود.

این حجم از تخریب در حالی رخ داده که بارها و بارها به مالکان این واحدهای تجاری در بازار آهن شادآباد تذکر داده شد که ایمن‌سازی را انجام دهند اما دریغ از کمترین توجه مالکان این واحدها به هشدارها و تذکرات برای ایمن کردن واحدهای خود، حال بیشترین ضرر نصیب کسانی شده که روز شنبه ۲۱ مهرماه سال جاری مغازه‌هایشان در این بازار بطور کامل تخریب شده است.

ساعت دقایقی از ۱۴ ظهر روز شنبه ۲۱ مهر ماه گذشته بود که شعله‌های آتش از بازار آهن شادآباد تهران همه را خبردار کرد از آتش‌نشانی گرفته تا اورژانس پایتخت و خبرنگاران رسانه‌های گروهی. سیاهی دود شهر را فرا گرفت که غضلت آن در آسمان نشانه‌ای از مهیب بودنش داشت. ادامه این گزارش و اتفاقاتی که در این حادثه رخ داد را می‌توانید اینجا بخوانید.

ساختمانی‌هایی که همچنان ناایمن باقی مانده است

زمانی که از یک هزار و ۲۰۰ ساختمان ناایمن در تهران هنوز ۷۱ واحد آن باقی مانده که این اماکن به واسطه تراکم جمعیتی در مکان‌هایی همچون بازار بزرگ تهران، بازار آهن و مراکز خرید و نیز شامل بیمارستان‌های امام خمینی، سینا، بوعلی، شهدای یافت‌آباد، فیاض‌بخش و رسول اکرم است که باید به اخطار و تذکر نسبت به آنها بسنده نکرد و بنای ایمن‌سازی را با اقدامات پیشگیرانه انجام داد تا دیگر جان افراد در این مکان‌ها در خطر نباشد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی تهران نیز به این موضوع اشاره کرده که ۸۰ درصد از ساختمان‌های دولتی در پایتخت تاییدیه ایمنی نگرفته‌اند و مالکان این ساختمان‌ها همکاری‌های لازم را درباره تاییدیه ایمنی با سازمان آتش نشانی انجام نمی‌دهند.

قدرت‌الله محمدی می‌گوید: برای بازدید از برخی ساختمان‌های نا ایمن دولتی مانع ورود آتش‌نشانی می‌شوند از این رو مجبوریم پرونده قضایی برای آنها تشکیل دهیم و با دستور قضایی از این ساختمان‌ها بازدید کنیم.

همین موضوع نشان می‌دهد که تذکر هیچ تاثیری در روند ایمن‌سازی این بمب‌های ساعتی در تهران ندارد و باید اقدامات دیگری برای این واحدها انجام داد.

همانگونه که مهدی بابایی رییس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران بر تشکیل پرونده قضایی برای ساختمان‌های حیاتی ناایمن به‌ویژه بیمارستان‌ها در تهران تاکید کرده و گفته است: شهرداری در پیگیری وضعیت ساختمان‌های حیاتی ناایمن از جمله بیمارستان‌ها تنها به اخطاریه و ارسال کلی لیست به مدعی‌العموم قوه قضاییه اکتفا نکند.

ماجرای ناایمن بودن بازار آهن از زبان شهردار منطقه ۱۸

شهردار منطقه ۱۸ تهران روز سه‌شنبه در جریان جلسه شورای شهر درباره آتش‌سوزی بازار آهن پایتخت گفت: شهرداری به تنهایی نمی‌تواند بازار آهن شادآباد را ساماندهی کند چون هر موقع ورود کردیم، هیچ همکاری با شهرداری از سوی کسبه صورت نگرفت. بارها به مالکان بازار آهن درباره مخاطرات آن هشدار دادیم ولی اغلب همکاری نکردند به خاطر عدم همراهی‌ها شاهد حریق در این بازار و از بین رفتن ۱۲۰ واحد تجاری بودیم.

محمدجواد خسروی اظهار کرد: سه کارگر در این حادثه جان باخت که یکی از آنها از اتباع خارجی بود، معتقدم اگر جلوی این اتفاقات با ایمن سازی گرفته نشود تبعات به مراتب بدتری در آینده شاهد خواهیم بود.

او تاکید کرد: تنها ۲۰ نفر از ۶ هزار مالک این بازار برای ایمن‌سازی اقدام کردند در حالیکه هر جا مردم در کنار شهرداری ایستادند، اتفاق خوبی افتاد.

شهردار منطقه ۱۸ تهران با تاکید بر اینکه بخشی از تخلفات بازی با جان مردم است، تاکید کرد: دریافت مجوز برای ورود به این بخش‌ها یک ماه زمان می‌برد و وقتی می‌خواهیم وارد ساختمان شویم به دلیل اینکه باز هم اجازه ورود نمی‌دهند باید مجددا مجوز بگیریم از سویی دیگر صدور رای کمیسیون ماده ۱۰۰ هم زمان ۶ ماهه دارد.

وی ادامه داد: ما آرای قلع طبق ماده ۱۰۰ زیادی در شهر تهران داریم اما نمی‌توانیم ساختمان‌هایی که افراد در آن ساکن هستند را تخریب کنیم تقاضای ما این است که اگر می‌خواهیم خلازیرها در تهران شکل نگیرد فاصله زمانی صدور مجوزها را کاهش دهیم. البته هفته‌ای نیست که نیروهای ما در برخورد با ساخت و ساز غیرمجاز با اراذل و اوباش درگیر نشوند و آسیب نبینند، از این رو هیچ گونه حمایت قضایی از نیروهای ما وجود ندارد.

اینکه با یک جوشکاری ساده ۱۲۰ مغازه در بازار آهن تهران به یکباره چنان تخریب می‌شود که فقط سیاهی ناشی از آتش‌سوزی و مغازه‌های تخریب از آن باقی بماند این هشدار را می‌دهد که باید مهمترین و یکی از موضوعات اولویت‌دار ایمن‌سازی مکان‌های این چنینی باشد.

اگر امروز این تعداد از ساختمان‌های ناایمن در بازار آهن تهران در آتش سوخت، فرداهای دیگر ممکن است دیگر مغازه‌ها به چنینی دردی دچار شوند لذا ۶ هزار مالک ساختمان‌های این بازار از امروز باید به فکر چاره‌ای برای ایمن‌سازی واحدهای تجاری خود باشند تا در آینده واحدهای آنها در حادثه‌ای با خاک یکسان نشود.

با توجه به اینکه بارها و بارها تذکراتی به ۷۱ ساختمان ناایمن همچون بازاریان، دستگاه‌های دولتی و بیمارستان‌های شهر تهران داده شده بهتر است برای ایمن‌سازی آنها اقدام شود تا همانند پلاسکو، خلازیر، بازار آهن تهران و هزاران اتفاق دیگر نه تنها جان انسان‌های بی‌گناه با آتش‌سوزی و یا تخریب در خطر نباشد بلکه از میلیاردها تومان خسارت مالی به مالکان نیز جلوگیری شود، امروز به فکر فردای خود و خانواده‌های‌مان باشیم.