تهران- ایرنا- چین و پاکستان در بیانیه مشترکی بر «ایجاد فضایی امن برای همکاری» تاکید کردند و اسلام‌آباد وعده داد که تدابیر امنیتی را برای حفاظت از شهروندان و پروژه‌های چینی در این کشور جنوب آسیا افزایش دهد.

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، همزمان با سفر «لی کیانگ» نخست وزیر چین به پاکستان، دو طرف سه‌شنبه در بیانیه مشترکی اعلام کردند: طرف چینی بر لزوم و فوریت اقدامات هدفمند امنیتی در پاکستان و ایجاد فضایی امن برای همکاری تاکید کرد.

بر اساس این بیانیه، طرف پاکستان نیز بر تعهد قاطع خود برای بهبود و تقویت تدابیر و همکاری امنیتی تاکید کرد.

این بیانیه ۳۰ بند دارد و در آن آمده است که پاکستان «تلاش‌های فراگیری به منظور تضمین امنیت و ایمنی پرسنل، پروژه‌ها و نهادهای چینی» انجام خواهد داد.

دو کشور همچنین بر تقویت همکاری‌های دیپلماتیک، منطقه‌ای و اقتصادی نیز تاکید کردند.

لی کیانگ روز دوشنبه سفر چهار روزه خود را به پاکستان آغاز کرد. این اولین سفر یک نخست وزیر چین به پاکستان پس از ۱۱ سال است که پس چند روز پس از یک حمله انتحاری در کراچی رخ داد. در این حمله ۲ مهندس چینی کشته شدند. این دومین حمله به مهندسان چینی در سال جاری میلادی بود.

سفر لی کیانگ به پاکستان با برگزاری نشست مقام‌های سازمان همکاری شانگهای در این کشور همزمان شده و تدابیر شدید امنیتی در پاکستان به اجرا گذاشته شده است.

چین در چارچوب ابتکار «کمربند و جاده» در سال‌های اخیر میلیاردها دلار در احداث پروژه‌های زیرساختی در پاکستان سرمایه‌گذاری کرده است.