شیراز - ایرنا - دغدغه‌های واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی در قالب برگزاری کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید پیگیری می‌شود و با حل مشکلات هشت واحد تولیدی در نهمین جلسه این کارگروه تعداد واحدهای صنعتی حمایت شده از ابتدای امسال تاکنون به ۵۰ واحد رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حمایت از فعالان صنعتی به منظور حضور فعال و اثربخش آنها در بخش تولید با هدف تحقق «جهش تولید با مشارکت مردم» از مهمترین رویکردهای متولیان در این عرصه به شمار می‌رود.

این در حالیست که بسیاری از صنعتگران فارس به ویژه صنایع مستقر در شهرک‌های صنعتی فارس با مشکلات بسیاری در بخش‌های مختلف رو به رو هستند؛ مشکلاتی که موانع بسیاری را بر سر راه واحدهای کوچک و بزرگ ایجاد کرده و خسارات قابل‌توجهی به بدنه تولید آنها زده است.

یکی از مهمترین رویکردهای دولت برای حل این مشکلات و حمایت از فعالان اقتصادی برگزاری مستمر کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در استان‌های مختلف کشور است.

تشکیل کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در استان فارس محدود به استانداری نمی‌شود بلکه این کارگروه در شهرک‌های صنعتی نیز برای رسیدگی به موضوعات و مشکلات سرمایه‌گذاران و متقاضیان سرمایه‌گذاری در داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی و ارائه خدمات کارشناسی برگزار می‌شود.

نشست‌های مربوط به این کارگروه در فارس هر هفته در روزهای سه‌شنبه به ریاست استاندار فارس و دبیری مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان و با هدف تسریع در رسیدگی به مشکلات سرمایه‌گذاران، توسعه و رونق کسب و کارها و افزایش اشتغالزایی تشکیل می‌شود؛نشست‌هایی که از ابتدای سال جاری تاکنون منجر به رفع مشکلات ۵۶۴ واحد تولیدی شده است.

اما تشکیل کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در استان فارس محدود به استانداری نمی‌شود بلکه این کارگروه در شهرک‌های صنعتی نیز برای رسیدگی به موضوعات و مشکلات سرمایه‌گذاران و متقاضیان سرمایه‌گذاری در داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی و ارائه خدمات کارشناسی برگزار می‌شود.

در حقیقت صنعتگران مستقر در شهرک‌های صنعتی استان که متقاضی طرح مشکلات در نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید هستند می‌توانند با حضور در این جلسات موضوعات و مسائل خود را مطرح کنند.

جلسات کمیته تسهیل و رفع موانع تولید در شرکت شهرک‌های صنعتی فارس هم با رویکرد حمایتی و رسیدگی به موضوعات و مشکلات سرمایه‌گذاران و متقاضیان سرمایه‌گذاری در داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی و ارائه خدمات کارشناسی به صورت مستمر برگزار می‌شود.

احیای صنایع راکد، حفظ و پایداری تولید و اشتغال و ارتقای سطح تولید در واحدهای صنعتی فعال از دیگر اهداف برگزاری این جلسات است.

از ابتدای سال تاکنون هشت جلسه از این کارگروه برگزار شده و اخیراً هم با برگزاری نهمین جلسه کمیته تسهیل و رفع موانع تولید شرکت شهرک‌های صنعتی فارس در سال ۱۴۰۳، مشکلات هشت واحد صنعتی و تولیدی مورد بررسی قرار گرفته است.

در این جلسه که به ریاست مدیرعامل و با حضور معاونان و مدیران شرکت شهرک‌های صنعتی فارس برگزار شد مشکلات صنعتگران در حوزه‌های مختلف ساخت و ساز، دریافت پایان کار، تجمیع و تفکیک، اقساط معوقه، صدور جواز ساخت، درخواست تجمیع، ترهین اسناد و تغییر کاربری مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس که معتقد است در این جلسات از تمام ظرفیت‌های قانونی برای رفع موانع تولید استفاده می‌شود گفت: راهبرد اصلی ما کمک به سرمایه‌گذاران برای شتاب بخشیدن به تکمیل و بهره‌برداری از واحدهای تولیدی است.

سید مسعود عظیمی افزود: تلاش کرده‌ایم مشکلات واحدهای صنعتی را در کوتاه‌ترین زمان رفع کنیم تا شاهد تسریع در روند بهره‌برداری از واحدهای تولیدی باشیم.

استان فارس از ۶۳ شهرک و ناحیه صنعتی و یک منطقه ویژه اقتصادی بهره می‌برد که تکمیل زیرساخت‌ها در برخی از این شهرک‌ها و نواحی از لحاظ زیرساختی وضعیت مناسبی ندارند و نیاز است که تدابیر اساسی برای رفع این مشکلات اتخاذ شود.

وی اضافه کرد: با تدابیر انجام شده،آهنگ ساخت و ساز و تکمیل طرح‌های صنعتی در شهرک‌های صنعتی فارس سرعت قابل قبولی گرفته که این موضوع نوید دهنده حرکت به سمت توسعه صنعتی است.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس حذف موانع تولید را گره‌گشای مشکلات اقتصادی کشور دانست و گفت: برگزاری جلسات کمیته تسهیل و رفع موانع تولید شرکت شهرکهای صنعتی فارس نیز به همین منظور انجام می‌شود.

بدین‌ترتیب نهمین جلسه کمیته تسهیل و رفع موانع تولید در شرکت شهرک‌های صنعتی فارس نیز پایان یافت و با این اقدام تعداد واحدهای تولیدی پشتیبانی شده از ابتدای سال تاکنون به ۵۰واحد رسید.

این تدابیر برای حل مشکلات واحدهای تولیدی فارس در حالی اتخاذ می‌شود که هنوز هم برخی از این واحدها با چالش‌های بسیاری رو به رو هستند؛ چالش‌هایی که بخش عمده‌ای از آنها به کمبود نقدینگی، قیمت بالای نرخ ارز، بالابودن نرخ تسهیلات بانکی، قوانین دست و پاگیر، کاغذبازی اداری، افزایش قیمت مواد اولیه و مشکلات زیرساختی، افت و قطع انرژی‌های آب، برق و گاز برمی‌گردد؛ لذا نباید تنها به برگزاری این جلسات اکتفا کرد بلکه نیاز است که عوامل مسبب اجرایی نشدن مصوبه‌های ستاد تسهیل و رفع موانع تولید شناسایی و خروجی این جلسات هم مانند برگزاری آن به صورت مستمر مورد ارزیابی و بررسی قرار بگیرد.

استان فارس از ۶۳ شهرک و ناحیه صنعتی و یک منطقه ویژه اقتصادی بهره می‌برد که تکمیل زیرساخت‌ها در برخی از این شهرک‌ها و نواحی از لحاظ زیرساختی وضعیت مناسبی ندارند.