کرمان- ایرنا- رییس کل دادگستری کل کرمان گفت: در اجرای سیاست حبس‌زدایی، قضات استان طی ۶ ماهه اول سال جاری در مجموع بیش از ۹ هزار و ۳۱ مورد قرار و رای جایگزین حبس مرتبط با کاهش جمعیت کیفری زندان ها صادر کردند.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی دادگستری استان کرمان، حجت الاسلام ابراهیم حمیدی روز چهارشنبه افزود: از مجموع قرارها و آرای مرتبط با کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها در استان ۲۸۵ مورد مربوط به آزادی مشروط، یک هزار و ۶۷۵ قرار تعلیق تعقیب، ۱۶۱ مورد قرار تعویق صدور حکم، ۵۰۶ مورد تعلیق اجرای حکم و ۲ هزار و ۸۹۵ مورد استفاده از مجازات های جایگزین حبس از قبیل الزام به خدمات عمومی رایگان ، جزای نقدی، دوره مراقبت و محرومیت از حقوق اجتماعی و ۲۵۸ مورد نیز نظام نیمه آزادی تحت نظارت سامانه‌های الکترونیکی و غیره بوده است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در اجرای سیاست‌های حبس زدایی، پیگیری استقرار کارشناسان رسمی دادگستری و کارشناسان رسمی قوه قضاییه به صورت کشیک در دادسراها به منظور ارزیابی ملک مورد وثیقه، راه‌اندازی ارتباط آنلاین و مکانیزه مراجع قضایی سراسر استان با ادارات ثبت اسناد و املاک استان باهدف توقیف ملک مورد وثیقه و نیز انجام مکاتبه با روسا و دادستان های سراسر استان برای بازدید مستمر و مکرر قضات از زندان های تابعه به منظور رفع مشکلات احتمالی زندانیان نیز انجام شده است.

رییس کل دادگستری کل استان کرمان اظهارداشت: شوراهای حل اختلاف در اکثر زندان‌های سطح استان کرمان راه‌اندازی شده و عملکرد مثبت و موثری داشته است.

وی اظهار داشت: طی ۶ ماهه اول سال جاری ۲هزار و ۲۲۲ فقره پرونده نیز با هدف صلح و سازش به شوراهای حل اختلاف ویژه زندان‌ها وارد که از این تعداد ۲ هزار و ۱۷۹ فقره مختومه شده و در مجموع یک هزار و ۸۰۶ مورد با مصالحه خاتمه یافته است.

حمیدی بیان کرد: در ۶ ماهه سال جاری براساس پیگیری شوراهای حل اختلاف ویژه زندان ها زمینه آزادی ۷۳۴ نفر نیز فراهم شده و تعداد هشت نفر از محکومان قصاص نفس بر مبنای اقدامات سازشی شوراها به صلح و سازش دست یافته‌اند.

وی با اشاره به اینکه مطالبه اسامی متهمان تحت قرار زندان‌های سراسر استان در بازه‌های زمانی هر ۲ ماه یکبار و مکاتبه با مراجع قضایی برای تعیین تکلیف و تسریع در رسیدگی و اتخاذ تصمیم به منظور کاهش جمعیت کیفری زندان نیز انجام شده است، تصریح کرد: در اجرای ماده ۹ دستورالعمل کاهش جمعیت کیفری زندان مقرر شده در تمامی دادسراها شعب ویژه رسیدگی به جرایمی که صرفا دارای مجازات شلاق تعزیری، جزای نقدی و فاقد مجازات حبس و نیز مواردی که حداقل مجازات حبس آن ۶ ماه است، تعیین شود تا چنانچه متهم قادر به سپردن تأمین نباشد، پرونده با فوریت با صدور کیفر خواست شفاهی به دادگاه ارسال شود و خارج از نوبت مورد رسیدگی و صدور حکم قرار گیرد.

وی گفت: حسب اعلام معاونت آمار و فناوری اطلاعات این دادگستری در ۶ ماهه اول سال جاری یک هزار و ۵۰۷ مورد کیفرخواست شفاهی و فوری صادر شده است.

حمیدی تاکید کرد: براساس آمار موجود طی ۶ ماهه سال جاری تعداد ۱۶۷ نفر با حمایت‌های مالی ستاد دیه و تعداد ۵۴ نفر با پیگیرها و حمایت مالی انجمن حمایت از زندانیان کرمان از زندان آزاد شده‌اند.

وی تصریح کرد: در مجموع در مدت مذکور تعداد ۳۰۰ نفر از محکومان زندان های استان نیز پس از سیر مراحل کمیسیون عفو، مشمول عفو رهبر معظم انقلاب اسلامی واقع شده‌اند.

رییس کل دادگستری استان کرمان تصریح کرد: رسیدگی به ۷۶۴ فقره دادخواست تعدیل و تقسیط مهریه و آزادی ۱۷۴ نفر از محکومان این بخش نیز صورت گرفته است.