همدان- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی نهاوند با اشاره به اینکه فصل برداشت سیب درختی پاییزه در پنج هزار هکتار از باغ‌های سیب آغاز شده است گفت: ۶۰ درصد از سیب پاییزه استان همدان در این شهرستان تولید می شود.

«توکل آبشناس» روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود از این میزان سطح زیرکشت، بیش از ۲۰۰ هزار تُن محصول برداشت شود افزود: علاوه بر مصرف شهرستان، سیب تازه نهاوند به دیگر مناطق کشور ارسال و بخشی هم در سردخانه‌ها ذخیره می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به بارندگی‌های خوب سال زراعی جاری، باغداران نهاوندی امسال بیشترین و مرغوب‌ترین سیب درختی استان را تولید می‌کنند.

آبشناس افزود: حدود ۱۴ هزار هکتار انواع باغ میوه در شهرستان نهاوند وجود دارد که از این میزان پنج هزار هکتار آن زیر کشت سیب درختی است.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند ادامه داد: انواع سیب تابستانه، گلاب، لبنانی و زرد در این شهرستان تولید می‌شود که بیشترین سیب تولید شده از نوع لبنانی قرمز و زرد است.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند ادامه داد: انواع سیب تابستانه، گلاب، لبنانی و زرد در این شهرستان تولید می‌شود که بیشترین سیب تولید شده از نوع لبنانی قرمز و زرد است.آبشناس گفت: با وجود ظرفیت بسیار خوب تولید سیب درختی، ظرفیت سردخانه نگهداری سیب در نهاوند کم و محدود است و تنها ۱۰ هزار تُن ظرفیت نگهداری این محصول را در سردخانه داریم که در مقایسه با حجم بالای تولید، مناسب نیست و مشکلاتی را برای باغداران به وجود آورده است.

نبود صنایع تبدیلی؛ مشکل پیش‌روی باغداران نهاوندی

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند همچنین نبود صنایع تبدیلی و فرآوری را از دیگر مشکلات پیش‌روی محصولات باغی به ویژه سیب درختی عنوان و بیان کرد: این مشکل موجب شده آنچنان سود و بهره‌ کافی عاید کشاورزان نشود و بیشترین سود را واسطه‌ها می‌برند.

آبشناس ضمن دعوت از سرمایه‌گذاران برای ایجاد صنایع تبدیلی محصولات باغی در نهاوند، تاکید کرد: اعطای پروانه تأسیس و در اختیار گذاشتن تسهیلات بانکی و هر کمکی که بتوانیم، برای جذب و ورود سرمایه‌گذاران در این حوزه انجام می‌دهیم.

وی همچنین خام فروشی، قیمت بالای نهاده‌ها و سموم، هزینه‌های بالای کاشت، داشت و برداشت و حمل و نقل را از دیگر مشکلات باغداران ‌نهاوندی برشمرد و ابراز امیدواری کرد: با ایجاد کارخانه و صنایع فرآوری و تبدیلی سود بیشتری نصیب کشاورزان شود.

به گزارش ایرنا؛ ۱۴ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان نهاوند زیرکشت محصولات باغی است و یکی از شهرستان‌های مستعد استان همدان در بخش کشاورزی است.