تهران -ایرنا- بسته اخبار اجتماعی ایرنا در بیست و پنجم مهر به وجود همه مدل‌های انسولین در دسترس بیماران، تامین امنیت غذایی پایدار اولویت دولت چهاردهم، برخورد آموزش و پرورش با موسسه‌های غیرمجاز، فوت ۵۴۰ نفر به دلیل مصرف سم دربهار امسال، ایران نهمین کشور چاق در جهان تا سال۱۴۱۴، ارسال پرونده مدیر مدرسه به هیات تخلفات، افزایش۳۰ درصدی حضور زنان در عرصه استارت‌آپ و شناسایی ۲۱۳ گلوگاه فساد پرداخته است.

در بسته خبری پیش رو مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را باهم مرور می‌کنیم ،امروز سرویس جامعه خبرگزاری ایرنا با اخبار مختلفی از حوزه اجتماعی ایران همراه بود که گزیده این اخبار را می‌توانید در ادامه بخوانید.

ارسال ١٠٠ تریلی اقلام زیستی و امدادی هلال‌احمر به سوریه

 دبیرکل جمعیت هلال احمر گفت: ۱۰۰ تریلی محموله اقلام زیستی و امدادی جمعیت هلال احمر ایران برای مردم جنگ زده لبنان، به کشور سوریه ارسال می‌شود.

میثم افشار  در مورد جزئیات این محموله بشردوستانه گفت: محموله‌ای شامل مواد زیستی، غذایی، امدادی و دارویی که با همت خیرین و هلال احمر جمع آوری شده است، به وسیله ۱۰۰ دستگاه تریلی بارگیری و از طریق محورهای زمینی به سوریه برای مردم جنگ زده لبنان ارسال می شود.

دبیرکل هلال احمر خاطرنشان کرد: محموله بعدی هلال احمر به وسیله ناوگان دریایی به کشور سوریه ارسال می‌شود تا در اختیار پناهجویان لبنانی قرار گیرد.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

آموزش و پرورش با موسسه‌های غیرمجاز برخورد می‌کند

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی گفت: فعالیت همه مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی در کشور منوط به اخذ مجوز رسمی از وزارت آموزش‌وپرورش است و در این زمینه منطبق با قانون با موسسان مراکز غیر مجاز برخورد خواهد شد. 

به گزارش سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکت های مردمی وزارت آموزش و پرورش، احمد محمودزاده در نشست هیات رئیسه شورای هماهنگی موسسان مراکز آموزشی و پرورشی غیر دولتی کشور با اشاره به اهمیت پیروی از قانون در راستای نظم بخشیدن و هماهنگی در فعالیت مراکز اظهار داشت: در حال پیگیری و هماهنگی هستیم تا سایر مراکزی که از دیگر ارگان ها و نهادها مجوز فعالیت دریافت کرده اند، طی فرایند قانونی ملزم به اخذ مجوز تحت نظر وزارت آموزش و پرورش شوند تا بر این اساس بتوانیم حوزه نظارت و ارزیابی بر فعالیت مراکز را مطلوب و قانونی توسعه بخشیم.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

حضور زنان در عرصه استارت‌آپ ۳۰ درصد افزایش می‌یابد

 معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: تلاش می‌شود حضور ۱۲ درصدی زنان در عرصه استارت‌آپ تا سال آینده به ۳۰ درصد افزایش یابد.

زهرا بهروز آذر در دومین رویداد جایزه آزاده اظهار داشت: قول می دهم که تا زمانی که در این موقعیت هستم از هیچ‌تلاش برای رسیدن به اهدافی که دارید و بر داشتن موانع از سر راه کارآفرینی زنان فروگذار نمی‌کنم.

وی با بیان اینکه خانم داننده در همه عرصه ها بهترین خودش بود در عرصه دانش و در نقش مادری بهترین‌ بود، گفت: زنان کارآفرین با اجرای ایده جایزه آزاده نام و منش وی را زنده نگه می دارند.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

شناسایی ۲۱۳ گلوگاه فساد/همکاری با دولت برای حل ۲۰۰۰ مسئله

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به شناسایی ۲ هزار مسئله و ۲۱۳ گلوگاه و بستر فساد گفت: این آسیب‌شناسی در اختیار مسئولان دولت چهاردهم قرار داده شده است و امیدواریم با همکاری دولت نسبت به رفع آنها اقدام شود.

ذبیح‌الله خداییان در نشست خبری ضمن تسلیت شهادت مجاهد نستوه شهید مقاومت شهید سید حسن نصرالله و فرماندهان حزب الله همچنین شهادت سردار نیلفروشان افزود: همه ما شاهد هستیم که در غزه و لبنان رژیم اشغالگر قدس چگونه به جنایت علیه بشریت اقدام کرده و سازمان‌های بین‌المللی و مدعی حقوق بشر با سکوت از کنار این جنایات عبور کرده‌اند.

وی ادامه داد: قطعاً این کشتارها و شهادت این عزیزان موجبات تقویت جبهه مقاومت و تسریع در سرنگونی رژیم اشغالگر قدس را فراهم خواهد کرد.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

مردم به ایمپلنت‌های ارزان قیمت در فضای مجازی اعتماد نکنند/شیوع بیماری‌های لثه

دبیر اجرایی بیست و سومین کنگره تخصصی بین‌المللی انجمن علمی پریودونتولوژی ایران از مردم خواست به تبلیغات در مورد ایمپلنت‌های دندانی ارزان قیمت در فضای مجازی اعتماد نکنند زیرا این عمل باعث تحلیل رفتن لثه و مشکلات دهان می‌شود.

محمد قاسمی در حاشیه برگزاری بیست و سومین کنگره تخصصی بین المللی انجمن علمی پریودونتولوژی ایران(۲۴ تا ۲۷ مهر) در هتل المپیک در جمع خبرنگاران افزود: در ایمپلنت دندان نوع، جنس، روش انجام کار و کیفیت تاثیرگذار است که موجب کاهش یا افزایش قیمت نیز می‌شود. کسانی که با مبالغ هفت تا ۱۰ میلیون تومان ایمپلنت انجام می‌دهند اصلا قابل اعتماد نیستند و توصیه می‌شود مردم حواسشان به افراد سودجو باشد.

وی با اشاره به این که برای انجام یک دندان ایمپلنت حدود ۴تا ۵ ماه زمان نیاز است، گفت: اگر قطعات استفاده شده از کیفیت خوبی برخوردار نباشد موجب تخریب لثه می‌شود.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

پرونده مدیری که مادری را مجبور به نظافت مدرسه کرده بود، به هیات تخلفات ارسال شد

آموزش و پرورش در اطلاعیه‌ای از استعفا و لغو ابلاغ مدیری خبر داد که مادر دانش‌آموزی را مجبور به نظافت مدرسه کرده بود و اعلام کرد که پرونده این مدیر به هیات رسیدگی به تخلفات ارسال شد.

روزهای گذشته در فضای مجازی خبری منتشر شد مبنی بر اینکه یکی از مدارس دولتی در شهر قدس، شرط ثبت‌نام دانش‌آموز در مدرسه را تمیز کردن کلاس‌های درس توسط مادر دانش‌آموز اعلام کرده بود.

در این راستا، روز گذشته - ۲۴ مهر - آموزش و پرورش اعلام کرد که بلافاصله نماینده‌ای از سوی وزارت آموزش و پرورش و اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران در محل مدرسه حاضر شده و با مدیر مدرسه و ولی دانش‌آموز گفت‌وگو کرده است.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

دلایل اصلی مرگ زنان ایرانی اعلام شد/تاکید بر حداقل ۱۵۰ دقیقه تحرک بدنی در هفته

رئیس اداره سلامت میانسالان و مادران وزارت بهداشت با تاکید بر حداقل ۱۵۰ دقیقه تحرک بدنی در هفته، گفت: طبق مستندات، در زنان ۳۰ تا ۵۹ ساله، بیشترین آمار مرگ و میر ناشی از بیماری‌های ایسکمیک قلبی، سرطان پستان، سکته مغزی، دیابت، حوادث ترافیکی، بیماری‌های ناشی از فشارخون بالا و سرطان روده بزرگ است.

امروزه سلامت و رفاه اجتماعی زنان که نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل می‌دهند، نه تنها به عنوان یک حق انسانی شناخته شده، بلکه تاثیر آن در سلامت خانواده و جامعه نیز اهمیت روزافزون یافته است. سلامت زنان در برگیرنده رفاه جسمی، روانی، اجتماعی، فرهنگی، عاطفی و معنوی آنهاست و تحت تاثیر عوامل فیزیولوژیکی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی قرار دارد.

تردیدی نیست که با توجه به جایگاه زن و مادر در خانواده، هنگامی که زنان و مادران در خانواده به لحاظ سلامت جسم و روان در وضعیت مطلوبی قرار داشته باشند، سایر اعضای خانواده به ویژه کودکان نیز از صحت و سلامت بهتری برخوردار خواهند بود. در واقع مادران و زنان، ضامن سلامت خانواده و موظف به مدیریت و برنامه ‌ریزی سلامت همسر و فرزندان خود هستند و عنصر اصلی شکل گیری شخصیت و طبیعتا سلامت جامعه محسوب می‌ شوند، لذا سلامت جامعه، در گرو سلامت زنان است و زنان با ایفای صحیح این نقش بر سلامت عمومی اجتماع تأثیر مستقیم می ‌گذارند. با درک این ضرورت و اینکه سلامت یک جامعه در گرو سلامت زنان است، داشتن خانواده شاداب و به تبع آن جامعه بالنده و پویا، با زنان سالم و شاداب امکان تحقق دارد.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

تکالیف دستگاه‌های متولی در اجرای قانون هوای پاک پیگیری می‌شود

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیطزیست با اشاره به نزدیک شدن فصل سرما و وقوع پدیده وارونگی دما گفت: اکنون مهمترین قانون بالادستی ما در زمینه آلودگی هوا ، قانون هوای پاک است که اجرای آیین‌‎نامه‌های آنرا با جدیت دنبال می‌کنیم و تکالیف دستگاه‌های متولی در اجرای این قانون هم پیگیری می‌شود.

شینا انصاری در حاشیه حیاط دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به آیین نامه های اجرایی قانون هوای پاک گفت: مساله مهم در روند اجرای قانون هوای پاک این است که آیین نامه ها باید در طول زمان اجرا شوند نه اینکه آنها را به زمان سرد شدن هوا و بروز وارونگی دما موکول کنیم.

انصاری اظهارداشت: از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، بهبود کیفیت سوخت، ارتقا خودروهای نو، پایش صنایع آلاینده و بهبود آنها، رفع آلودگی منابع ثابت، توسعه انرژی های تجدیدپذیر از جمله محورهای اصلی قانون هوای پاک است که اجرای به موقع آنها می تواند موجب کاهش آلودگی هوا در شهرهای بزرگ شود.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

شرط پلیس برای صدور گواهینامه رانندگی اتباع خارجی

رئیس پلیس راهور پایتخت با اشاره اینکه گواهینامه افغانستان در ایران فاقد اعتبار است، گفت: اتباع در ایران پس از احراز هویت و تحت شرایط خاص مطابق ضوابط می‌توانند گواهینامه رانندگی دریافت کنند.

سرهنگ سید ابوالفضل موسوی پور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه جامعه ایرنا اظهار داشت: اتباع خارجی بدون دریافت گواهینامه نمی‌توانند راکب خودرو یا موتورسیکلت باشند و حتما باید برای دریافت گواهینامه اقدام کنند که دارای رویه مشخص قانونی است.

وی خاطرنشان کرد: قبل از هر اقدامی باید هویت تبعه خارجی مشخص و معلوم شود که او به صورت قانونی در کشور ما حضور دارد.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

ظفرقندی: همه مدل‌های انسولین در ایران وجود دارد

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباه کمبود انسولین گفت: همه مدل‌های انسولین در ایران وجود دارد به جز یک مدل که کشوری خاص تولید و صادر می‌کند و در همه جای دنیا کمبود آن هست.

محمدرضا ظفرقندی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره کمبود انسولین اظهار داشت: انسولین ها چند مدل هستند که یک مدل آن را یک کشور خاص تولید و صادر می کند و در همه جای دنیا از آن مدل کمبود وجود دارد.

وزیر بهداشت درباره وظایف این وزارتخانه برای اجرای قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده نیز خاطر نشان کرد: بودجه این قانون باید تصویب شود و در جلسه بودجه ( سال ۱۴۰۴) ایجاد خوابگاه‌های متاهلی و جلوگیری از سقط های جنین پیگیر آن هستیم.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

تامین امنیت غذایی پایدار اولویت دولت چهاردهم است

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: توجه به تامین امنیت غذایی پایدار و غذای سالم برای همه هموطنان جزو اولویت‌های دولت چهاردهم است.

علیرضا رئیسی در پیامی به مناسب ۲۴ مهر روز جهانی غذا تاکید کرد: معاونت بهداشت وزارت بهداشت با زحمات کارشناسان تغذیه شاغل در سیستم بهداشت تمام تلاش خود را در این زمینه به کار خواهد گرفت تا هم به مقابله با کمبود مواد مغذی بپردازد و هم برای پیشگیری از بیماری های غیرواگیر اقدام موثری انجام دهد.

وی در ادامه گفت: پس از هوا و آب، غذا سومین نیاز اساسی بشر برای حیات بوده و به همین جهت هر سال از طرف سازمان ملل روز جهانی غذا در دنیا گرامی داشته می شود.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

۹۷ درصد کتب درسی ثبت سفارش شده در مهرماه در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفت

معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: بیش از ۹۷ درصد دانش‌آموزانی که نسبت به سفارش در مهرماه اقدام کرده بودند، کتب درسی خود را دریافت کرده‌اند و برای مابقی نیز متناسب با زمان و شرایط جغرافیایی در اولین فرصت کتاب‌ توزیع می‌شود.

به گزارش ایرنا، برخی از دانش‌آموزان و حتی معلمان با گذشت حدود یک ماه از آغاز سال تحصیلی اعلام کرده اند که هنوز کتاب‌های درسی به دست آنها نرسیده است، از سوی دیگر برخی دیگر از این دانش‌آموزان برخی از کتاب‌های درسی را دریافت کرده‌اند اما برخی کتاب‌های تخصصی آنها همچنان بدستشان نرسیده است.

محمدعلوی تبار در گفت‌وگو با خبرنگار گروه جامعه ایرنا درباره ثبت‌نام دانش‌آموزان برای کتاب‌های درسی اظهار کرد: بخشی از این دانش آموزان با تاخیر نسبت به ثبت و یا اصلاح سفارش اقدام کرده‌اند که کتاب درسی آنها از منطقه یا استان یا چاپخانه ها در حال تامین است.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

فوت ۵۴۰ نفر به دلیل مصرف سم در بهار امسال

آخرین گزارش مرکز آمار ایران درباره مرگ‌های غیرطبیعی در ایران حاکی از آن است که عوامل مختلفی همچون جنسیت در میزان فوتی‌ها اثرگذار است و براساس این گزارش در بهار امسال ۵۴۰ نفر به دلیل مسمومیت ناشی از مصرف سم جان خود را از دست دادند که بیشتر آنها مرد بودند.

در آخرین گزارش مرکز آمار ایران از وضعیت اجتماعی فرهنگی کشور در بهار امسال، تعداد مرگ و میرهای غیرطبیعی برحسب جنس و به تفکیک علت فوت بررسی شده است که یکی از این موارد مربوط به میزان مسمومیت‌ها است.

براساس تعریف ارائه شده در این گزارش، مسمومیت به معنای «تاثیر وارد شدن مواد خارجی بر بدن از طریق تزریق، خوردن، آشامیدن، استشمام و استنشاق مواد سمی، تماس با مواد سوزش‌آور یا فرساینده همچنین سم حیوانات زهردار که موجب به هم خوردن تعادل فیزیولوژیکی، فیزیک یا روانی است».ادامه خبر را اینجا بخوانید.

ایران تا سال ۱۴۱۴ نهمین کشور چاق در جهان خواهد شد

رئیس انجمن تغذیه بالینی ایران گفت: همه گیری چاقی و عوارض ناشی از آن در کشور با سرعت افزایش ۶ درصدی در سال نگران کننده است و تا سال ۱۴۱۴ به جایگاه نهمین کشور چاق در جهان می‌رسیم.

محمد نوروزی در پنجمین کنگره تغذیه بالینی ایران که در مرکز همایشهای رازی برگزار شد، افزود: دسترسی به غذای سالم و کافی حقوق اولیه انسان بوده و در واقع جزیی از درمان بیماری است، اما در بیمارستانها به دلیل شیوه زندگی ناسالم با سوءتغذیه برخی افراد مبتلا به بیماریهای غیرواگیر مواجه هستیم .

وی به مردم مظلوم غزه اشاره کرد و ادامه داد: بیش از ۹۶ درصد جمعیت ساکن در غزه با مشکل حاد کمبود غذایی و سوءتغذیه شدید مواجه هستند.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

ایران قطب طب سنتی در دنیا است

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، برگزاری سمپوزیوم بین‌المللی چشم‌انداز قانون‌گذاری و سیاست‌گذاری طب‌های سنتی و مکمل را فرصتی مناسبی برای تبادل تجربیات بین کشورهای مختلف و معرفی ایران به عنوان یکی از قطب‌های مهم طب سنتی در جهان دانست.

نفیسه حسینی یکتا با اشاره به پیشینه غنی طب ایرانی و به رسمیت شناخته شدن آن در عرصه بین‌المللی، بر ضرورت بهره‌مندی از ظرفیت‌ غنی این مکتب طبی تأکید کرد.

وی با بیان اینکه سازمان جهانی بهداشت در حوزه طب‌های سنتی و مکمل راهبردی را ابلاغ کرده است ، خاطرنشان کرد: کشورهای مختلف در درجات متفاوت بر اساس این راهبرد در حوزه‌های مختلف اعم از سیاستگذاری، آموزش، خدمات و پژوهش دستاوردهایی داشته اند.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

سربازان دارای رتبه در مسابقات مهارت‌آموزی در اولویت استخدام نیروهای مسلح قرار دارند

مشاور عالی فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح از اعطای تسهیلات به کارکنان دارای مهارت خبر داد و گفت: سربازان دارای رتبه در مسابقات مهارت‌آموزی در اولویت استخدام قرار دارند.

سردار موسی کمالی در جمع خبرنگاران در تشریح مرحله سازمانی دومین دوره مسابقات مهارتی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح اظهار داشت: سومین مرحله مسابقات مهارتی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح به صورت یکپارچه در سطح هر یک از سازمان‌های نیروهای مسلح، ارتش، سپاه، فراجا و وزارت دفاع با هماهنگی و نظارت دستگاه‌های همکار به صورت عملی و طرح‌محور برگزار می‌شود.

وی افزود: در این مرحله از هر رشته سه نفر حائز بالاترین امتیاز به تفکیک سازمان‌های نیروهای مسلح به مرحله کشوری راه پیدا خواهند کرد.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

بهبود سرانه آموزشی و نرخ باسوادی/ ۵۷ درصد دانش‌آموزان، ابتدایی هستند

آخرین آمارها از پوشش آموزش عمومی در کشور از بهبود سرانه آموزشی، نسبت معلم به دانش آموز و نرخ باسوادی حکایت دارد هرچند در مواردی چون کاهش نرخ بازماندگان تحصیل نیازمند برنامه‌ریزی جامع‌تر از سوی متولیان امر آموزش هستیم.

آموزش عمومی آحاد جامعه همواره یکی از موضوعات اساسی دولت‌ها برای رسیدن به توسعه اجتماعی و برقراری عدالت آموزشی بوده است؛ این مهم با برنامه ریزی برای افزایش دسترسی به آموزش رایگان، توسعه سرانه آموزشی و بهبود نسبت معلم به دانش آموز پیگیری شده است.

بیش از ۱۶ و نیم میلیون دانش‌آموز در حدود ۱۱۷ هزار مدرسه سال تحصیلی جدید را از ابتدای مهرماه آغاز کردند؛ مروری بر شاخص هایی چون آخرین وضعیت نرخ باسوادی، دسترسی دانش‌آموزان به فضاهای آموزشی، پرورشی و ورزشی، توزیع دانش‌آموزان در مقاطع تحصیلی مختلف، نسبت دانش‌آموزان مدارس غیردولتی، نسبت دانش‌آموز به معلم، پوشش ظاهری و واقعی تحصیلی، تعداد ترک‌ تحصیل کنندگان و آمار بازماندگان از تحصیل نشان می دهد که سیاست گذاری های صورت گرفته در سال های گذشته تا چه میزان موثر بوده است.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

اعمال محدودیت‌های ترافیکی در محورهای شمال کشور

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راه راهور فراجا از اعمال محدودیت‌های ترافیکی در محورهای شمال کشور از ۲۵ تا ۲۷ مهر خبر داد و اعلام کرد: این محدودیت‌ها با هدف مدیریت ترافیک سنگین سفرهای پایان هفته و پیشگیری از حوادث جاده‌ای اجرا خواهد شد.

سرهنگ بهروز خانپور اظهار داشت: بنابر شرایط و پیش‌بینی افزایش حجم تردد برای سفرهای تعطیلات پایان هفته، محورهای مواصلاتی کرج - چالوس و هراز و فشم با محدودیت‌های ترافیکی مواجه خواهند بود.ادامه خبر را اینجا بخوانید.

اگر قصد دنبال کردن اخبار گروه جامعه ایرنا به صورت کامل در حوزه‌هایی مانند محیط زیست، زنان و خانواده، رفاه و تأمین اجتماعی، حقوقی و قضایی، آموزش و پرورش، بهداشت و سلامت، هلال احمر، اورژانس، انتظامی و حوادث، بهزیستی، مسائل و آسیب‌ها و مدیریت بحران را دارید، پیشنهاد می‌کنیم هر روز سری به این سایت‌ https://www.irna.ir/service/society بزنید.