تهران- ایرنا- یک نماینده مجلس گفت: بررسی تراکنش‌ها و سرکشی به حساب‌ها، جوسازی‌هایی از سوی فراریان مالیاتی است تا از زیر بار مالیات شانه خالی کنند.

«مهرداد بائوج لاهوتی» امروز (چهارشنبه) در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی ایرنا در باره شایعه عده‌ای در خصوص دستور رئیس جمهور برای سرکشی به حساب های عموم مردم اظهار داشت: فرار مالیاتی در کشور ما بالاست و باید جلوی این گونه فرارها گرفته شود، کاری به دولت‌های مختلف نداریم، سازمان مالیاتی در چند سال اخیر بر روی شناسایی فراریان مالیاتی متمرکز شده است.

وی افزود: افرادی که باید مالیات پرداخت کنند نباید از زیر بار مسئولیت اجتماعی شانه خالی کنند، سازمان امور مالیاتی موظف است تا وصول مالیات کند و این امر اجتناب ناپذیر است و در همه جای دنیا مالیات ستانی انجام می‌شود.

نماینده حوزه انتخابیه لنگرود بیان‌داشت: در کشور ما روند بر عکس بوده است، افراد حقوق بگیر و اصناف سر موقع مالیات پرداخت می‌کنند و حساب و کتاب شان شفاف بوده است، اما دانه درشت‌ها مالیات پرداخت نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه کل اصناف کشور در مجوع ۵۰ تا ۶۰ همت مالیات پرداخت می‌کنند، گفت: در این میان دانه درشت‌ها مالیات پرداخت نمی‌کنند که این بی عدالتی است.

لاهوتی تاکید کرد: سازمان امور مالیاتی در برخورد با فراریان مالیاتی خوب برخورد کرده است و به صورت قانونی موظف است که به حساب های افراد مشکوک با درآمدهای بالا دسترسی داشته باشد؛ بر این اساس موضوع این نیست که دولت این دسترسی را اکنون به سازمان مالیاتی داده باشد.

وی عنوان کرد: سازمان امور مالیاتی به حساب‌ها و عملکرد مالی مودیان دسترسی دارد و یک امر اجتناب ناپذیر است، اگر دسترسی نداشته باشد نمی تواند محاسبه داشته باشد چه طور می تواند متوجه فرار مالیاتی شود؟ ضمن اینکه این دسترسی در اختیار هر کسی نیست و هر کسی که حساب‌ها را منتشر کند این خلاف است.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه وصول مالیات از دانه‌درشت‌ها با درآمدهای بالا باید مورد تاکید قرار گیرد، گفت: سازمان مالیاتی باید بر روی افراد دانه درشت و فراریان مالیاتی متمرکز شود و جوسازی‌ها جلوی فعالیت این سازمان را نگیرد.

لزوم مقابله با باندهایی که مالیات را صفر می‌کنند

وی گفت: اکنون باندهایی وجود دارند که به راحتی مالیات‌های افراد را با روش‌های مختلف صفر می‌کنند، سازمان مالیات با همکاری دولت و مجلس باید تمرکز خود را بر روی این افراد دانه درشت متمرکز کند، در صورتی که سایر اقشار که سرموقع مالیات به حق را پرداخت می‌کنند و با شفافیت مشکلی ندارند.