مهاباد- ایرنا- وزش تندباد با سرعت بیش از ۷۹ کیلومتر بر ساعت در برخی مناطق جنوب آذربایجان‌غربی موجب بروز خسارت شد.

به گزارش ایرنا، وزش تند باد که از روز گذشته در جنوب آذربایجان غربی شروع شده است در برخی مناطق باعث شکسته شدن شاخه و برگ درختان شده و زیان زیادی به باغداران این منطقه بویژه باغات سیب که هنوز محصول خود را برداشت نکردند وارد کرده است.

وزش باد در برخی مناطق از جمله شهر بوکان باعث شکسته شدن چندین درخت و باعث اختلال در رفت و آمدن شهروندان شده است و خساراتی هم به ساختمان های نیمه کار رسانده است.

رییس اداره هواشناسی مهاباد با اشاره به اینکه با نفوذ سیستم کم فشار به منطقه وزش باد شدت پیدا کرده است گفت: در شبانه روز گذشته سرعت وزش تندباد در اشنویه و پیرانشهر به ۲۲ متر در ثانیه (۸۹ کیلومتر در ساعت) رسید.

اردلان محمدپور افزود: سرعت وزش تندباد در نقده نیز به ۲۱ متر در ثانیه (۷۶ کیلومتر در ساعت) و در مهاباد به ۱۸ متر در ثانیه (۶۵ کیلومتر در ساعت) رسید.

وی اظهار کرد: هواشناسی همچنین با صدور هشدار نارنجی نسبت به سرمازدگی محصولات کشاورزی به دلیل کاهش دمای هوا بین هشت تا ۱۰ درجه سانتی گراد هشدار داده است.

رییس اداره هواشناسی مهاباد گفت: از روز سه‌شنبه هفته جاری نیز با ورود سامانه بارشی شاهد بارش باران و برف در بسیاری از مناطق استان خواهیم بود که اوج بارش ها در روز چهارشنبه و در ارتفاعات بارش به صورت برف پیش بینی می شود.

وی اظهار کرد: در شبانه‌روز گذشته سلماس با پنج درجه خنک ترین و بوکان، شاهین دژ و میاندوآب با حداکثر دمای ۲۹ درجه سانتی گراد گرم‌ترین شهرهای آذربایجان‌غربی بودند؛ در این مدت دمای هوای مهاباد بین ۱۴ و ۲۶ درجه سانتی‌گراد در نوسان بود.

به گزارش ایرنا، ایستگاه هواشناسی مهاباد در سال ۱۳۳۵ به عنوان ایستگاه باران‌سنجی راه‌اندازی شد و از سال ۱۳۶۴ به ایستگاه سینوپتیک (اصلی) ارتقا یافت و در طول شبانه روز (هر ساعت یک بار) تغییرات هواشناسی در آن اندازه گیری و ثبت می‌شود.

شهرستان مهاباد علاوه این ایستگاه هواشناسی سینوپتیک، دارای هفت ایستگاه باران سنجی است.

مهاباد در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.