تهران- ایرنا- جراحی مبتلایان به سرطان سینه در دهه‌های اخیر، اغلب با برداشتن بافت سینه همراه بوده که بعضا بیماران به دلیل احساس نقص در زیبایی ظاهری، با عوارضی همچون افسردگی دست به گریبان می‌شدند اما اکنون به لطف پیشرفت در روش‌های درمانی، این امکان در ایران به وجود آمده که جراحی‌ها با برداشتن توده سرطانی با حاشیه‌های سالم انجام شوند و ظاهر طبیعی بافت، حفظ شود.

جراح پستان و عضو هیات علمی پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایرنا با تشریح شیوه‌های درمانی ویژه مبتلایان به سرطان پستان و نقش کلیدی جراحی در مدیریت این بیماری، اظهار داشت: جراحی به عنوان درمان اصلی سرطان پستان همچنان دارای اهمیت است و می‌تواند با حفظ بافت پستان در بسیاری از موارد، به بهبود کیفیت زندگی بیماران کمک کند.

دکتر آسیه الفت‌بخش با تاکید بر اهمیت تشخیص زودهنگام این بیماری و نقش جراحی در مدیریت آن گفت: جراحی هنوز به عنوان درمان اصلی سرطان پستان شناخته می‌شود. اگرچه در برخی موارد، شیمی‌درمانی یا هورمون‌درمانی ممکن است قبل از جراحی توصیه شود، اما نقش جراحی در درمان سرطان پستان غیرمتاستاتیک کماکان بسیار کلیدی است و هنوز در هیچ مطالعه‌ای حذف آن توصیه نمی‌شود.

حفظ بافت پستان در جراحی‌های نوین

الفت‌بخش به تحولات جدید در روش‌های جراحی حفظ بافت پستان اشاره کرد و اظهار داشت: در بسیاری از موارد، جراحی‌های نوین به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بخش قابل توجهی از بافت پستان حفظ شود. در پژوهشکده سرطان معتمد، حدود ۸۰ تا ۸۵ درصد از بیماران تحت جراحی‌های حفظ پستان قرار می‌گیرند. این جراحی‌ها با برداشتن توده سرطانی با حاشیه‌های سالم انجام می‌شوند و پس از آن جابجایی بافت پستان با تکنیک‌های پلاستیک برای حفظ ظاهر طبیعی پستان صورت می‌گیرد.

وی افزود: تحقیقات گسترده نشان داده که حفظ بافت پستان در صورت برداشتن کامل توده با حاشیه‌های سالم، هیچ تاثیری بر افزایش احتمال عود بیماری ندارد و نتایج طولانی‌مدت این بیماران تفاوتی با افرادی که تحت ماستکتومی کامل قرار گرفته‌اند، ندارد.

موارد نیاز به برداشتن کامل بافت پستان

الفت‌بخش به موارد خاصی اشاره کرد که در آن‌ها جراح مجبور به برداشتن کامل بافت پستان است و تصریح کرد: در سرطان‌های پیشرفته یا تهاجمی مانند سرطان التهابی، که پوست پستان و کل بافت را درگیر می‌کند، حفظ پستان امکان‌پذیر نیست. همچنین در مواردی که توده‌های متعدد و پراکنده در نقاط مختلف پستان وجود دارند یا رسوب کلسیم گسترده‌ در بافت مشاهده شود که به علت به سرطان غیرتهاجمی است، برداشتن کامل بافت پستان ضروری است.

بازسازی پستان پس از جراحی

وی همچنین در خصوص امکان بازسازی پستان پس از ماستکتومی گفت: بازسازی پستان در بسیاری از بیماران امکان‌پذیر است، به شرط اینکه تمامی درمان‌های لازم به پایان رسیده باشد و جراح و آنکولوژیست از کنترل بیماری اطمینان حاصل کنند. بازسازی ممکن است به صورت هم‌زمان با جراحی تخلیه پستان (ماستکتومی) یا در زمانی دیرتر انجام شود. در برخی موارد نیز از پروتزهای موقت استفاده می‌شود تا در آینده بازسازی دائمی صورت گیرد.

اهمیت غربال‌گری و تشخیص زودهنگام

الفت‌بخش اهمیت غربال‌گری و تشخیص زودهنگام سرطان پستان را یادآور شد و گفت: معاینات منظم و ماموگرافی سالانه پس از ۴۰ سالگی برای زنانی که سابقه خانوادگی سرطان پستان ندارند، توصیه می‌شود. برای افرادی که سابقه خانوادگی دارند، ممکن است غربال‌گری از سنین پایین‌تر و حتی با استفاده از روش‌هایی مانند ام‌آرآی انجام شود.

وی با اشاره به نگرانی‌های برخی بیماران در مورد ماموگرافی و میزان اشعه آن افزود: ماموگرافی یک روش ایمن با میزان اشعه بسیار کم است که فواید آن به مراتب بیشتر از خطرات احتمالی است. این روش همچنان موثرترین راه برای تشخیص زودهنگام سرطان پستان در دنیاست.

این جراح پستان، بر اهمیت همکاری بیماران با تیم پزشکی و پیروی از توصیه‌های درمانی تاکید کرد و گفت: اعتماد به پزشک و پیروی از روند درمان‌ها می‌تواند به درمان موفقیت‌آمیز کمک کند، بیماران نباید از ماموگرافی یا توصیه‌های پزشکی ترس داشته باشند، زیرا این اقدامات کلید تشخیص زودهنگام و درمان مؤثر هستند.

پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی در ماه اکتبر که به آگاهی‌بخشی درباره سرطان پستان اختصاص دارد، اقدام به ارائه خدمات غربال‌گری رایگان کرده است. علاقه‌مندان می‌توانند برای دریافت نوبت و اطلاعات بیشتر با شماره ۸۸۶۴۱۳۹۸ تماس بگیرند.

این فرصتی است تا بانوان از وضعیت سلامت خود مطلع شوند و در صورت نیاز، اقدامات لازم را برای تشخیص و درمان به موقع انجام دهند.