بیرجند - ایرنا - اجرای طرح "پخت نان کامل" نخستین بار در ۱۵ واحد نانوایی استان خراسان جنوبی به طور همزمان آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مراسم آغاز پخت نان کامل صبح چهارشنبه همزمان با روز جهانی غذا با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی، مسئولان سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان در یک مجتمع نانوایی در منطقه مهر شهر بیرجند برگزار و این طرح در ۱۴ واحد نانوایی دیگر به صورت همزمان اجرا شد.

معاون استاندار خراسان جنوبی در حاشیه این مراسم به خبرنگاران گفت: پخت نان کامل در ۶ نانوایی بیرجند و ۹ نانوایی در شهرستان‌های استان آغاز شد همچنین امروز سه نانوایی در مرکز استان پخت نان رایگان دارند تا فرهنگ استفاده از نان کامل ترویج شود.

مهدی جعفری ادامه داد: مردم در راستای سلامتی خود و فرزندانشان از نان کامل استفاده کنند، هرچند ممکن است نان کامل رنگ‌ تیره‌تری داشته باشد اما از لحاظ سلامتی بهترین و کامل‌ترین نان است.

وی گفت: این زمینه برای نانوایان فراهم شده که در کنار پخت نان معمولی، نان کامل هم داشته باشند تا نان با کیفیت بهتر در اختیار مردم قرار گیرد و فرهنگ استفاده از نان کامل در استان نهادینه شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: بهترین نانی که از آرد گندم می‌توان تهیه کرد، نان کامل است و این نوع نان از آردی تهیه می‌شود که هر سه بخش دانه گندم (سبوس، جنین، آندوسپرم) در آن حفظ می‌شود.

وی افزود: استفاده از نان کامل مزایای بسیاری از جمله تضمین سلامتی، تامین مواد مغذی و فیبر برای بدن را به همراه دارد و استفاده نکردن از این نان‌ها و استفاده از نان سفید مضرات و بروز برخی بیماری‌ها را سبب می‌شود.

جعفری اظهار کرد: اغلب مردم تصور می‌کنند نان سفید و رنگ روشن در نان‌های سنتی نشانه مرغوبیت آن است در صورتی که رنگ روشن نان نشانه نبود سبوس و پایین بودن ارزش غذایی آن است.

وی گفت: کارخانه‌های آرد استان نیز خط تولید آرد کامل را راه‌اندازی کنند تا مجبور نباشیم آرد کامل را از سایر استان‌ها وارد کنیم چرا که واردات آرد، هزینه‌های پخت را افزایش می‌دهد.

استان خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند ۱۲ شهرستان دارد.