قزوین - ایرنا - مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قزوین از ثبت ۲ جشن برداشت محصولات زیتون و انار منطقه طارم سفلی در تقویم ملی رویدادهای گردشگری خبر داد. 

علیرضا خزائلی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه تاکنون ۲۵ رویداد گردشگری استان قزوین در تقویم ملی به‌ثبت رسیده است، ادامه داد: تنوع قومیت، اقلیم و آب‌ و هوا در استان قزوین باعث گوناگونی رسوم هر منطقه در برگزاری جشن‌های برداشت محصول شده و ثبت این رویدادها در تقویم ملی گردشگری علاوه بر معرفی آنها در سطح ملی و ترغیب کشاورزان منطقه برای توسعه کشت محصول، فرصت حضور گردشگران در مراسم و آشنایی با ظرفیت‌های گردشگری منطقه را فراهم می‌کند.

وی اضافه کرد: پس از ثبت جشن‌ها در صورت تخصیص اعتبار لازم، تلاش خواهد شد که برنامه‌ریزی برای برگزاری آنها و ایجاد فضایی دلپذیر برای حضور گردشگران و علاقمندان صورت پذیرد.

خزائلی ادامه داد: منطقه طارم سفلی یکی از قطب‌های تولید زیتون در سطح کشور است و برگزاری جشن شکرگزاری در هنگام برداشت این محصول رواج دارد، معمولا کشاورزان از اوایل مهر شروع به چیدن زیتون می‌کنند که به‌ دلیل فراوانی آن تا اواخر این ماه به‎‌طول می‌ انجامد.

به گفته این مسوول، فراوانی درختان انار در نقاط مختلف منطقه طارم سفلی به‌ویژه در روستای سنگان مردم را بر آن داشته تا مراسمی به شکرانه برداشت این محصول برپا کنند.

مدرکل میراث فرهنگی قزوین خاطرنشان کرد: در اواخر مهر ماه در یک روز از پیش تعیین‌ شده مردم منطقه طارم به صورت دسته‌ جمعی به باغ‌های انار می‌روند و پس از شکرگزاری با نواختن دهل و سرنا شروع به چیدن انار می‌کنند.

خزائلی یادآور شد: در جشن‌های برداشت محصول علاوه بر معرفی فرآورده‌های محصولات، جاذبه‌های گردشگری، محصولات کشاورزی و صنایع‌دستی و هنرهای سنتی منطقه به گردشگران، برنامه‌هایی اعم از اجرای موسیقی و آواهای محلی و برپایی بازارچه‌های محلی نیز برگزار می‌شود.