اردبیل - ایرنا - رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل اعلام کرد: سه ایده برتر فناورانه و دانش‌بنیان حوزه کشاورزی و منابع طبیعی این استان به مرحله ملی راه یافت.

به گزارش ایرنا، کمال شهبازی روز چهارشنبه در جریان اختتامیه دومین رویداد استانی بررسی ایده‌های برتر فناورانه و دانش‌بنیان حوزه کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل گفت: این سه ایده برتر در راستای تحقق فرامین مقام معظم رهبری برای عملیاتی کردن شعار سال و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش کشاورزی و جایگاه مهم آن در اقتصاد ملی، امنیت غذایی و توسعه کسب‌وکارهای نوین انتخاب شد.

وی برگزاری دومین رویداد استانی فناورانه و دانش‌بنیان کشاورزی و منابع طبیعی را گامی در مسیر استفاده از ظرفیت تحقیقاتی و علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل با هدف آشکارسازی و استفاده از ایده‌های نوین در بخش کشاورزی ذکر کرد.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل افزود: برگزیدگان ایده‌های برتر از تمام ظرفیت‌های مرکز برای هدایت و تشویق ورود به حوزه فناوری و نوآوری بهره‌مند می‌شوند تا شاهد توسعه و ارتقای علمی کشور و و استفاده از یافته‌های پژوهشی و ایده‌های علمی نوین ایرانیان در جهان باشیم.

وی در ادامه برگزاری نمایشگاه فن‌بازار، برگزاری نمایشگاه تخصصی کشاورزی با حضور ۲۲ شرکت دانش‌بنیان، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و ترویجی در حوزه کشاورزی دانش‌بنیان و معرفی استارت‌آپ‌ها را از جمله رویکردهای اصلی دومین رویداد استانی بررسی ایده‌های برتر فناورانه و دانش‌بنیان حوزه کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل ذکر کرد.

شهبازی با بیان این که بخش کشاورزی ۳۰ درصد صادرات غیرنفتی، ۹۵ درصد مواد غذایی مورد نیاز کشور، ۹۰ درصد مواد اولیه صنایع تبدیلی کشاورزی، تولید کننده بیش از ۱۳۰ میلیون تن محصولات کشاورزی، ۱۸ درصد تولید ناخالص ملی و ۲۳ درصد اشتغال در کشور را در اختیار دارد، خواستار استفاده از فناوری و ایده‌های نوین در این بخش شد.

وی بیان کرد: با وجود این سهم بخش کشاورزی از هسته‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان، تنها هفت درصد از کل شرکت‌های دانش‌بنیان کشور متعلق به بخش کشاورزی است، در صورتی‌که انتظار می‌رود این سهم حداقل به ۲۰ درصد افزایش یابد.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل علت کم شمار بودن شرکت‌های دانش‌بنیان بخش کشاورزی را توان پایین شرکت‌ها و واحدهای فناور این بخش در رقابت با سایر بخش‌های اقتصادی، بالاتر بودن ریسک فعالیت و پژوهش در این بخش و نیز پایین بودن سطح آگاهی و سواد بهره‌برداران بخش کشاورزی ذکر کرد.

وی اظهار کرد: به‌کارگیری فناوری‌ها، نوآوری‌ها، ابداع و اختراع‌های جدید در بخش کشاورزی و همچنین جذب، حمایت و تسهیل استقرار تیم‌های فناور، استارت‌آپ‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان در مراکز رشد، دهکده‌ها و پارک علم و فناوری از جمله اقداماتی است که می‌تواند موجب رونق بخش فناورانه حوزه کشاورزی شود.

شهبازی همچنین اضافه کرد: دومین رویداد استانی بررسی ایده‌های برتر فناورانه و دانش‌بنیان حوزه کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل در چند بخش اجرا شد که بخش اول آن مربوط به برگزاری کارگاه آموزشی بود و امروز نیز نمایشگاه تخصصی و بررسی ایده‌های ارائه شده به این رویداد به اجرا در آمد.

وی گفت: مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل هر سال شرایطی را فراهم می‌کند تا فناوران، هسته‌های فناور و شرکت‌های فناور و دانش بنیان و آنهایی که در حوزه علم و فناوری بخش کشاورزی فعالیت می‌کنند، در رویداد استانی، ایده‌ها و دستاوردهای خود را عرضه و معرفی کرده و به رقابت علمی بپردازند.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل با اشاره به حمایت تسهیلاتی، فکری و تجیهزاتی از ایده‌های برتر و شرکت‌های دانش بنیان فعال در بخش کشاورزی این استان بیان کرد: در این رویداد، ایده‌‎ها، اختراعات و اکتشافات انجام شده در حوزه کشاورزی بررسی شده و برترین ایده و دستاورد به رویداد ملی معرفی می‌شود تا به شکل ملی نیز ارزیابی شود.

وی با تاکید بر ضرورت حرکت از کشاورزی سنتی به سمت کشاورزی صنعتی و دانش بنیان افزود: هسته‌ها، شرکت‌ها و ایده‌های دانش بنیان و فناور ارائه شده در این رویداد به ما کمک می کند که کشاورزی خود را هوشمند کرده و در مسیر کشاورزی دقیق و علمی قرار دهیم.

شهبازی اظهار کرد: مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل هر سال این رویداد را اجرا می‌کند تا از اهل علم و فناور در استان حمایت شود و فعالان این عرصه نیز دستاوردهای علمی و عملی خود را معرفی و عرضه کنند تا ما به آرمان کشاورزی دانش بنیان و فناورانه دست پیدا کنیم.

وی با اشاره به استقرار استان ۲۵ شرکت دانش بنیان و فناور و هسته‌های فناور در مرکز رشد، تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل گفت: سه مورد از این شرکت‌ها به مرحله دانش بنیانی رسیده و توسعه پیدا کرده و فعالیت آنها نتیجه داده و تجاری شده و با یکی از آنها قرارداد ایجاد باغ تجاری ۲۰ هکتاری منعقد شده است.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل اضافه کرد: ۱۱ شرکت فناور و ۱۱ هسته فناور دیگر نیز در این مرکز رشد مستقر شده که در مسیر دانش بنیان شدن قرار دارند.

نمایشگاه تخصصی کشاورزی دانش بنیان در اردبیل دایر شد

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل همچنین از برگزاری نمایشگاه تخصصی کشاورزی دانش بنیان و بهره‌ور بر مبنای حل چالش‌های راهبردی و مساله محور این استان در حاشیه دومین رویداد ملی فناورانه خبر داد.

وی اضافه کرد: در این نمایشگاه تخصصی ۲۲ شرکت فناور و فعال در حوزه کشاورزی دانش بنیان شرکت کرده‌اند و تولیدات و یافته‌های علمی و تحقیقاتی خود را به نمایش گذاشته‌اند.

به گزارش ایرنا، در این نمایشگاه که در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل دایر شده، شرکت‌های فعال در بخش‌های مربوط به تولید بذر گندم و سیب زمینی، تولید کود، فناوری آبیاری، فناوری مقابله و دفع آفات گیاهی و نیز تولید و عرضه محصولات کشاورزی سالم و با ارزش غذایی بالا حضور دارند و آخرین یافته‌ها و دستاوردهای علمی و عملی خود در معرض دید کارشناسان و علاقه‌مندان این بخش قرار داده‌اند.