زنجان - ایرنا - رییس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان زنجان گفت: نیمه نخست امسال بیش از ۲ هزار پرونده در حوزه جعل و کلاهبرداری به ارزش بیش از سه هزار میلیارد ریال در استان زنجان تشکیل شد.

سرهنگ محمدعلی آدینه لو روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با تشکیل پرونده های جعل و کلاهبرداری طی این مدت مبالغ مالباختگان به بیش از چهار هزار و ۵۰۰ حساب بازگردانده شد و ۲۵ باند هم در این خصوص مورد شناسایی قرار گرفت.

وی یادآور شد: عمده پرونده های جعل و کلاهبرداری ها در این استان مربوط به خریدهای ملک و خودرو و دستگاه های رسیدساز است.

آدینه لو با بیان اینکه از اول سال یکی از سه دغدغه مردم استان سرقت ها بود، خاطرنشان کرد: پیشگیری از این امر به عنوان یکی از اولویت‌های پلیس استان قرار گرفت و بر این اساس در چهار حوزه پیش بینی، پیشگیری، مقابله و ترمیم برنامه ریزی شد.

وی با بیان اینکه اغلب سرقتها از سوی سارقان سابقه دار انجام می شود، تصریح کرد: با اقدامات انجام شده، نیمه نخست امسال ۳۳ درصد کاهش وقوع سرقتهای مهم و ۱۷ درصد افزایش کشف را داشتیم.

آدینه لو گفت:‌ اولویت اول پلیس زنجان در سال جاری تشدید برخورد با سارقان و مالخران بود که بر این اساس ۵۵۰ دستگاه وسیله نقلیه اعم از موتور و خودرو کشف و به مال باختگان استرداد شد.

رییس پلیس آگاهی استان زنجان با بیان اینکه امسال بیشترین دستگیری ها در برخورد با سارقان و مالخران انجام شد و طی این مدت ۲۰۰ مالخر دستگیر شدند، افزود: اکثر سارقان دستگیر شده دارای سابقه بین ۱۸ تا ۲۸ سال و دارای سابقه اعتیاد هستند.

آدینه لو ادامه داد:‌ طی این مدت ۴۵ باند سارقان متلاشی و حدود ۳۰ درصد سرقتهای به وقوع پیوسته در استان نیز منجر به استرداد اموال به مالباختگان شد.

وی با بیان اینکه در سرقت‌های مهم درصد کشف به وقوع در استان ۷۵ درصد است،‌ اظهار داشت: طی ۶ ماه نخست امسال سرقت های خرد اتفاق افتاده یک درصد کاهش و درصد کشف به وقوع ۶۱ درصد بوده است.

آدینه لو گفت:‌ عمده سرقتهای خرد در استان توسط معتادان متجاهر اتفاق می افتد و اگر زنجیره جمع آوری این معتادان به اشتغالزایی برای آنها ختم شود تاثیر بسزایی در کنترل این سرقتها خواهد داشت.

وی افزود:‌ بیشترین فراوانی سرقت ها در استان مربوط به سرقت از مزارع، باغها، ساختمانهای نیمه کاره و قطعات خودرو است.

آدینه لو کاهش فاصله وقوع سرقت تا کشف را از دیگر دستاوردهای این پلیس برشمرد و افزود: با اجرای طرح ابتکاری "پویش ۴۸" پلیس آگاهی تلاش کرد با بسیج تمامی امکانات بتواند در کمتر از ۴۸ ساعت سرقت های رخ داده را کشف کند که بر همین اساس نسبت به سال قبل در زمان کشف سرقتها بسیار جلو افتادیم.

وی گفت:‌ امسال اعطا نشدن ارفاقات قانونی به سارقان از سوی دادستانی به جد پیگیری و برای ۱۶۰ محکوم متواری در حوزه سرقت اعمال شد.

آدینه لو با اشاره به راه اندازی مرکز پایش الکترونیکی سارقان سابقه دار در استان،‌ گفت: با توجه به اینکه بخش عمده ای از سارقان و کلاهبرداران در بستر سایبر فعالیت می کنند مرکز رصد فضای مجازی پلیس آگاهی استان نیز راه اندازی و ۴۳ نفر کارآگاه در حوزه سرقت، جعل، جرایم جنایی و کلاهبری تربیت شدند.

وی با بیان اینکه ۱۰۰ درصد قتل های رخ داده در استان امسال منجر به کشف شد، تاکید کرد: همچنین توسعه آزمایشگاه تحقیقات جنایی به منظور تعامل و همکاری با مراکز دانش بنیان به صورت آزمایشی در کشور برای اولین بار در زنجان انجام شد.