تهران- ایرنا- سخنگوی کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس با اعلام اینکه طبق مصوبه جدید کمیسیون، ترکیب هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان تغییر می‌کند، گفت: در ترکیب جدید شش نفر از نمایندگان که دارای سابقه دو دوره نمایندگی هستند، باید عضو هیأت شوند.

محمد قسیم عثمانی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا، گفت: طرح اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان در کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس تصویب و برای بررسی در صحن مجلس به هیأت رئیسه ارسال شد.

وی افزود: در مصوبه کمیسیون آیین نامه، هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان با تغییراتی در ترکیب همراه شده است.

سخنگوی کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس اعلام کرد: بر اساس مصوبه جدید کمیسیون آیین نامه، اعضای هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان را شش نفر از نمایندگان که باید دارای سابقه دو دوره نمایندگی مجلس باشند، یک نفر از کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس که باید دارای سابقه قضاوت باشد و یک نفر از اعضای کمیسیون اصل نود و یکی از نواب رئیس مجلس تشکیل می‌دهد.

عثمانی خاطرنشان کرد: در قانون قبلی نظارت بر نمایندگان هر گاه گزارشی به هیأت ارسال می‌شد، نظارت بر رفتار نمایندگان بررسی آن را در دستور کار خود قرار می‌داد، اما در مصوبه جدید اگر موضوعی از سوی یکی از اعضای هیأت نیز مطرح شود می تواند برای رسیدگی در دستور کار هیأت قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، قانون «نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان» که سال ۹۱ به تصویب رسید پس از تایید شورای نگهبان ابلاغ شد.

براساس ماده۱ این قانون، به منظور حفظ شأن و منزلت نمایندگان و نظارت درباره امور مربوط به دوران نمایندگی در ابتدای هر دوره مجلس شورای اسلامی و حداکثر سه ماه پس از انتخاب هیأت رئیسه دائمی، هیأت نظارت که از این پس هیأت نامیده می شود مرکب از افراد زیر برای همان دوره تشکیل می شود:

الف ـ یکی از نواب رئیس به انتخاب هیأت رئیسه برای هر سال

ب ـ یک نفر از اعضای کمیسیون اصل نودم (۹۰) به انتخاب مجلس

پ ـ یک نفر از اعضای کمیسیون قضایی و حقوقی به انتخاب مجلس

ت ـ چهار نفر از سایر نمایندگان به انتخاب مجلس

تبصره۱ـ هیأت رئیسه مکلف است برای ثبت نام متقاضیان عضویت در هیأت یک هفته مهلت تعیین کند.

تبصره۲ـ هیـأت رئیسه مجـلس از بین داوطلبان کمـیسیون‌های یادشده و نماینـدگان مجـلس به جز اعضای هیأت رئـیسه شـش نفـر را انتـخاب و به مجلس معرفی می‌کند.

ملاک انتخاب رأی اکثریت مطلق نمایندگان حاضر در مجلس است و در صورت عدم انتخاب، افراد دیگری توسط هیأت رئیسه معرفی می‌شوند.

در هر صورت انتخاب افراد در هر مرحله با رأی اکثریت مطلق نمایندگان حاضر در مجلس است.

تبصره۳ـ هـیأت از بین اعضای خود یک رئیس و دو نائـب رئیس و دو دبیر انتخاب می‌کنند.