ارومیه- ایرنا- مدیرکل ثبت اسناد و املاک آذربایجان غربی با اشاره به لزوم عضویت همه مشاوران املاک در سامانه کاتب در راستای شفاف سازی معاملات ملکی در کشور تا نیمه آبان امسال گفت: تاکنون از حدود پنج هزار و ۶۰۰ واحد، یک هزار مشاور املاک در استان عضو این سامانه شده اند.

حمید شایان مهر روز چهارشنبه در حاشیه دیدار با رییس خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: حدود چهار هزار و ۶۰۰ مشاور املاک دارای پروانه کسب که هنوز در این سامانه عضو نشده اند، باید تا ۱۵ آبان امسال عضو شوند.

وی اضافه کرد: در صورت عضو نشدن مشاوران املاک تا نیمه آبان در این سامانه، برخوردهای قانونی با آنان صورت می گیرد و پروانه آنان باطل خواهد شد.

وی اظهار کرد: طبق قانون الزام به ثبت رسمی معاملات غیر منقول در کشور، خرید و فروش تمامی اسناد ملکی که دارای سند سبز رنگ و یا حتی زردرنگ هستند، باید در سامانه کاتب ثبت شود و پس از آن، خریدار و فروشنده برای ثبت رسمی به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک آذربایجان غربی ادامه داد: صدور اسناد سبز از سوم تیرماه امسال در کشور آغاز شده و در استان ما نیز تاکنون ۵۰ هزار مورد از این اسناد صادر شده است.

شایان مهر تاکید کرد: در صورتی که ثبت خرید و فروش اسناد سبز توسط بنگاه ها و مشاوران املاک در سامانه کاتب صورت نگیرد، مشاور املاک متخلف بوده و به تعزیرات حکومتی معرفی خواهد شد.

وی گفت: البته اگر قولنامه ای هم برای معاملات غیرمنقول در مشاوران املاک تنظیم شود، از نظر قانون قابل قبول نبوده و به عنوان سند در صورت بروز مشکل، در دادگاه پذیرفته نمی شود.

به گزارش ایرنا، طبق ماده ۱۱ قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول از تاریخ سوم تیرماه امسال دلالان معاملات املاک اعم از مشاورین املاک و بنگاه های معاملات ملکی که مبادرت به تنظیم قرارداد عادی می کنند، متخلف شناخته شده و در مرتبه اول علاوه بر استرداد حق دلالی دریافتی و جریمه ای معادل سه برابر آن به تعلیق پروانه کسب به مدت شش ماه و در مرتبه دوم به استرداد حق دلالی و جریمه ای معادل شش برابر آن و تعلیق پروانه کسب به مدت یک سال و در مرتبه سوم علاوه بر مجازات اخیر به ابطال پروانه محکوم می شوند.