ساری- ایرنا- مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: با توجه به اثرگذاری ترانزیت ریلی در کاهش هزینه‌های حمل بار و افزایش ایمنی جاده‌ها به واسطه کم شدن تردد کامیون‌های حمل بار، ظرف یک ماه برنامه اقدام مشترک بین راه‌آهن شمال و بندر امیرآباد برای حمل ۲۵ درصد بارهای ریل‌پسند این بندر نهایی شود.

به گزارش ایرنا، جبارعلی ذاکری امروز -چهارشنبه- پس از بازدید از بندر امیرآباد در دیدار با مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد اظهار کرد: یکی از دلایلی که باعث شد وزارت راه و شهرسازی به فکر تعامل بیشتر بین مجموعه‌های تابعه بیفتد این است که در طول سال نزدیک به ۱۹ هزار و ۷۰۰ فوتی و بیش از ۳۸۰ هزار مصدوم در تصادفات جاده‌ای کشور داریم که این اتفاق نامبارک برای کشور قابل قبول نیست و لازم است اقداماتی در حوزه‌های مختلف حمل و نقلی صورت بگیرد.

وی افزود: یکی از راهکارها در این مسیر، انتقال بار از جاده به ریل است تا ایمنی جاده‌ها افزایش یابد.
البته اقدامات دیگری که راهداری، راهور و دستگاه‌های امدادی‌ انجام می‌دهند در حوزه ما نیست. اما آنچه در حیطه وظایف و اختیارات ما قرار دارد، همین است که جابه‌جایی ریلی بار را افزایش دهیم و با شرکای تجاری وارد مذاکره شویم تا آن‌ها را به سمت راه‌آهن سوق دهیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی تقویت بنادر مجهز به زیرساخت‌های ریلی را از الزامات تحقق این هدف برشمرد و خاطرنشان کرد: مهم‌ترین هدف و پیام این سفر به مازندران نیز پیگیری برای افزایش فعالیت ریلی در بندر امیرآباد است.

ذاکری گفت: از نگاه من تنها بندری که ریل‌پایه طراحی شد امیرآباد است. البته بندر شهید رجایی از نظر زیرساخت ریلی گسترده‌تر، مجهزتر و فعال‌تر است که سال‌ها پس از افتتاح این زیرساخت‌ها به آن افزوده شد. اما بندر امیرآباد از ابتدا ریل‌پایه طراحی شد و به ۲۵ کیلومتر شبکه داخلی ریلی و اسکله رورو در حال ساخت مجهز است.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: با تقویت بخش بازرگانی به واسطه مشارکت راه‌آهن شمال و بندر امیرآباد باید این ظرفیت را بیش از پیش تقویت کنیم.

وی افزود: ضروری است که ظرف یک ماه برنامه اقدام مشترک برای حمل ۲۵ درصد بارهای ریل‌پسند این بندر تدوین و نهایی شود. همه ما از مجموعه وزارت راه و شهرسازی هستیم و باید تعامل برای تقویت حمل‌ونقل ریلی را افزایش دهیم. خوشبختانه در استان هم ۲ مدیرکل مربوطه هماهنگی کافی را دارند نا تصمیمات لازم را اتخاذ کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی انگیزه‌سازی در بازرگانان و تولیدکنندگان برای بهره‌گیری از زیرساخت‌های ریلی در حمل بار را ضروری برشمرد و تصریح کرد: باید در طرف مقابل انگیزه ایجاد کنیم تا از محل سودی که از حمل ریلی خواهد داشت به این سمت گرایش پیدا کند.

ذاکری با اشاره به نشست اخیر با رئیس راه‌آهن جمهوری آذربایجان و مشاور حمل‌ونقل رئیس‌جمهور روسیه خاطرنشان کرد: اگر قرار است از ۴۰ میلیون تن جابه‌جایی بار کشورهای حاشیه خزر بهره ببریم نباید سهم فعلی‌مان را با عملکرد سال‌های گذشته‌ خودمان مقایسه کنیم. بلکه باید افق را ببینیم و با توجه به داشتن پنج نقطه اتصال ریلی کشورهای حوزه C.I.S دست‌کم به سهم ۱۰ میلیون تنی فکر کنیم.

وی افزود: ما مخالف سایر کریدورهای پیشنهادی نیستیم. اما همزمان با آن اقدامات باید جریان بار را روی ریل بیندازیم. اگر ظرف یک سال نتوانیم به چشم‌انداز نزدیک شویم یعنی دچار روزمرگی شدیم.

در این نشست محمدعلی موسی‌پور مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد نیز ظرفیت‌های زیرساختی این بندر و فعالیت‌های در حال انجام برای توسعه خدمات و زیرساخت‌ها را تشریح کرد.

به گزارش ایرنا، مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در دومین سفر استانی از زمان انتصاب در دولت چهاردهم، به منظور بازدید از بندر امیرآباد و اسکله در حال ساخت رورو ریلی، پیگیری رفع موانع افزایش ظرفیت و فعالیت ترانزیت ریلی در مازندران، بازدید از خطوط و تاسیسات راه‌آهن شمال و دیدار با استاندار مازندران امروز -چهارشنبه ۲۵ مهر- همراه با محمدهادی ضیایی‌مهر عضو هیئت مدیره معاون ناوگان شرکت راه‌آهن به مازندران سفر کرد.