زنجان - ایرنا - معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان گفت: ۵۰ درصد اقتصاد استان با بخش خدمات مرتبط است که استاندارد سازی این بخش به تازگی آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حسین محمدی روز چهارشنبه در اولین جلسه شورای استاندارد استان افزود:‌ بخش بزرگی از اقتصاد کشور و این استان مربوط به بخش خدمات است و هم اکنون در حال نوشتن زبان مشترک و تعیین استانداردها و قواعد لازم در این حوزه هستیم.

وی با بیان اینکه قوانینی باید برای دستگاه‌های اجرایی فعال در حوزه خدمات ایجاد شود، اظهار داشت: چنین ظرفیتی در استان وجود دارد.

معاون استاندار زنجان ابراز امیدواری کرد، با حضور موثر استاندارد، فضای امنی هم به لحاظ خرید برای مصرف کننده و هم برای تولید کننده‌ها ایجاد شود.

محمدی با بیان اینکه اکنون، درحال گذار از اقتصاد وابسته به اقتصاد پایدار هستیم، تصریح کرد: نوسان اقتصاد امروزی ایران نشان دهنده قرار داشتن در مسیر گذرا هستیم.

وی اضافه کرد: اقتصاد وابسته به نفت در حال رها شدن به اقتصاد مبتنی بر درآمدهای مالیاتی است که این امر اقتصادی پایدارتر و مقاوم‌تر را رقم می زند.

معاون استاندار زنجان، با اشاره به اینکه متاسفانه همانند سال‌های گذشته دیگر نمی‌توان اتکا به درآمدهای نفتی داشت گفت: چند سالی است که درآمدهای نفتی کشور به یک پنجم و حتی به یک دهم درآمدهای دهه های گذشته، رسیده است.

وی اظهار داشت: تحقق این امر نیازمند مقاوم تر شدن دولت با درآمدهای مالیاتی است و این درحالی است که یکی از چالش‌های ما در سال‌های نه چندان دور طراحی استانداردهایی برای قواعد مالیاتی است.

این مسوول ادامه داد: به این معنی که چهارچوب‌هایی که اکنون شاکله اقتصاد ایران را تغییر داده، مبتنی بر قوانین و دستور استاندارد طراحی شده است.

محمدی با اشاره به اینکه یکی از موضوعات مبتلابه اقتصاد ایران در سه سال آینده این است که باید خرد جمعی نخبگانی و زبان مشترک برای بحث های قاعده مند مالیاتی ایجاد شود افزود: اداره کل استاندارد استان باید در این خصوص پیشنهاداتی ارائه کند.

وی با تاکید بر اینکه اینکه هر جا شاخصی برای قضاوت نداشتیم مشکلاتی بوجود آمده است، اظهار داشت: در بسیاری از حوزه ها و حتی فضای مجازی در بحث های متعدد همه اظهار نظر می‌کنند، بدون آنکه قاعده، اسلوب و استانداردی وجود داشته باشد.

این مسوول با اشاره به اینکه یکی از خلاءهایی که استاندارد باید به آن ورود کند، ایجاد قواعد در فضای مجازی است، گفت: استاندارد می تواند به صورت ریزتر، در فضای رسانه‌ای در بخش‌های مختلف و در قاعده و قالب با یک شاخص معین این مهم را هدایت کند.

وی با بیان اینکه این مهم می‌تواند الگویی برای فضای مجازی در کل کشور هم باشد اظهار داشت: در بحث استاندارد سازی کالا بسیار صحبت شده است که پیش از این، خلاء وجود داشت و اکنون اقداماتی در این بخش به صورت محدود شروع شده است.