ساری - ایرنا - مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور برای سه ماهه منتهی به دیماه سال ۱۴۰۳ استان مازندران در مجموع ۳۳۲ میلی‌متر بارندگی پیش‌بینی کرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مطابق جدول پیش‌بینی فصلی این مرکز که هواشناسی مازندران آن را امروز چهارشنبه منتشر کرده است، میانگین کمترین میزان بارندگی در سه ماهه آینده با ۵۷ میلی متر مربوط به دیماه سال ۱۴۰۳ و بیشترین میزان نیز با ۱۰۱ میلی متر مربوط به آبانماه امسال و برای مهرماه و آذرماه سال ۱۴۰۳ نیز به ترتیب ۹۴ و ۸۰ میلی متر باران پیش بینی شده است.

مطابق این جدول، میانگین بیشترین میزان بارندگی در مهرماه امسال با ۲۴۷ میلی متر مربوط به رامسر است و پس از آن نوشهر با ۲۳۷، بابلسر با ۱۲۹، ساری با با ۰۵ و آمل با ۱۰۱ میلی متر به ترتیب شاهد بیشترین میزان بارندگی در ماه جاری خواهند بود و کمترین میزان بارندگی نیز در طی این ماه به ترتیب در بلده با ۱۷۸، سیاه بیشه با ۲۶، کجور با ۳۲ و آلاشت با ۴۰ میلی متر خواهد بود.

در آبانماه سال ۱۴۰۳ نیز میانگین بیشترین میزان بارندگی با ۲۲۸ میلی متر در نوشهر اتفاق خواهد افتاد و رامسر با ۲۱۴،؛ بابلسر با ۱۶۱، آمل با ۱۱۰ و ساری با ۱۰۶ میلی متر باران در جایگاه بعدی قرار دارند و کمترین میزان بارندگی نیز در طی این مدت در بلده با ۳۵، کجور با ۴۸، آلاشت با ۵۵ و کیاسر با ۶۳ میلی متر پیش بینی شده است.

مطابق جدول پیش‌بینی فصلی مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور، در آذرماه سال ۱۴۰۳ نیز میانگین بیشترین میزان بارندگی با ۱۷۶ میلی متر در نوشهر پیش بینی شده است و پس از آن به ترتیب بابلسر با ۱۳۷، رامسر با ۱۲۷، آمل با ۹۰ و ساری و بندرامیرآباد با ۸۸ میلی متر شاهد بیشترین میزان بارش باران در این ماه خواهند بود و بلده با ۲۶، کجور با ۲۹، آلاتشست با ۵۳ و سیاه بیشه با ۵۴ میلی متر شاهد کمترین میزان بارندگی درطی این ماه خواهند بود.

در این جدول همچنین میانگین بیشترین میزان بارندگی در دیماه سال ۱۴۰۳ با ۹۹ میلی متر در نوشهر پیش بینی شده است و پس از آن بابلسر با ۱۸۹، رامسر با ۷۹، بندرامیرآباد با ۷۰ و ساری با ۶۷ میلی متر شاهد بیشترین میزان بارندگی در طی این مدت خواهند بود و میانگین کمترین میزان بارندگی نیز در طی این ماه برای کجور و بلده با ۱۸، سیاه بیشه با ۳۵، آلاشت با ۴۲ و پل سفید با ۴۷ میلی متر پیش بینی شده است.

بر اساس گزارش مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور، میانگین بارش سال زراعی ۱۴۰۳ - ۱۴۰۲ منتهی به شهریورماه امسال در مازندران ۷۰۷ میلی متر بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلند مدت که ٦٦٤ میلی متر بوده. حدود هفت درصد و نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته که ۵۰۷ میلی متر بوده، حدود ۲۹ درصد افزایش داشته است.

میانگین دمای هوای سال زراعی ١٤٠٣- ١٤٠٢ منتهی به شهریورماه سال ۱۴۰۳ در مازندران نیز ۱۳.۴ درجه سلسیوس بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که ۱۱.۴ درجه سلسیوس بوده حدود ۲.۰ درجه سلسیوس و نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۱۲.۶ درجه سلسیوس بوده، ۰.۸ درجه سلسیوس افزایش داشته است.

میانگین بارش شهربورماه سال ۱٤۰۳ در مازندران نیز ۳۹ میلی متر بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلند مدت که ۶۰ مبلی متر بوده، ۵۴ درصد و نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۵۸ میلی متر بوده، حدود ۴۶ درصد کاهش داشته است.

طبق گزارش مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور، میانگین دمای هوای شهریور سال ١٤٠۳ در مازندران ۲۰.۸ درجه سلسیوس بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلند مدت که ۱۹.۱ درجه سلسیوس بوده، ۱.۷ درجه سلسیوس افزایش و نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۱۹.۴ درجه سلسیوس بوده، ۱.۴ درجه سلسیوس افزایش داشته است.

میانگین بارش فصل تابستان سال ١٤٠٣ در مازندران ۱۴۶ میلی متر بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلند مدت که ۱۲۸ میلی متر بوده، حدود ۱۲ درصد و نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۱۰۹ میلی متر بوده، حدود ۲۵ درصد افزایش داشته است.

میانگین دمای فصل تابستان ١٤٠٣ استان مازندران نیز ۲۱.۲ درجه سلسیوس بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلند مدت که ۲۰.۱ درجه سلسیوس بوده، ۱.۱ درجه سلسیوس و نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۲۰.۷ درجه سلسیوس بوده، ۰.۵ درجه سلسیوس افزایش داشته است.

طبق مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور، میانگین بارش باران در ۶ ماهه نخست امسال در مازندران ۳۱۹ میلی متر بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلند مدت که ۲۶۴ میلی متر بوده حدود ۱۷ درصد و نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۲۷۴ میلی متر بوده، حدود ۱۴ درصد افزایش داشته است.

میانگین دمای هوا در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۳ در مازندران ۱۷.۸ درجه سلسیوس بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلند مدت که ۱۶.۵ درجه سلسیوس بوره، ۱‌۳ درجه سلسیوس افزایش و نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۱۸.۲ درجه سلسیوس بوده، ۰.۴ درجه سلسیوس کاهش داشته است.

طبق این گزارش میانگین دما از نیمه مهر تا نیمه دیماه سال ۱۴۰۳ در مازندران تا یک درجه بیش از نرمال پیش بینی می شود.