اراک - ایرنا - مدیر شعب بانک کشاورزی استان مرکزی گفت: ۴۸ هزار میلیارد ریال از مطالبات گندمکاران این استان که تا پنجم مردادماه امسال گندم‌های خود را به سیلوها تحویل داده بودند، پرداخت شد.

داریوش عظیمی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: این میزان به ۲۷ هزار بهره‌بردار پرداخت شده و ۲۹ هزار میلیارد ریال دیگر نیز در حال کارسازی و پرداخت به کشاورزان است.

وی بیان کرد: با توجه به شرایط مساعد جوی و بارش‌های مناسب سال زراعی گذشته، ( اول مهرماه سال گذشته تا اول مهرماه امسال)، تولید گندم در استان مرکزی به مرز ۵۰۰ هزار تن رسید و ۴۴۰ هزار تن نیز خریداری شد که این میزان نسبت به مدت مشابه قبل، ۷۳ درصد افزایش یافت.

مدیر شعب بانک کشاورزی استان مرکزی ادامه داد: در سال زراعی ۱۴۰۳ - ۱۴۰۲ خسارت‌های عمومی (خشکسالی و سرمازدگی ) در استان رخ نداد و به همین دلیل میزان خسارت و غرامت نسبت به سال زراعی قبل، (۱۴۰۲-۱۴۰۱) کاهش قابل توجه داشت.

عظیمی اظهار کرد: ۵۰ میلیارد ریال غرامت‌های انفرادی زراعت از جمله سیل، تگرگ، طوفان و سرمای بهاره در برخی از نقاط استان که به صورت محدود مشاهده شده بود، پرداخت شد.

وی یادآور شد: در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ در مجموع در کلیه زیربخش‌های تحت پوشش بیمه کشاورزی، حدود یک‌هزار و ۲۷۰ میلیارد ریال غرامت به خسارت دیدگان بیمه شده پرداخت شد که عمده خسارت با یک‌هزار و هفت میلیارد ریال مربوط به زیربخش زراعت بود.

مدیر شعب بانک کشاورزی استان مرکزی افزود: سال زراعی جدید شروع شده و توصیه می‌شود که کشاورزان این استان برای بیمه محصولات خود به شعب بانک کشاورزی و یا مراکز خدمات سازمان جهاد کشاورزی مراجعه کنند.

عظیمی بیان کرد: استان مرکزی از جمله اقلیم‌هایی است که در معرض حوادث قهری از جمله تگرگ، سیل و خشکسالی قرار دارد و کشاورزان می‌توانند برای مقابله با خسارات احتمالی، از بیمه کشاورزی بهره‌گیری کنند.

وی گفت: متقاضیان دریافت تسهیلات این بانک نیز اگر بیمه محصولات داشته باشند، در اولویت پرداخت قرار می‌گیرند.

مدیر شعب بانک کشاورزی استان مرکزی ادامه داد: این بانک بازوی اقتصادی دولت است که علاوه بر بیمه کشاورزی در تامین مالی پروژه‌های بزرگ، پرداخت تسهیلات مکانیزاسیون، ازدواج و جوانی جمعیت، پنل‌های خورشیدی و پرداخت‌های غیرحضوری تسهیلات فعالیت چشمگیری دارد.

عظیمی اظهار کرد: بیش از ۴۰ سال از تاسیس صندوق بیمه کشاورزی می‌گذرد و در حال حاضر بیش از ۱۷۰ محصول و فعالیت تولیدی با بیش از ۲ هزار تعرفه بیمه‌ای تحت پوشش این صندوق است.

وی عنوان کرد: در زیربخش محصولات باغی نیز با توجه به خسارت‌های سرمازدگی بهاره امسال باغات، گرمازدگی پسته، آفتاب‌سوختگی و ترکیدگی محصول انار، در مجموع حداکثر ۱۵۰ میلیارد ریال قابل پرداخت است که در حال ثبت در سامانه جامع بیمه کشاورزی است.

مدیر شعب بانک کشاورزی استان مرکزی اضافه کرد: علاوه بر این در زیر بخش دام نیز در سال جاری ۲۰ میلیارد ریال و در زیر بخش طیور ۴۴ میلیارد ریال غرامت در اثر بروز عوامل تحت پوشش پرداخت شده است.

۵۲ شعبه بانک کشاورزی در استان مرکزی فعال هستند.