گنبدکاووس- ایرنا- بوستان‌های کودک گلستان به‌ویژه در شهرهای نواحی شرقی این استان شمالی به اعتقاد کارشناسان حوزه کودک و نوجوانان، نیازمند بازنگری در طراحی، توسعه و تجهیز هستند زیرا اهتمام به این موضوع از سوی متولیان مدیریت شهری به افزایش تندرستی و شور و نشاط این گروه سنی در جامعه کمک زیادی خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، کارشناسان، ایجاد زیرساخت‌های مناسب در مبلمان شهری بویژه در بوستان‌ها، احداث و توسعه پارک‌ها اختصاصی ویژه کودکان یا خانواده و تجهیز آن به وسایل متنوع بازی و سرگرمی را از جمله راهکارهای افزایش تندرستی و شور و نشاط این قشر آینده ساز اعلام کردند.

مسئول کمیته بازی و ورزش کودکان در هیات ورزش‌های همگانی گنبدکاووس معتقد است که تجهیزات فعلی بوستان‌های کودک در این شهر متناسب با نیاز این قشر نیست و متولیان شهری باید نسبت بازنگری در طراحی‌ها و تجهیز کردن آنها اقدام کنند.

سمیه محمدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بیشتر بوستان‌های گلستان و گنبدکاووس که بخشی از آن برای بازی کودکان اختصاص یافته به نصب چند سرسره و تاب خلاصه شده است.

وی با تاکید برضرورت فضاسازی مناسب بوستان‌های کودک گلستان و نصب تجهیزات متنوع بازی و سرگرمی در آنها با رعایت استانداردهای مناسب با گروه سنی کودکان، اضافه کرد: بسیاری از خانواده‌ها نسبت به کمبود زیرساخت‌ها، تجهیزات و امکانات در بوستان‌های کودک دغدغه دارند.

محمدی ادامه داد: هم اکنون بیشتر بوستان‌های شهری گلستان و گنبدکاووس مناسب استفاده همه قشرها احداث و تجهیز شدند و افزایش شمار بوستان‌ها و فضاسازی‌های صرفا اختصاصی کودکان بشدت احساس می‌شود.

مسئول کمیته بازی و ورزش هیات ورزش‌های همگانی گنبدکاووس همچنین گفت: بوستان‌های سرپوشیده، نصب بازی‌های فکری و فضاهای مناسب شهری باید در شهرهای گلستان طراحی و ساخته شوند و تحقق آن مستلزم همکای شهرداری‌ها، ادارات ورزش و جوانان و دیگر دستگاه‌های فرهنگی است.

به گفته وی، انجام بازی به ویژه بازی‌های هیجانی و فکری، نقش مهمی در ایجاد و ارتقای اعتماد به نفس و تمرکز در کودکان دارد.

محمدی اضافه کرد: باتوجه به افزایش بازی‌های کامپیوتری و استفاده کودکان از تبلت و موبایل، این قشر در معرض برخی آسیب‌های جسمی و روحی مانند کم بینایی و پرخاشگری قرار گرفتند.

به گفته وی، با فضاسازی‌های مناسب شهری و افزایش مکان‌هایی برای بازی و سرگرمی کودکان می‌توان به تندرستی، شور و نشاط این قشر کمک زیادی کرد.

شهردار مینودشت از شهرهای واقع درشرق استان گلستان با جمعیت تقریبی ۳۵ هزار نفر هم در این خصوص گفت: تمامی بوستان‌های این شهر از جمله «شهریار، عرفان، لاله و کوهستان»، فضاهای مناسب برای بازی و سرگرمی کودکان دارد.

زین العابدین یزدی بابیان اینکه فقط بوستان استراحتگاه و مسافر مینودشت فاقد فضای ویژه بازی کودکان است، افزود: رویکرد شهرداری در احداث بوستان‌های جدید یا بهسازی بوستان‌های فعلی، مناسب سازی و استفاده از تجهیزات و وسایل بازی استاندارد برای کودکان است.

وی اضافه کرد: بوستان خانواده مینودشت هم با نگاه ویژه به نیازهای کودکان و خانواده و در راستای افزایش رفاه این قشر طراحی و ساخته شده است.

شهردار مینودشت همچنین گفت: برخی بوستان‌های این شهر از جمله «مسکن مهر» با نگاه مادر و فرزند طراحی شده تا هم والدین و همه کودکان راحت باشند.

یزدی افزود: چهارمین زمین چمن مصنوعی در محله ساحلی مینودشت به مساحت هزار و ۲۰۰ مترمربع در راستای توسعه زیرساخت‌های رفاهی برای کودکان در سال جاری احداث شد و مورد استقبال کودک، نوجوانان و خانواده‌ها قرار گرفت.

وی اضافه کرد: مجموعه شهرداری مینودشت توجه به شور و نشاط اقشار مختلف جامعه بویژه کودکان و نوجوانان را سرلوحه کار خود قرار داده و متناسب به آن، زیرساخت‌های مناسب احداث می‌شود.

شهردار گنبدکاووس هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، بیان کرد: این شهر برای اجرای فعالیت‌ها و برنامه‌های ویژه گروه سنی کودکان و نوجوانان ظرفیت‌های زیرساختی خوب و متنوع فرهنگی دارد.

امیرعلی لطیفی افزود: مدیریت فعلی شهرداری در انجام فعالیت‌های عمرانی و فرهنگی برای گروه سنی کودکان و نوجوانان و باهدف ایجاد شور و نشاط در این گروه سنی، نگاه ویژه دارد.

وی اضافه کرد: شهرداری گنبدکاووس درحوزه ایجاد زیرساخت‌های شهری، مهیا کردن شهر برای بهره‌مندی حداکثری کودکان از امکانات و احداث مجموعه‌های متعدد مادر و کودک در محلات مختلف شهری از اولویت‌های عمرانی این مجموعه خدماتی است.

لطیفی بابیان اینکه هم اکنون در شهر گنبدکاووس با حدود ۱۷۵ هزار نفر جمعیت و ۲۸ کیلومترمربع وسعت، ۴۳ بوستان محله‌ای وجود دارد، ادامه داد: با رویکرد جدید شهرداری و شورای اسلامی شهر و توجه به زیرساخت‌های مورد نیاز کودکان از ابتدای امسال تاکنون پنج بوستان به مجموعه بازی کودکان و وسائل ورزشی تجهیز شدند.

شهردار گنبدکاووس همچنین گفت: تمامی بوستان‌های این شهر علاوه بر فضای سبز مناسب، دارای فضایی ویژه برای بازی کودکان بوده و به وسائل بازی و کفپوش‌های استاندارد مجهز هستند.

لطیفی افزود: اعتقاد داریم که کودکان به‌عنوان سرمایه‌های ارزشمند آینده ایران اسلامی باید در محیطی امن و سالم بازی و تفریح کنند و براین اساس زیرساخت‌های شهری به گونه‌ای طراحی شده تا این قشر بتوانند در فضایی اختصاصی با نشاط در کنار پدر و مادر و نیز همسالان خود به بازی‌های کودکانه بپردازند.

گلستان ۲ میلیون نفر جمعیت دارد که حدود یک میلیون نفر آن در هفت شهرستان واقع درشرق این استان سکونت دارند.