اراک - ایرنا - نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: انتقال آب از جنوب کشور به استان مرکزی و به خصوص شهرستان اراک باید به یک مطالبه جدی تبدیل شود.

نادرقلی ابراهیمی روز چهارشنبه در شورای حفاظت از منابع آب استان مرکزی، افزود: در نشستی که به تازگی با وزیر نیرو برگزار شد، تنوع بخشی به سبد تامین آب بخش‌های شرب، صنعت و کشاورزی استان بویژه کلان شهر اراک در شرایط حال و آتی مورد تاکید قرار گرفت.

وی ادامه داد: تامین آب صنایع از محل آب‌های برگشتی، تمرکز تولید در گلخانه‌ها و اعمال نظارت بر مصرف در بخش کشاورزی و مصرف بهینه توسط بخش شرب راهکارهای مهمی است که باید در قالب برنامه کوتاه‌مدت تدوین شود.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای انتقال آب از جنوب کشور را راهکار اساسی حل مشکل آب استان مرکزی عنوان کرد و بیان کرد: بعضی از استان‌های جنوبی و مرکزی کشور از این موضوع بهره‌مند شده‌اند ولی مدیران آب استان مرکزی تاکنون برنامه‌ای برای این موضوع پیشنهاد نداده‌اند.

ابراهیمی افزود: با این اقدام بخش مهمی از نیاز آبی توسعه‌ای و آتی بخش‌های صنعت و شرب استان مرکزی برطرف می‌شود.

وی اضافه کرد: مسئله جدی دیگر مربوط به حقابه‌های مسلم استان مرکزی است که طی سال‌های گذشته توسط بعضی استان‌های همجوار از استان گرفته شده است و تاکید می‌شود مدیران آب و آبفا به صورت جدی این موضوع را پیگیری کنند.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: همچنین با تاکید بر حفظ مجموعه باغستان‌های سنتی و ارزشمند منطقه سده لازم است مدیریت آبفا برای تحت پوشش قرار دادن منازل منطقه راه آهن اراک، با هماهنگی مدیریت راه آهن هرچه سریعتر اقدامات لازم را پیگیری نماید.

ابراهیمی اضافه کرد: مسئولان جهاد کشاورزی و آبفا استان باید به احیای تشکل‌های آب‌بران توجه و اقدام جدی داشته باشند.

آب مورد نیاز استان مرکزی از ۷۲۶ حلقه چاه، ۴۲ رشته چشمه و ۲۶ رشته قنات تامین می‌شود و در بخش شهری ۳۳۷ هزار مشترک و در روستاها ۱۶۹ هزار مشترک وجود دارد.