تهران - ایرنا - امروز ۲۵ مهر به رسم چهارشنبه‌های هیأت وزیران، دولتمردان در حیاط دولت حاضر شدند و پاسخگوی اصحاب رسانه بودند.

به گزارش خبرنگار دولت ایرنا، امروز چهارشنبه ۲۵ مهر ماه، حیاط دولت میزبان خبرنگاران بود تا درباره موضوعات مختلف روز از وزرا و اعضای کابینه دولت وفاق ملی سؤالات خود را مطرح کنند و اعضای هیأت وزیران نیز پاسخگوی اصحاب رسانه باشند.

وزیر بهداشت: انسولین قلمی هست ولی در دنیا کم است

محمدرضا ظفرقندی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران، گفت: واکسن هست، اما اینکه میزان تقاضای مردم چقدر باشد، تعیین می‌کند که زیاد شود یا کم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به وضعیت انسولین در داروخانه‌های کشور، گفت: انسولین چند مدل دارد. یک مدل که یک کشور خاص تولید و صادر می‌کند در همه جای دنیا از جمله ایران، کم است، اما بقیه انسولین‌ها هست.

 


 

وزیر دفاع: سامانه ضدبالستیک تاد، قبلا هم بود

امیر سرتیپ نصیرزاده در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت گفت: سامانه تاد، یک سامانه ضدبالستیک است و جدید هم نیست و قبلاً نیز بوده است. ما این قبیل اقدامات دشمن را در راستای جنگ روانی ارزیابی می‌کنیم و مشکل خاصی وجود ندارد.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تصریح کرد: هیچکدام از تهدیدات رژیم صهیونیستی جدید نیست.
 

وزیر راه: حادثه‌دیدگان معدن طبس تا یک ماه آینده خانه‌دار می‌شوند

فرزانه صادق در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در خصوص حادثه‌دیدگان معدن طبس بنا بر تاکید رئیس‌جمهوری و پیشنهادی که وزارت راه و شهرسازی در خصوص تامین مسکن محرومان دارد، مقرر شد خانواده‌های داغدار که فاقد مسکن هستند، مسکن با پراکُنشی که در استان‌های مختلف هستند از خراسان رضوی و خراسان جنوبی تا سیستان و بلوچستان و گلستان به آنان تعلق گیرد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: این مسکن‌ها با قرارداد واگذاری‌هایی که به سرپرست خانوار و فرزندان‌شان است، به آنان تعلق می‌گیرد. ظرف یک ماه آینده این قرارداد واگذاری‌ها را به این خانواده‌ها تقدیم می‌کنیم.
 

دبیر دولت: بررسی لایحه بودجه امروز در ایستگاه پایانی

سید کامل تقوی نژاد در حاشیه جلسه این هفته هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بررسی بودجه سال ۱۴۰۴ از صبح روز یکشنبه آغاز شده و هر روز بیش از ۷ ساعت بررسی آن در دستور کار دولت است.

دبیر هیأت دولت تاکید کرد: لایحه بودجه ۱۴۰۴ در جلسه امروز بعدازظهر دولت نهایی خواهد شد و در وقت مقرر قانونی به مجلس ارائه می‌شود.

وزیر ورزش: استادیوم جدید تهران در مرحله تحویل زمین

احمد دنیامالی وزیر ورزش و جوانان در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره آخرین وضعیت ساخت ورزشگاه فوتبال در تهران، بیان کرد: اکنون در مورد ساخت ورزشگاه جدید ۱۹۰ هکتار زمین تحویل گرفته‌ایم. منتهی باتوجه به اینکه پروژه بزرگی است و تامین منابع آن مقررات قانونی خود را دارد، بخشی از آن انجام شده و بخشی دیگر در حال انجام است. در مورد اینگونه پروژه‌ها گزارش توجیه فنی و اقتصادی و پیوست فرهنگی آن حتما باید تهیه و کلیه این گزارش ها باید در دولت مطرح شود.

وزیر نفت: زمستان امسال چالش کمتری در تأمین گاز شمال شرق داریم

محسن پاک‌نژاد در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: پالایشگاهی غیردولتی در شهرک صنعتی شوشتر با مجوز بهره‌برداری از وزارت صمت، دچار حادثه شد. اتفاق افتاده در این پالایشگاه شاید ناشی از قصور راننده تانکر بود. راننده هنگام بارگیری باید اصولی را رعایت می‌کرد که نکرد، البته حادثه به سرعت مهار شد. آخرین آمار تعداد تلفات و خسارت را ندارم.

وزیر نفت گفت: متاسفانه در حوادث این چنینی معمولا نیروی انسانی نقش دارد.

پاک‌نژاد با اشاره به تمهیدات وزارت نفت برای گازرسانی به مناطق شمال شرق کشور گفت: با راهکارهایی شامل افزایش تولید در مناطق مستعد و تسهیل فرآیند انتقال گاز از مناطق تولیدکننده به مناطقی مثل شمال شرق کشور تلاش داریم زمستان را با کمترین چالش پشت سر بذاریم.
 

سخنگوی دولت درباره رفع فیلترینگ: بر آن عهد که بستیم، هستیم

سیده فاطمه مهاجرانی درباره اعتراض بازنشستگان برای پرداخت نشدن معوقات آنها، گفت: یک راه این است که بگوییم که همین الان حق بازنشستگان را می‌دهیم. یک وقت می گوییم ظرف بودجه محدود است. باید واقعیات را به جامعه گفته و اولویت بندی انجام دهیم. در برنامه و بودجه همین اولویت بندی در حال انجام است، ولی نباید بار اضافه برای دولت ایجاد شود. هیچ نقص و خللی متوجه مردم نیست و دستبوس پرستاران، گندمکاران، معلمان و بازنشستگان هستیم، ولی ظرف بودجه دولت محدود است. مااعتراض مردم را می بینیم، اما باید در پرداخت ها اولویت بندی کنیم.
 

سخنگوی دولت درباره پیگیری رفع فیلترینگ و همچنین پیوستن به FATF بیان کرد: فیلترینگ و پیوستن ایران به FATF در حال پیگیری است. ممکن است این سوال مطرح باشد که چرا این مسائل زمان بر است. برگرداندن موضوعات از شوراها و قوانین زمان‌بر است، ولی رئیس جمهور بر همان عهدی که بستند هستند و آنها دنبال می شود.

برنامه احیای دریاچه ارومیه از زبان رئیس محیط زیست

شینا انصاری در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران، گفت: هفته گذشته اولین جلسه کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه برگزار شد. مواردی هم درباره ساختار دریاچه و لزوم بازنگری در آن و هم درباره پیشرفت ۲۸ پروژه‌ای که در دستورکار قرار دارد، مطرح شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: مقرر شد طی یک ماه آینده هر دو بخش مورد بررسی و ارزیابی قرار بگیرد تا پس از آن برای حال و آینده دریاچه ارومیه تصمیم‌گیری شود.
 

وزیر ارشاد: تجدید نظر در لیست هنرمندانی که ممنوع الکار تلقی می‌شوند

سید عباس صالحی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران، بیان کرد: بخشی که به عنوان هنرمندان ممنوع الکار تلقی می شوند، موارد مختلفی دارد. تمام این موارد در این دوره جدید مورد بررسی قرار خواهد گرفت و یک تجدید نظر کلی صورت خواهد گرفت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا وزارت ارشاد برنامه‌ای برای قانونمند کردن سبک موسیقی رپ دارد، بیان کرد: در این حوزه‌ها باید اجازه داد تا معاونت هنری مستقر شوند مجموعه جدید که استقرار پیدا خواهد کرد موضوعاتی که مقداری مورد تفاوت نظر هستند، تعیین تکلیف خواهد شد.

شهردار تهران: عامل آتش‌سوزی بازار آهن شادآباد، تخلف یک فرد بود

علیرضا زاکانی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره علت آتش سوزی هفته اخیر در بازار آهن شاداباد، گفت: شخصی به صورت ناایمن جوشکاری می کرده که جوشکاری به انبار چسب سرایت کرده و آتش سوزی رخ داده است. آتش سوزی فوق العاده شدید بود. ما عمده ایستگاه های آتش نشانی را بسیج کردیم. جانفشانی آتش‌نشانان و لطف خدا موجب شد که آتش سرایت نکند. ۲۰۰ مغازه سوخت و ۳ نفری که فوت شدند، خودشان خود را محبوس کردند؛ ۷ نفر هم مجروح شدند.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: آنجا نیاز به بازبینی اساسی دارد تا ساماندهی پیدا کند. شهرداری در بسیاری موارد تنهاست. در گذشته ما به آنجا برای ساماندهی مراجعه کرده بودیم ولی نیاز است همه دستگاه ها قبول مسئولیت کرده تا ساماندهی شود.

وزیر اقتصاد: عامل دامن زدن به شایعه سرکشی به حساب‌های مردم، فراریان مالیاتی بودند

عبدالناصر همتی در حاشیه هیئت دولت در جمع خبرنگاران، گفت: نرخ ارز قابل تحمل نیست و باید کاهش یابد، البته نظر بانک مرکزی کاهش دادن تدریجی نرخ‌های بازار است.

وی ادامه داد: بالا بودن سود بانکی در بلندمدت آثار منفی دارد و تلاش می‌کنیم این سود را کاهش دهیم.

همتی در واکنش به اتصال حساب بانکی اشخاص به سامانه سازمان امور مالیاتی گفت: اتصال حساب بانکی مردم به سامانه سازمان امور مالیاتی هیچ اشکالی ندارد، الان هم هست.
 

وی ادامه داد: حرف بدی زدند؛ گفتند دولت می‌خواهد به حساب مردم دست ببرد که اصلا چنین چیزی نیست. سازمان امور مالیاتی به موجب قانون برنامه هفتم توسعه موظف است اطلاعات مربوط به بانک‌ها و شهرداری‌ها را به صورت برخط داشته باشد. این اقدام برای جلوگیری از فرار مالیاتی انجام می‌شود نه برای دخالت در حساب شخصی افراد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی متذکر شد: فکر می‌کنم افرادی که می‌خواهند فرار مالیاتی داشته باشند به این شایعه دامن می‌زنند.

وزیر آموزش و پرورش: تأمین ارز واردات کتاب‌های درسی با دستور عارف

علیرضا کاظمی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: آقای عارف معاون اول رئیس‌جمهوری جلسه ویژه‌ای برای تامین ارز مورد نیاز کاغذهای وارداتی برگزار کردند، دستورات لازم را دادند و الان در حال پیگیری هستیم.

وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: چاپ کتاب‌های درسی سال آینده را هم از ۱۵ شهریور آغاز کردیم و بخشی هم چاپ شده‌اند.

معاون پارلمانی رئیس جمهور: تقاضای نمایندگان تهران در مجلس از رئیس جمهور درباره قانون «انتصاب افراد در مشاغل خاص»

شهرام دبیری در حاشیه جلسه هیأت دولت درباره اصلاح لایحه انتصاب افراد در مشاغل حساس، گفت: تعدادی از نمایندگان درخواست کرده بودند رئیس‌جمهور درباره آیین‌نامه مشاغل حساس پاسخ بدهند. رئیس جمهور نیز دیروز در جلسه‌ای که با مجمع نمایندگان تهران داشت، توضیح داد که اقدام قانونی انجام شده و در این مورد لایحه‌ای به مجلس ارائه و در جلسه سران قوا هم مطرح شده است.

وزیر ارتباطات: به زودی وضعیت سرعت اینترنت را شرح می‌دهم

ستار هاشمی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره وضعیت سرعت اینترنت کشور اظهار کرد: این وضعیت مقداری به شرایط منطقه و وضعیت سایبری بازمی‌گردد و طبیعتاً گزارش دقیق و کارشناسی آن را هفته آینده با آمار و ارقام به خبرنگاران اعلام می‌کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره وضعیت بررسی لایحه حفظ حریم خصوصی کاربران در مجلس اظهار کرد: این لایحه از صحن به کمیسیون‌ بازگشته و در کمیسیون در حال بررسی و نهایی شدن است. امیدوارم در آینده نزدیک جمع‌بندی شود.

وزیر علوم: دانشجویان بازمانده از تحصیل به کلاس‌های دانشگاه بازگشتند

حسین سیمایی صراف در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که آیا آمار دقیقی از تعداد دانشجویانی که به کلاس‌های خود بازگشته‌اند دارید؟ گفت: احکام قضایی در خصوص دانشجویان به خاطر اتفاقات سال ۱۴۰۱ نداریم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: پرونده‌هایی که داشتیم، همگی احکام انضباطی بودند که یک به یک بررسی شد و طی بخشنامه‌ای هم اعلام کردیم و همه دانشجویان به کلاس‌های خود بازگشتند.