قزوین - ایرنا - فرمانده یگان حفاظت اراضی کشاورزی قزوین گفت: تقسیمات حاصل از قوانین ارث مهمترین عامل خرد شدن اراضی کشاورزی در این استان است.

سرهنگ مهدی بختیاری روز پنجشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا، اظهار کرد: هرچند قوانین خوبی جهت جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی وجود دارد اما اصلاح نشدن قوانین ارث و تعارضی که این قانون با یکپارچه سازی اراضی کشاورزی دارد سبب شده تا هر سال شاهد کوچکتر و خرد شدن اراضی کشاورزی باشیم.

وی افزود: متاسفانه در چند سال گذشته در خصوص جلوگیری از خرد شدن اراضی نتوانسته ایم نقش آفرینی مطلوبی داشته باشم که این موضوع نیز بخاطر وجود قوانین حوزه ارث بوده و مسوولان، به ویژه نمایندگان مجلس باید در خصوص اصلاح و بازنگری و اصلاح مناسب آن اقدام کنند.

احداث شهرک باغ ویلا در قزوین دست درازی به اراضی کشاورزی را کاهش می دهد

فرمانده یگان حفاظت اراضی کشاورزی قزوین با اشاره به این مساله که قزوین نیاز به احداث شهرک های باغ ویلایی دارد، خاطرنشان کرد: در بازه زمانی شیوع ویروس کرونا شاهد بودیم که خیلی از خانواده ها برای در امان بودن از شیوع این ویروس تمایل به مکان هایی خارج از شهر و عموما خوش آب و هوا داشتند که این مساله از آن زمان تاکنون یکی از عوامل تغییر کاربری اراضی کشاورزی در قزوین بود، در عین حال قزوین با توجه به محدودیت هایی که در عرصه زمین دارد با خلا و کمبود شهرک های باغ ویلایی نیز روبرو است.

وی ادامه داد: اگر شهرک های باغ ویلایی احداث شود و نیاز خانواده ها به فضاهای این چنینی انتقال پیدا کند شاهد کاهش دست درازی به اراضی کشاورزی و ساخت و ساز در این عرصه ها خواهیم بود، بنابراین مسوولان ذیربط از جمله گردشگری، منابع طبیعی، اوقاف و در راس آن استانداری می توانند با تخصیص زمین و ایجاد شهرک های ویلایی به کمک جهاد کشاورزی آمده و در حفظ و صیانت از اراضی کشاورزی و جلوگیری از دست درازی، تغییر کاربری و خرد شدن زمین ها کمک شایانی انجام دهند چرا که خلا شهرک های باغ ویلایی در قزوین احساس می شود و همین عامل بسیاری را به سمت ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی سوق داده است.

سرهنگ بختیاری خاطرنشان کرد: ارزش افزوده بسیار زیادی که با تغییر کاربری اراضی کشاورزی به دست می آید باعث شده تا سوداگران و سودجویان چشم طمع به تغییر اراضی کشاورزی داشته باشند، به هرحال طی چند سال گذشته بازار بورس، طلا، ارز و حتی ساخت و ساز نوسانات زیادی داشته و همین موضوع باعث شده تا دلالان و سوداگرانه به سمت خرد کردن یا تغییر کاربری اراضی کشاورزی تمایل پیدا کنند.

فرمانده یگان حفاظت اراضی کشاورزی قزوین تاکید کرد: فنس کشی و ساخت دیوارهای کاذب در اطراف اراضی کشاورزی و باغ ها از مصادیق ۲۸ گانه تغییر کاربری اراضی کشاورزی به شمار رفته و غیرمجاز می باشد اما با این حال حفاظت یگان امور اراضی با رصد و پایش اراضی کشاورزی نسبت به سوءاستفاده از احداث دیوارهای کاذب ، فنس کشی ، ساخت و ساز در درون باغ ها برابر با قانون برخورد خواهد کرد.

ساخت و ساز خانه های قارچی شکل در اراضی کشاورزی تخلف محرز است

وی اضافه کرد: احداث سازه هایی تحت عنوان آلونک در اراضی کشاورزی قوانین و اصولی دارد و طبق قانون برای ساخت آن باید اراضی کشاورزی بالای ۱۰ هزار متر بوده، حق آب داشته و درختان مثمر بالای پنج سال داشته باشند تا بتواند صرفا مجوز یک اتاقک ۲۴ متری برای آن صادر شود.

فرمانده یگان حفاظت اراضی کشاورزی قزوین تصریح کرد: در مواردی نیز ساخت و ساز کمتر از ۱۵ متر با هدف دسترسی آسان به ابزار کشاورزی در نظر گرفته می شود اما بسیار مشاهده می شود که برخی با سوءاستفاده از این موارد، زیربنای ساخت و ساز در اراضی کشاورزی را بنا بر شرایط تعیین شده در نظر گرفته اما طبقات فوقانی آن را در ابعاد بسیار بزرگ تر و تا ۵۰ الی ۶۰ متر می سازند که این بناها غیر ایمن و خلاف اصول مقررات ساختمانی است.

وی یادآور شد: با توجه به افزایش رو به رشد اینگونه ساخت و سازها که نه ایمنی ساختمان در آنها رعایت شده و نه اصول معماری و مقررات ساخت و ساز، شهرداری، دهیاری و بخشداری ها باید ورود اساسی به موضوع کرده و در شناسایی و اعمال قانون اینگونه ساخت و سازها اقدام کنند.

امنیت ملی در گرو تامین امنیت غذایی است

فرمانده یگان حفاظت اراضی کشاورزی قزوین با اشاره به لزوم حفظ و صیانت از اراضی کشاورزی، اظهار کرد: امنیت ملی کشور و استان در گرو تامین امنیت غذایی بوده و اگر این موضوع دچار خدشه شود، امنیت ملی نیز با مشکل مواجه خواهد شد و کشورهایی که در گذشته نسبت به وضعیت امنیت غذایی خود غفلت کرده اند زمینه تسلط کشورهای خارجی و استعمارگران را در کشورهای خود فراهم کرده و مجبور شده اند امتیازات زیادی را برای تامین غذای مورد نیاز خود بدهند.