تهران - ایرنا - وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از برگزاری جلسه مشترک مدیران این وزارتخانه با رئیس جمهور، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و معاون پارلمانی رئیس جمهور با هدف بررسی اجرای طرح پزشک خانواده خبر داد.

به گزارش ایرنا از وزارت بهداشت، جزییات، نیازمندی ها و اعتبارات مورد نیاز اجرای طرح پزشک خانواده در نشست مشترک با مسعود پزشکیان رئیس جمهور، حمید پورمحمدی رئیس سازمان برنامه و بودجه، شهرام دبیری نژاد معاون پارلمانی رئیس جمهور، محمدرضا ظفرقندی وزیر بهداشت بررسی شد.

در این جلسه که در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، مدیران وزارت بهداشت گزارشی از جزییات این طرح را به رئیس جمهور ارایه کردند.

برنامه پزشک خانواده به عنوان یکی از اولویت های برنامه هفتم در حوزه نظام سلامت به شمار می رود که وزارت بهداشت مصمم به اجرای پزشکی خانواده در سراسر کشور است.

در این طرح هر سه هزار ایرانی دارای یک تیم متشکل از یک پزشک و دو مراقب سلامت می شوند که یکی از این مراقبان سلامت حتما باید ماما باشند.

این برنامه با رویکرد و در راستای تقویت نظام شبکه بهداشت و درمان کشور اجرایی می شود و اگر نیروی انسانی، منابع انسانی و داده های لازم را در اختیار نداشته باشد، این برنامه ها قابلیت اجرا ندارند بنابراین نظام شبکه بهداشت و درمان که یکی از موفق ترین برنامه های اجرا شده در دوران بعد از انقلاب است، تقویت خواهد شد.


برنامه پزشک خانواده در روستاها از سالهای گذشته اجدایی شد هدف این است که با تعاملی با معاونت درمان، نظام ارجاع به خوبی از سطح یک به سطوح بعدی یعنی کلینیک های ویژه و بیمارستانها اجرا شود.

بر اساس اعلام مسئولان ذیربط اعتبارات مورد نیاز برای اجرای برنامه پزشکی خانواده در سطح کشور پی بینی شده است و اعتبارات مورد نیاز اجرای این برنامه ها به زودی به رئیس جمهور ارائه می شود و امید است که در بودجه سال آینده، این اعتبارات تخصیص یابد.

در مرحله اول پیش بینی شده این برنامه در ۱۰ استان که بالاترین پوشش بیمه خدمات سلامت را دارند آغاز شود و در مرحله دوم، استانهای مرزی و محروم شامل ۱۲ استان کشور و در مرحله سوم نیز سایر استانها تحت پوشش این برنامه قرار می گیرند.

پیشگیری و ارائه مراقبت های سلامت برای گروه های مختلف سنی و جنسی و خدمات مرتبط با جوانی جمعیت، کاهش مرگ و میر نوزادان و کودکان، مراقبت های دوران بارداری و پیشگیری از بیماری های واگیر و غیرواگیر در برنامه پزشک خانواده پیش بینی شده است.