کرمان- ایرنا- استاندار کرمان با اشاره به اینکه صنایع بزرگ پیشران و موتور محرکه اقتصادی یک کشور و منطقه هستند و می توانند برای صنایع کوچک ظرفیت ساز باشند، گفت: بنگاه‌های اقتصادی ظرفیت مالی و ارزش افزوده بزرگی دارند اما عیب کار در استان اینجا است که در کنار صنایع بزرگ شرکت‌های کوچک و متوسط شکل نگرفته و از آن غفلت شده که یکی از دلایل آن مدیران غیربومی است.

به گزارش ایرنا، محمد مهدی فداکار روز پنجشنبه در یکصد و سومین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی افزود: مس در دوره‌هایی که مدیر بومی و غیر بومی داشت، فعالیت این شرکت در این دوره‌ها کامل متفاوت بوده است.

وی بیان کرد: مدیران شرکت‌های فولادی که بومی هستند بسیاری از صنایع کوچک و ارزش افزوده در کنار آنها کامل شده است زیرا مدیر بومی با ایجاد انگیزه انرژی به کار می‌دهد و غیر بومی نه خود انگیزه دارد و انگیزه دیگران را هم می‌گیرد و باعث می شود کلاف سردرگمی ایجاد شود.

استاندار کرمان با انتقاد از ارائه پروژه توسط شرکت ملی مس به شرکتی در یزد تصریح کرد: خواست مردم بسیار مهم است، شرکت‌ها پای کار بیایند تا کار انجام شود، شرکت‌ها و دستگاه‌های ما خدمات خوب نمی‌دهند و سرمایه‌گذار را خسته می‌کنند.

وی اظهارداشت: مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها را می‌توان تغییر و تحول داد اما هرکار کنیم قدرت چانه زنی در آن وجود دارد.

فداکار بیان کرد: به هدفمند شدن مسئولیت اجتماعی کمک کنید و تامین مالی یکی از مهمترین نیازها و مشکلات در این حوزه است؛ در این خصوص باید حساب‌های شرکت های بزرگ به استان منتقل تا از محل حساب‌ها پروژه‌های استان را تامین مالی کنیم.

وی تصریح کرد: برخی شرکت‌های بزرگ در این حوزه علاوه بر اینکه کمک نمی کنند، خود دنبال تامین مالی و منابع به علت سود بیشتر هستند و با تقسیم سود معادن، حساب‌ها را یک روزه خالی می‌کنند و پولی برای دیگر پروژه‌ها و اینکه بتواند شرکت پروژه های استان را حمایت کند، باقی نمی ماند.

استاندار کرمان خاطرنشان کرد: ما در استان روی این شرکت‌ها فشار گذاشتیم و سوخت را بر این اساس توزیع می‌کنیم.

وی بیان کرد: وضعیت دستگاه‌های خدمات‌رسان در خدمات‌دهی بهتر شده و آمار فضای کسب و کار آن را اثبات می‌کند اما این وضعیت ایده‌آل نیست.

فداکار با اشاره به اقدامات انجام شده برای معرفی و اتصال شرکت ها به یکدیگر برای تامین نیازهای داخلی گفت: باید همه به این حوزه کمک کنیم و تفاهم‌نامه‌هایی منعقد شده که کار با جدیت پیش می‌رود.

فداکار گفت: تعریف مسئولیت اجتماعی این است که یک معدن مشکلات زیرساختی یک منطقه معدنی را رفع کند، ضمن آنکه اعتباراتی در قالب آلایندگی و فروش وجود دارد که عمده آنها مربوط به مناطق همان منطقه است.

وی با بیان اینکه برگشت حقوق دولتی نیز در قانون دیده شده است تصریح کرد: مسئولیت اجتماعی، قانونی و یک کار خیر است که می تواند از آسفالت تا دیگر خدمات را به مردم ارائه کند.

مسئولیت اجتماعی در کرمان تاثیر جزیی دارد

رییس کل دادگستری استان کرمان نیز در این نشست گفت: بسیاری مطالب و مصوبات نشست‌ها روی کاغذ می‌ماند و در این زمینه اتاق بازرگانی کرمان آسیب‌شناسی داشته باشد که خروجی جلسات چند درصد عملیاتی و تبدیل به برنامه شده؛ زمانی اقدامات مفید است که تبدیل به برنامه شود.

حجت الاسلام ابراهیم حمیدی بیان کرد: اتاق در نتیجه این جلسات، شرح وظایفی را برای دستگاه ها تعریف کند و نتیجه پیگیری به جایی برسد تا تاثیر شورای گفت‌وگو بر مسائل اقتصادی و اشتغال تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: بنگاه‌های اقتصادی از کسب و کار خانگی تا بنگاه‌های اقتصادی بزرگ نیاز جامعه هستند و هر کدام یک نقش را ایفا می‌کنند، نگاه رقابتی این بنگاه‌ها به یکدیگر باید اصلاح شود.

رییس کل دادگستری استان کرمان تصریح کرد: تمامی مشاغل خانگی بنگاه‌های اقتصادی و صنایع خرد و متوسط تکه‌های یک پازل از معیشت جامعه هستند و بنگاه‌های بزرگ باید صنایع کوچک، خرد و خانگی را حمایت کنند تا نقش رقابتی از بین برود و اتاق بازرگانی می‌تواند در این حوزه موثر باشد.

وی خاطرنشان کرد: نامه‌های زیادی از واحدهای کوچک از قاچاق گرفته تا تولید قطعات در استان دریافت می‌کنیم.

حمیدی تاکید کرد: در خصوص مسئولیت‌های اجتماعی به صورت سلیقه‌ای عمل می‌شود و باید در استان ساماندهی و اولویت‌بندی، سالانه به مسائل عمرانی، بهداشتی و درمانی و فرهنگی پرداخته شود.

بنگاه‌های کوچک اشتغال خوبی ایجاد کردند

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان نیز در این نشست گفت: بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط اشتغال خوبی در استان کرمان ایجاد کردند و متاسفانه در استان بنگاه‌ها یا خیلی بزرگ یا خیلی کوچک هستند و بنگاه‌های متوسط در کرمان ایجاد نشده است، بنابراین اشتغال متخصصان کمتری داریم.

مهدی طبیب‌زاده بیان کرد: با ایجاد میانه گمشده(بنگاه‌های متوسط) زنجیره تولید، تکمیل، ارزش افزوده و صادرات اتفاق خواهد افتاد لذا ایجاد بنگاه‌های متوسط با فناوری‌های روز دنیا در کرمان الزام است؛ باید این میانه مغفول را پر کنیم و با ایجاد بنگاه‌های صنایع پایین دستی، بخش صنعت کرمان قوی خواهد شد.

شبکه پیوسته بنگاه‌های بزرگ، متوسط و کوچک را در استان ایجاد کنیم

رییس پژوهشکده و مرکز تحقیقات اتاق بازرگانی ایران نیز در این نشست گفت: بنگاه‌های اقتصادی ما فناوری پایین یا فناوری‌های میانه دارند و صنایع با فناوری‌های کمتر هستند لذا بایستی در بنگاه‌های اقتصادی از فناوری پیشرفته استفاده کرد.

حجت الله میرزایی تاکید کرد: بنگاه‌های بزرگ می توانند سرمایه زیاد، فناوری جدید و سایر مزایای اقتصادی را به‌دست بیاورند و فرایند توسعه با بنگاه‌های بزرگ اتفاق می‌افتد زیرا طول عمر بیشتری دارند.

وی با بیان اینکه بنگاه‌های بزرگ می‌توانند سبب تفاهم بین مردم، سرمایه‌گذاران و دولت‌ها شوند، گفت: باید شبکه پیوسته بنگاه‌های بزرگ، متوسط و کوچک را در استان ایجاد کنیم و در این زمینه به‌ سیاست خوشه‌سازی در استان کرمان نیاز داریم.

رییس پژوهشکده و مرکز تحقیقات اتاق ایران با بیان اینکه فاصله گرفتن از تولید صنعتی در معدن به تولید صنعتی مبتنی بر نوآوری به شکل گیری اقتصاد دانش بنیان در استان نیاز دارد گفت: دوره گذار از بنگاه‌های منفصل به بنگاه‌های خوشه‌ای و شبکه‌ای، گذار ساختاری از تولید کشاورزی، معدنی و صنعتی به سمت خدمات نوین و گذار از فناوری‌های اولیه به سمت فناوری های برای کشور بالا ضروری است.

وی بیان کرد: مسیر توسعه استان کرمان بی نظیر است و این مهم با وجود تعامل بین ارکان مختلف استان و شکل‌گیری آژانس توسعه ایجاد شده است.

مسئولیت اجتماعی در کرمان به معنای قدرت چانه زنی است

رییس سازمان مدیریت مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان نیز در این نشست گفت: تعریف مسئولیت اجتماعی بنگاه‌ها از روز نخست این بوده که بنگاه‌ها برای فعالیت معدنی هزینه‌هایی داشته باشند تا نظر مردم را جلب کنند اما کم کم پروژه‌های زیرساختی مدنظر حاکمیت به آن اضافه شد.

محمدرضا وحیدی ادامه داد: همچنین بنا بود درصدی از سود بنگاه‌های بزرگ را در قالب مسئولیت اجتماعی قرار دهیم اما این مهم از برنامه هفتم توسعه حذف شد.

وی با بیان اینکه باید درصدی از سود بنگاه‌ها را به عنوان مسئولیت اجتماعی نظام‌مند کنیم گفت: مسئولیت اجتماعی در استان کرمان به معنای رایزنی و قدرت چانه زنی است و هر دستگاهی ارتباطات بیشتری دارد این اعتبار را دریافت می کند؛ به طوری که اگر در قانون بودجه بیاید این مسئولیت نظام‌مند می‌شود.

پنج همت نیاز استان تامین شد

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان کرمان نیز در این نشت گفت: پنج خوشه صنعتی در استان کرمان اجرا و عملیاتی شده و بیش از پنج همت در یک سال گذشته نیازهای استان از داخل استان تامین شده است.

حسین میجانی تصریح کرد: ۱۶ خوشه صنعتی در استان کرمان در حال مطالعه است و در قانون تاکید بر حمایت از صنایع کوچک و متوسط وجود دارد اما این قوانین مغفول مانده است.