بجنورد- ایرنا- مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی گفت: زعفران برای گل دهی نیاز به دمای ۱۲ تا ۱۳ درجه دارد تا به پیاز این گیاه شوک وارد شود و این فصل از برداشت زمان مناسبی برای آبدهی است.

صفدر صفدری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: پیش بینی های هواشناسی حاکی از این است که مهرماه امسال بارش زیادی نخواهیم داشت و زعفران کاران در این فصل از برداشت نیاز به یک دوره آبدهی دارند که نباید آن را به تعویق انداخت.

وی با بیان اینکه اولین مرحله آبیاری زعفران بسیار حساس و مهم است تصریح کرد: حتی اولین آبیاری نباید زودتر انجام شود و داده‌های هواشناسی در مناطق مختلف برای آبدهی دارای اهمیت زیادی است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی به بالا بودن قیمت آب بها در سال زراعی جاری نیز اشاره کرد و افزود: زعفران محصولی صادراتی است و قیمت گل نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی کرده است و نباید قیمت آب بر روی آبدهی محصول آنها تاثیر گذار باشد.

وی گفت: قیمت گل زعفران در سال گذشته بین ۴۴۰ تا ۵۰۰ هزار ریال بود که امسال به بیش از یک میلیارد ریال رسیده است و زعفران کاران نگران هزینه های تولید نباشند و برای افزایش عملکرد محصول تلاش کنند.

صفدری ادامه داد: برداشت زعفران به صورت لکه‌ای در استان آغاز شده است اما بیشتر کشتزارهای این استان اکنون سبز و به مرحله گل دهی نرسیده اند و پیش بینی می شود که ۲۹ تن طلای سرخ از پنج هزار هکتار کشتزار این خطه برداشت شود.

وی افزود: سال زراعی جاری باران های مناسبی داشته ایم و سرمازدگی بهاره نیز رخ نداد که براساس پیش بینی ها تولید گل زعفران در سال جاری افزایش سه برابری خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، زعفران رشد خود را در پاییز و زمستان انجام می دهد و آبیاری اول به محض سرد شدن هوا در پاییز یعنی از حدود نیمه مهرماه تا نیمه آبان ماه انجام می شود و مرحله دوم آبیاری به محض پایان گلدهی، آبیاری سوم در بهمن ماه و آبیاری چهارم در فروردین ماه است.

این روزها کشاورزان هر یک ساعت آب را با توجه به مناطق مختلف بین ۲۰ تا ۱۰۰ میلیون ریال خریداری می کنند تا کشتزارهای زعفران را آبیاری کنند.

زعفران در هشت شهرستان خراسان شمالی کشت و کار می شود که فاروج رتبه اول را دارد و شرایط مناسب اقلیمی، سازگاری، نیاز آبی کم، عملکرد و درآمد اقتصادی مناسب، ارتقای دانش فنی زعفران کاران و سهولت نگهداری آن از عوامل مهم توسعه این محصول صادراتی در استان است.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح حدود ۴۷ هزار هکتار باغ و مابقی زراعت است.