تهران- ایرنا- وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: روز گذشته هیات دولت تصویب کرد که در سال ۱۴۰۴، دستیاری پزشکی به عنوان شغل در نظر گرفته شود.

به گزارش ایرنا از وزارت بهداشت، محمدرضا ظفر قندی روز پنجشنبه در مجمع عمومی سالیانه سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به جلسات فشرده دولت در روزهای گذشته به منظور تنظیم لایحه بودجه، از پیشنهاد و تصویب احتساب دوره دستیاری به عنوان شغل در جلسه روز گذشته با حضور رئیس جمهور و اعضای دولت خبر داد و ابراز امیدواری کرد که مجلس نیز این موضوع را تصویب کند.

وی با بیان اینکه ۲۰ سال است که موضوع شغل بودن دستیاری پزشکی مطرح بوده است، ابراز امیدواری کرد که این موضوع سرانجام پس از دو دهه در دولت چهاردهم حل شود.

وی حل مشکلات حوزه سلامت و جامعه پزشکی را نیازمند انسجام بدنه جامعه پزشکی، دولت و مجلس دانست و گفت: روز گذشته در جلسات فشرده دولت، یک ساعت فرصت داشتیم که در مورد مشکلات و راهکارهای آن مباحث مهمی مطرح شد.

ظفرقندی افزود: بر اساس قانون و اسناد بالادستی، سهم سلامت از تولید ناخالص داخلی (GDP) کشورمان باید همتراز و بالاتر از میانگین کشورهای منطقه باشد اما این سهم در حال حاضر به ۴ درصد رسیده که تلاش ما رساندن آن به حداقل ۷ درصد است که با حضور دکتر پزشکیان در ریاست جمهوری و هماهنگی سازمان هایی مانند برنامه و بودجه، فرصت ویژه ای برای حل چالش ها داریم.

قانون نظام پزشکی اصلاح شود

وزیر بهداشت با بیان اینکه سازمان نظام پزشکی علاوه بر نقادی باید در تصمیم سازی ها نیز مشارکت موثری داشته باشد، افزود: قانون سازمان نظام پزشکی در سال ۸۳ اصلاح و در مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شد اما امروز پس از گذشت ۲۰ سال لازم است این قانون بازنگری و اصلاح شود.

ظفرقندی تصریح کرد: در قانون قبلی، حق تعیین تعرفه بخش خصوصی بر عهده سازمان نظام پزشکی بود که یکی از مزایای آن قانون محسوب می شد اما بعدا این کار در احکام دائمی قرار گرفت.

وزیر بهداشت گفت: با کمک سازمان نظام پزشکی می توانیم این قانون را برای اصلاح به مجلس ارائه کنیم.

اهتمام دولت برای اجرای نظام ارجاع و پزشکی خانواده

وزیر بهداشت در ادامه با تاکید بر اهتمام دولت چهاردهم برای اجرای درست نظام ارجاع و پزشکی خانواده، ابراز امیدواری کرد که با کمک نظام پزشکی و فعالان حوزه سلامت و نمایندگان مجلس بتوان راهکارهایی را یافت و مشکلات را حل کرد.

وی یکی از سیاست های دولت چهاردهم را حمایت از قشر محرومی دانست که برای درمان نیازی دارند و در این رابطه توضیح داد: بیمار غیر از رنج بیماری نباید رنج‌ دیگری داشته باشد؛ در ساختاری که در برنامه هفتم تعریف شده گسترش شبکه بهداشت و پزشکی خانواده و ارجاع باید سامان‌ گیرد و اگر کسی خارج از این ساختار حرکت کند، درست نیست.

ظفرقندی با تاکید بر اینکه جامعه پزشکی باید در خدمت مردم باشد و اگر کسی نیازمند است، باید در سیستم ارجاع قرار بگیرد، اظهار داشت: در برنامه نظام ارجاع و پزشکی خانواده دولت همه مسیر را متقبل خواهد شد.

وی با بیان اینکه هزینه تمام شده درمان محاسبه شده و این هزینه مبنا قرار می گیرد، توضیح داد: اگر غیر مسیر ارجاع، مسیر دیگری برای درمان طی شود، تدابیری اندیشیده شده است.

حقوق دستیاران افزایش یافته و بزودی پرداخت خواهد شد

ظفرقندی با بیان اینکه باید به طور جدی به مسئله معیشت و ثبات آن در کادر سلامت و پزشکی فکر شود، تصریح کرد: اگر در کشور از هر جایی یک‌ صدا بلند شود این باعث بی ثباتی است، ما باید یک‌ قدم اولیه برای آینده برداریم و حقوق دستیاران افزایش یافته و بزودی پرداخت خواهد شد.

وی ادامه داد: انتخابات نظام‌ پزشکی باید قوی و پرشور و با سلایق مختلف باشد تا حداکثر جامعه پزشکی شرکت کنند؛ مسئله ترکیب شورای عالی بیمه را پیگیری می کنیم و دنبال می کنیم تا لایحه خوبی به مجلس برود.