یاسوج - ایرنا -مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت:سرمایه گذاران بخش خصوصی چینی و یک شهروند لبنانی برای تکمیل ساخت سدهای تنگ سرخ و سقاوه در استان اعلام آمادگی کرده اند.

آرش مصلح روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:با اعلام آمادگی شرکت چینی برای کمک به ساخت سد تنگ سرخ امید می رود این طرح که پس از ۱۳ سال هنوز پیشرفت فیزیکی قابل قبولی ندارد شتاب بخشی شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد:بر اساس توافق اولیه انجام گرفته این شرکت قرار است ۶۰هزار میلیارد ریال در احداث سد تنگ سرخ سرمایه گذاری کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: تامین آب چهار شهرک صنعتی و همچنین آب آشامیدنی بخشی از شهر یاسوج از اهداف ساخت سد تنگ سرخ است.

۳۳ میلیون متر مکعب برای کشاورزی دشت های بویراحمد و دنا، ۱۳.۳ میلیون متر مکعب آن برای چهار شهرک صنعتی ( کارخانه سیمان مارگون، تیپ ۴۸ فتح، صنایع آینده، آب آینده میدان گازی مختار، ۳۵ میلیون متر مکعب آن برای بهبود محیط زیست است.

با احداث سد تنگ سرخ قرار است ۲۰ میلیون متر مکعب در سال آب آشامیدنی، ۱۳ میلیون آب صنعت، ۳۳ میلیون مترمکعب آب کشاورزی، ۵۶ میلیون آب شیراز،۳۴/۵ میلیون مترمکعب حق آبه زیست محیطی رودخانه بشار در شهر یاسوج تامین شود.

وی با اشاره به پیشرفت ۳۷ درصدی سد تنگ سرخ گفت: با برنامه ریزی‌های انجام شده روند اجرایی این طرح شتاب بیشتری خواهد گرفت.

مصلح با اشاره به حجم عبور سالانه 2میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب از رودخانه بشار، تصریح کرد: احداث سد تنگ سرخ نقش مهمی در مدیریت هدرفت آب و استفاده بهینه از آن دارد.

"تنگ‌سرخ"، نام یکی از روستاهای استان کهگیلویه‌وبویراحمد است که در ۳۵کیلومتری یاسوج قرار دارد. سد تنگ سرخ پروژه ای مشترک بین استان کهگیلویه و بویراحمد و فارس است و میزان آبی که در سال از آن عبور می کند ۳۰۰ میلیون متر مکعب است که از این میزان ۲۴۰ میلیون متر مکعب آن از استان فارس سرچشمه می گیرد.

اعلام آمادگی یک شهروند لبننانی برای مشارکت در ساخت سد سقاوه

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد همچنین از ابراز تمایل سرمایه گذار لبنانی کارخانه سیمان مارگون برای مشارکت در ساخت سد سقاوه خبر داد.

مصلح خاطرنشان کرد: تامین آب کارخانه سیمان مارگون،فاز دوم این کارخانه که اکنون در حال انجام است که سبب جذابیت آن برای سرمایه گذار خارجی شده است.

وی عنوان کرد: براساس قانون بودجه مشارکت ۷۰ درصد منابع عمومی و ۳۰درصد از مشارکت بخش خصوصی تامین می شود.

مصلح تاکید کرد: وزارت نیرو در مقابل این سرمایه گذاری سندی آبی در اختیار سرمایه گذار قرار می دهد که براساس آن آب مورد نیاز کارخانه در حال بهره برداری فعلی و فاز توسعه ای آن در آینده را تامین می کند.

وی عنوان کرد: طرح احداث سد سقاوه که اکنون ۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد براساس برنامه زمانبندی قرار است سال ۱۴۰۶ بهره برداری می شود.

احداث سد سقاوه در سفر مرداد ماه پارسال رییس جمهور شهید و هیات دولت به کهگیلویه و بویراحمد با پیش بینی بیش از چهار هزار و ۷۲۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب کلنگ زنی شد .

شهرستان مارگون موقعیت ها و ویژگی های منحصر به فردی برای توسعه دارد که از جمله می توان به همسایگی با استان چهار محال و بختیاری ، قرار گرفتن در مسیر جاده ملی پاتاوه – دهدشت و همچنین مسیر یاسوج به اصفهان ، داشتن شرایط مساعد آب و هوایی و ظرفیت های ویژه گردشگری اشاره کرد که امید می رود با ساخت این سازه بزرگ آبی بستر بهبود درآمد شهروندان ساکن این شهرستان کوچک فراهم شود.

مسوولان کهگیلویه و بویراحمد امید دارند با احداث سد سقاوه و بهره وری از رودخانه ها و چشمه ساران پرآب افزون بر رونق بیشتر کشاورزی زمینه پرورش ماهی نیز در این شهرستان فراهم شود.

از آنجا که منطقه سقاوه در شهرستان مارگون در آینده به یک شهرک صنعتی بزرگ تبدیل خواهد شد و بیشتر صنایع به آب نیاز دارند و هم اینک نیز کارخانه سیمان مارگون در این شهرستان به عنوان بزرگترین واحد صنعتی کهگیلویه و بویراحمد فعالیت دارد این سازه بزرگ از مطالبات مردم بوده است.

مارگون در سال ۱۳۹۸ به استناد ماده ۱۳ قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری مصوب سال ۱۳۶۸ به پیشنهاد وزارت کشور و با تصویب هیات دولت به شهرستان ارتقا یافت.

سد مخزنی سقاوه بر روی رودخانه سقاوه از سرشاخه‌های رودخانه لوداب و در حدود سه کیلومتری جنوب شرق شهر مارگون و در حدود ۷۰ کیلومتری شمال غربی یاسوج در استان کهگیلویه و بویراحمد احداث می شود.

پروژه سد سقاوه با ارتفاع ۴۵ متر در شهرستان مارگون ساخته می شود این سد می‌تواند افزون بر ۹ میلیون متر مکعب آب ذخیره کند که با تکمیل آن مشکل اب شرب روستاهای اطراف مرتفع و همچنین آب مورد نیاز صنایع را نیز تامین می کند.

ساخت این سد پیامدهای مثبت زیادی همچون خروج منطقه از محرومیت و بن بست اقتصادی، ایجاد فرصت‌های شغلی و اقتصادی و جلوگیری از مهاجرت روستاییان را به دنبال خواهد داشت.

مارگون با جمعیتی حدود ۲۱ هزار نفر در فاصله ای حدود ۶۰ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه وبویراحمد واقع گردیده است و حدود ۱۷ هزار نفر از جمعیت این شهرستان جدید روستایی و بالای سه هزار و ۵۰۰ نفر نیز جمعیت شهری دارد.