بندرعباس - ایرنا - استاندار هرمزگان با اشاره به وجود نیمی از سواحل مکُران در پهنه جغرافیایی استان هرمزگان، گفت: تقویت «اقتصاد دریا» در این پهنه جغرافیایی طبق تاکیدات رهبر معظم انقلاب آغاز شده و رشد قابل توجهی داشته است.

مهدی دوستی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این آمادگی وجود دارد که در قالب تفاهم‌نامه یا توافق‌نامه‌هایی ظرفیت اراضی بندر شهید رجایی را در اختیار کشورهای دوست قرار دهیم ضمن اینکه می‌توانیم از ظرفیت برخی کشورها در بخش اپراتوری این بندر استفاده کنیم.

دوستی همچنین بر لزوم افزایش همکاری‌های مشترک با کشورهای دوست در راستای تقویت اقتصاد مردمی تاکید کرد و گفت: در این میان پرورش ماهی در قفس و تعریف طرح‌های مشترک در زمینه اسکراپ کشتی‌ها ازجمله موارد مورد همکاری برای پیشرفت منطقه و بهبود معیشت ساحل‌نشینان است.

وی عنوان کرد: در همین راستا یکی از اولویت‌های دولت پس از اتصال جزایر سه‌گانه به فیبرنوری دریایی و خاکی به سرزمین اصلی، توسعه زیرساخت‌های خدماتی در جزایر خلیج‌فارس عملیاتی و تکمیل شد تا مردم خونگرم جزایر ما با روند توسعه و پیشرفت همگام باشند و درنتیجه تکنولوژی ۵G ایرانسل در جزیره بوموسی نیز راه‌اندازی شد که فرصت های جدیدی در مسیر پیشرفت فناوری در منطقه مهم بوموسی ایجاد خواهد کرد چراکه این شهرستان به لحاظ موقعیت جغرافیایی اهمیت بسیار زیاد و راهبردی برای کشور دارد و از جنبه اهمیت دریایی به دلیل نزدیکی به آبراه های بین المللی و همچنین تردد شناورهای سنتی تجاری و صیادی در آب های خلیج فارس از این منطقه به کشورهای حوزه خلیج فارس حائز اهمیت بسیار است.

ناگفته نماند که تمامی جزایر ما از اینترنت پرسرعت بهره‌مند خواهند شد.

دوستی با تاکید بر اینکه برای تحقق اقتصاد دریامحور برنامه‌های کارشناسی داریم، ادامه داد: بندر چندمنظوره بوموسی با هدف ارتقای شاخص‌های بنادر محلی و تقویت زیرساخت‌های مردمی حوزه اقتصادی با هزینه ۱۳ هزار میلیارد ریال احداث شده است، این بندر دارای ۱۱ هکتار مساحت پسکرانه، ۱۵ هکتار حوضچه و ۶ پست اسکله با قابلیت پهلوگیری شناورهای حمل کالای عمومی به ظرفیت ۲هزار تن و با عمق آبخور تقریبی ۶,۵ مترنسبت به تراز CD شامل کاربری تجاری، مسافری و شیلاتی است.

استاندار هرمزگان یادآور شد: علامه بر طرح‌های توسعه‌ای که به سرنجام رسیده و عموم مردم و نخبگان از آنها آگاه هستند، مطالعات مکان‌یابی و امکان‌سنجی بندر جدید لنگه با دستور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در تیرماه سال ۱۴۰۲با هدف تحقق سیاست‌های کلان دریامحور، کاهش آلودگی و ترافیک ناشی از فعالیت‌های بندر در درون این شهر آغاز و ۲۱ مهرماه سال جاری نیز با تصویب نهایی در کمیته طرح جامع بنادر کشور پایان یافت و زمینه‌ساز فرآیندهای اجرایی احداث این بندر شد.

وی تصریح کرد: در آینده بندر جدید لنگه می‌تواند پاسخ‌گوی تقاضای مختلف حمل و نقل دریایی در رویه‌های ترانزیت، صادرات، واردات، کابوتاژ با انواع بسته‌بندی و شیوه حمل باشد.بندر جدید لنگه می‌تواند پاسخ‌گوی تقاضای مختلف حمل و نقل دریایی در رویه‌های ترانزیت، صادرات، واردات، کابوتاژ با انواع بسته‌بندی و شیوه حمل باشد.

استاندار هرمزگان با اشاره به توجه دولت بر لزوم استفاده حداکثری از بنادر و ظرفیت‌های دریا، بیان کرد: ایجاد بندر چندمنظوره سیریک یکی از پروژه‌ها است که با هزینه ۶ هزار و ۸۳۰ میلیارد ریال و به‌منظور افزایش ظرفیت عملیاتی، ارتقای سطح ایمنی بندری و دریایی، ایجاد اشتغال پایدار، رونق اقتصادی شهرهای ساحلی، توسعه فعالیت‌های دریاپایه، استفاده بهینه از سواحل مکران، تامین زیرساخت صادرات انواع کالا به نزدیکترین بنادر کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس و جلوگیری از افزایش مهاجرت از منطقه به سایر مناطق کشور احداث شده است.

بندر چندمنظوره سیریک با سرمایه‌گذاری ۶ هزار و ۹۹۰ میلیارد ریال و با هدف ارتقای شاخص بنادر محلی و تقویت زیرساخت‌های مردمی حوزه اقتصادی با ۵۱,۵ هکتار اراضی پسکرانه و ۳۶ هکتار حوضچه احداث شده است.

گروه کالاهایی که امکان پذیرش در بندر سیریک را خواهند داشت شامل شن و ماسه، مواد معدنی، کانتینر یخچالی، خودرو، دام زنده، کالای عمومی، کالای ملوانی و صیادی است.

در این مدت همچنین پنج فروند اسکله پهلودهی شناورهای گردشگری شامل سه فروند شناور در بنادر کنگ، مقام و لنگه در غرب استان، ۲ فروند نیز در مبادی گردشگری جزیره قشم (دوربنی و دهخدا) و یک فروند رمپ و همچنین ۲ پست اسکله مخصوص سوخت‌گیری در بندرجاسک در راستای ارتقای شاخص‌های مردمی سازی اقتصاد و گردشگری دریایی افتتاح شد که برای ساخت آن ۷۸۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است.

حجم کارهایی که برای پیشرفت هرمزگان انجام شده است قابل قیاس با هیچ دوره ای نیست و پس از تکمیل این طرح ها، مردم هرمزگان طعم شیرین آبادانی را خواهند چشید.