گرگان- ایرنا- معاون قضایی رییس کل دادگستری و رییس مرکز حل اختلاف گلستان گفت: ۶ پرونده قتل این استان در آستانه اجرا، با ورود صلح‌یاران و برگزاری جلساتی با طرفین دعوا منجر به صلح و سازش و رضایت و گذشته شاکیان شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا احمد جعفری روز پنجشنبه در مراسم «طلایه‌داران صلح» در قالب همایش صلح‌یاران گلستان اظهار کرد: همچنین هزار پرونده با موضوعات مختلف از ابتدای امسال تاکنون منجر به سازش شد که نیمی از آنان پیش از تشکیل پرونده در محاکم قضایی، منجر به صلح شده بود.

وی بیان کرد: حدود ۵۴۰ صلح‌یار در قالب ۸۰ گروه صلح‌یاری در گلستان فعالیت دارند که تلاش داریم این تعداد را افزایش دهیم.

وی خاطرنشان کرد: در بخش تعداد دستگاه‌هایی که هیات‌های صلح آنان فعال شده، با توجه به تازه بودن ماهیت شکل‌گیری کلی ستادهای صلح و سازش، تعداد این هیات‌ها زیاد نیست، اما برای افزایش آنها، به کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها ابلاغ شده تا هیات‌های صلح خود را ایجاد کنند.

معاون قضایی رییس کل دادگستری گلستان گفت: براساس توافق‌نامه امضا شده با برخی از دستگاه‌های استانی مبنی بر تشکیل هیات‌های صلح در ادارات تابعه شهرستانی، این هیات‌ها در حال شکل‌گیری است که تا پایان سال تعداد ۵۰ هیات صلح درون دستگاهی هدفگذاری شده است.

جعفری افزود: براساس چالش جدی دستگاه قضایی به رسیدگی به پرونده‌ها با توجه به حجم ورودی آنها، اسناد بالادستی دستگاه قضایی و استفاده از ظرفیت مردمی، این هیات‌های صلح ایجاد شد که مردم می‌توانند پیش از تشکیل پرونده در دستگاه قضایی، دعاوی را به عنوان یک کمک در هیات‌های در نظر گرفته حل و فصل کنند.

وی ادامه داد: باید تلاش کنیم، پرونده دعاوی قابل حل در دادگستری و محاکم قضایی تشکیل نشود و در هیات‌های صلح منجر به نتیجه گردد.

وی اضافه کرد: افرادی که در این هیات‌ها هستند، از سوی روسای حوزه‌های قضایی در بخش‌های شهری، روستایی و محلات معرفی و پس از استعلام از مراجع مربوطه در صورت نداشتن مشکل، توسط رییس کل دادگستی استان، احکام آنان صادر خواهد شد.

رییس مرکز حل اختلاف گلستان گفت: جامعه هدف ما مردم هستند و باید افرادی از جنس خودشان، در هیات‌های صلح و سازش باشند تا صدای مردم را به خوبی بشوند و به مسوولان فرادستی انتقال دهند.

جعفری بیان کرد: اعضای صلح و سازش، افراد خوشنام و نافذ کلام هستند و هر جا اختلافات بیشتر باشد به منظور کاهش اختلافات هیات‌ها را بیشتر تقویت می‌کنیم.

وی اظهار کرد: افراد تایید صلاحید شده و ابلاغ دریافت کننده، به مدت سه سال به صورت افتخاری با دستگاه قضایی همکاری می‌کنند و تلاش دارند تا با ایجاد صلح و سازش، به دعاوی رسیدگی و ثوابی برای خود جمع کنند.

وی یادآور شد: تلاش شده تا جلوی تشکیل پرونده‌ها از منشا گرفته شود و بیشتر پرونده‌های مربوط به دعاوی خانوادگی، توهین، درگیران بچه‌ها با یکدیگر که منجر به درگیری طرفین می‌شود، مشکلات مالی جزیی را می‌توان به صورت صلح و سازشی حل کرد.

معاون قضایی رییس کل دادگستری گلستان گفت: اگر پرونده‌ای در دادگستری و محاکم قضایی صادر شود، صرف زمان زیاد، پرداخت هزینه بسیار و رسیدگی دیرهنگام مشکلاتی برای طرفین دعوا ایجادخواهد کرد.

وی اظهار کرد: صلح یاران در هر منطقه‌ای که هستند به محض متوجه شدن دعوا و مشکل، می‌توانند ورود کنند و با ابلاغ‌ها و آموزش‌هایی که دیدند، طرفین دعوا و خصومت را به سمت توافق و آشتی صلح دهند.

وی تاکید کرد: این توافق و آشتی در قالب صورتجلسه‌ای تنظیم و دارای اعتبار و ارزش از نظر حقوقی و قضایی خواهد بود که دارای اهمیت هستند.

جعفری افزود تلاش داریم در همه ارگان‌ها، نهاد و حتی بخش خصوصی، سازمان‌های مردم نهادها، محلات حاشیه و پرجمعیت و مدارس، هیات‌هایی را تشکیل دهیم تا با استفاده از ظرفیت همان منطق و همان دستگاه‌ها، بتوانیم مردم محلات را از این موهبت برخوردار کنیم تا بتوانند از ظرفیت هیات صلح بهره‌مند شود.

در این مراسم ضمن تقدیر از صلح‌یاران نمونه، از «مجید میهن‌دوست» خبرنگار ایرنا مرکز گلستان به عنوان فعال صلح و سازش در عرصه رسانه تقدیر شد.