گرگان - ایرنا - مدیرکل شیلات گلستان گفت: از ابتدای امسال مجوز پرورش پنج هزار تُن ماهی در قفس با بهره‌گیری از آب‌ دریای خزر برای سرمایه‌گذاران علاقمند به ویژه افراد بومی صادر شد.

اسماعیل جباری روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: علاوه بر این، مجوز پرورش پنج هزار تُن ماهی در قفس دیگر در آب‌های خزر استان در مرحله موافقت اصولی است که تلاش می‌شود هرچه سریعتر با طی مراحل اداری، پروانه تاسیس برای این گنجایش صادر شود.

به گفته وی، سال کشاورزی قبل ۲۰۰ تُن پرورش ماهی در قفس با استقرار ۷۵ قفس در پهنه آبی خزر استان گلستان به ویژه گمیشان و بندرترکمن تولید و روانه بازار شد.

وی از طرح پرورش با ظرفیت ۲ هزار تُن ماهیان خاویاری در سواحل خزر گلستان خبر داد و گفت: اکنون ۵۰ هکتار زمین در حاشیه سواحل این استان تهیه و برای پرورش ماهیان خاویاری در اختیار سرمایه‌گذاران قرار داده شده است.

جباری افزود: طرح پرورش ماهی با بهره‌گیری از آب‌های خزر در سواحل استان گلستان بدون محدویت پیگیری و از سرمایه‌گذاران علاقمند با اولویت بومی، حمایت می‌شود.

وی یادآور شد: تقویت «اقتصاد دریا» در سواحل خزر استان گلستان به دنبال تاکید رهبر معظم انقلاب آغاز شده و گسترش آن سبب اشتغال ساحل نشینان منطقه و رونق اقتصادی استان در آینده خواهد شد.

وجود ۱۱۰ کیلومتر از نوار ساحلی خزر در استان گلستان، فرصت مناسب برای استفاده از ظرفیت‌ آبزی‌پروری و اجرای طرح‌هایی مانند پرورش ماهی در قفس و پِن را فراهم کرده است که گسترش آن در آینده می‌تواند این خطه را به یکی از مراکز مهم تولید انواع آبزیان به ویژه گونه‌های ماهی مانند قزل‌آلا، سفید، آزاد، فیل ماهی، کفال و خاویاری تبدیل کند.

طبق داده آماری اداره کل شیلات گلستان، امسال ۸۰۰ صیاد در قالب ۱۸ شرکت تعاونی و به روش صید پره و با بهره‌گیری از قایق بیشتر در ۲ منطقه میانکاله و گمیشان مشغول صید ماهیان استخوانی و بیشتر گونه‌های هدف صید به طور عمده شامل گونه‌های ماهیان «سفید، کفال، کپور و کلمه» از سواحل خزر در یک نیمه از سال هستند.