بیرجند - ایرنا - معاون تربیت و آموزش سازمان فضای مجازی بسیج گفت: این سازمان در حوزه افزایش توانمندی‌های مواجهه با رسانه و پیام‌های رسانه‌ای و جنگ شناختی که اکنون درگیر آن هستیم برنامه‌های مشخص و عملیاتی دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، احمد کارخانه روز پنجشنبه در مراسم اختتامیه اولین جشنواره ملی سواد رسانه همراه با جایزه معتمدنژاد و تجلیل از برگزیدگان این جشنواره در بیرجند افزود: هیات‌های اندیشه‌ورز روزانه متناسب با دنیای جدید رسانه‌ای راهبردهای جهانی - محلی برگرفته از اندیشمندان بزرگ همچون دکتر معتمدنژاد در حال فعالیت هستند.

وی با اشاره به اینکه در یک دهه گذشته میزان سواد رسانه‌ای و افزایش آن در جامعه به خوبی لمس می‌شود گفت: سازمان فضای مجازی بسیج افق‌های والاتر و بالاتر به خصوص اهمیت ارتباطات در توسعه را مدنظر دارد که برای خراسان جنوبی به شدت لازم است.

معاون تربیت و آموزش سازمان فضای مجازی بسیج بیان کرد: برگزاری جشنواره ملی رسانه یک نوع ارتباطات است که باعث می‌شود توسعه را در این استان شاهد باشیم.

وی افزود: جایزه ملی پروفسور معتمدنژاد بیانگر اهمیت این راه با بهره‌گیری از اندیشه‌های عالمان این حوزه است و باید چشمه‌های یاس و ناامیدی را با پاسخگویی به القائات، شبهات، شایعات و ابهامات از بین ببریم.

کارخانه گفت: رسانه‌ها منتظر ورود ما به دنیای آنها نمی‌مانند، ما باید با تربیت انسان‌های کنشگر رسانه‌ای ظرفیت‌سازی‌هایی را به ‌صورت داوطلبانه و با الگوسازی‌های مناسب انجام دهیم که بتوانیم آگاهانه و هوشمندانه در فضای مجازی حضور پیدا کنیم.

وی اظهار کرد: مدرسان سواد رسانه‌ای انقلاب به عنوان پیشروان این عرصه به ‌طور یقین در سراسر کشور نقش‌آفرین خواهند بود.

معاون تربیت و آموزش سازمان فضای مجازی بسیج افزود: امروز بدون ‌شک اندیشه‌های معتمدنژاد روشنگر راه فعالان و همکاران ما در نهضت سواد رسانه‌ای انقلاب اسلامی است و شاگردان مکتب وی که ناظر بر تولید قدرت نرم برای کشور و ایجاد جبهه مردمی انقلاب هستند در نهضت سواد رسانه‌ای به ظهور و بروز می‌رسد.

وی تصریح کرد: بدون شک عملیاتی شدن نقش ارتباطات در توسعه را با همگانی کردن دانش مواجهه با رسانه‌ها و پیام‌های رسانه‌ای تسریع خواهد کرد.

کارخانه گفت: دکتر معتمدنژاد بزرگمردی از خطه کویری خراسان جنوبی است که به حق عنوان پدر علم ارتباطات را به وی اختصاص داده‌اند و از پیشگامان حوزه حقوق ارتباط جمعی و از مدافعان جدی و علمی بحث حرفه‌گرایی در روزنامه‌نگاری بود.

وی افزود: این چهره برجسته به شدت به دنبال ایجاد نظام حرفه‌ای روزنامه‌نگاران بود و پیش‌نویس‌های او در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که هنوز هم به تحقق نرسیده، موجود است و امیدواریم روزی شاهد تحقق سازمان نظام حرفه‌ای روزنامه نگاران باشیم.

معاون تربیت و آموزش سازمان فضای مجازی بسیج بیان کرد: نقش ارتباطات در توسعه براساس الگوهای بومی و جهانی - محلی مورد تاکید وی و معتقد بود که باید موفقیت‌های خودمان را به موفقیت‌های جهانی گره بزنیم.

وی افزود: معتمدنژاد یک فرد جهانی بود که هرگز خراسان جنوبی و زادگاهش شهر مود را فراموش نکرد و جهان محلی بودن را عملی و اجرایی کرد.

اولین جشنواره‌ ملی سواد رسانه جایزه پروفسور کاظم معتمدنژاد سال گذشته فراخوان داد و در ۲ بخش رقابتی شامل موسسات و تشکل‌ها، محتوای مکتوب، فیلم کوتاه و مستند و تولید رسانه‌ای و بخش آموزشی شامل تربیت رسانه‌ای و تدریس سواد رسانه، هوش مصنوعی، شناسایی اخبار جعلی، مسئولیت اجتماعی و اخلاق رسانه برگزار شد.

۷۲۶ اثر به دبیرخانه جشنواره ملی سواد رسانه در خراسان جنوبی رسید که ۲۷۱ اثر برگزیده شد و با نظر داوران هشت نفر از برگزیدگان در این مراسم تجلیل شدند.