تهران- ایرنا- معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور با تشریح برنامه‌های این معاونت برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و انجمن‌های علمی حوزه هوش مصنوعی تاکید کرد: مشکل نه در جذب و استخدام نخبگان حوزه هوش مصنوعی در دستگاه‌های اجرایی که در نگه‌داشت نخبگان در این دستگاه‌ها و جلوگیری از گذر آنها به بخش خصوصی و خارج کشور است.

به گزارش روز پنجشنبه گروه علمی ایرنا از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، حسین افشین در نشست معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور با اعضای انجمن شرکت های فناوری و انجمن ملی هوش مصنوعی، گفت: هدف از برگزاری این جلسه، بیان طرح مباحث و موضوعاتی است که انجمن ها در اکوسیستم هوش مصنوعی می‌توانند برعهده بگیرند. اما نکته مهم این است که انجمن های علمی قرار نیست در جای دانشگاه ها قرار بگیرند.

وی نقش معاونت علمی ریاست جمهوری در حوزه هوش مصنوعی را تصدی گری و ارائه یک نقشه راه کلان در این حوزه عنوان کرد و اظهار داشت: همبستگی بین بخشی دستگاه های اجرایی در حال تحقق است که خود امری مغتنم است. مشکل ما جذب و استخدام نخبگان حوزه هوش مصنوعی در دستگاه های اجرایی نیست، بلکه مسأله ما نگه داشت نخبگان در این دستگاه ها است و ظرفیت کاملی در دستگاه های اجرایی کشور برای جذب و استخدام در حوزه فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی وجود دارد اما یکی از مسائل در حوزه تربیت نیروی انسانی، گذر نیروی انسانی از بخش دولتی به خصوصی و از خصوصی به خارج از کشور است، نکته‌ای که در بدنه دولت باید به آن بیاندیشیم.

افشین بر اهمیت امنیت سایبری متمرکز شد و یادآور شد: اهمیت مسائل امنیت سایبری برای کشور، باعث شد تا تشکیل ستاد امنیت سایبری به ریاست معاون اول رئیس جمهور در دستور کار قرار بگیرد و یکی از فرصت های امروز ما در حوزه هوش مصنوعی، همراهی دولت با این فضا است و در بدنه دولت اهتمام بالایی برای ارتقای این فضا وجود دارد.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود در خصوص شیوه حمایت معاونت علمی از دو انجمن فعال در حوزه هوش مصنوعی گفت: ما در معاونت از کتاب های تالیفی حمایت می‌کنیم اما در حوزه‌های نوظهور مثل هوش مصنوعی کتاب های ترجمه‌ای هم از این حمایت برخوردار خواهند شد و شرط این برخورداری، انتشار این کتاب‌ها در انتشارات دانشگاه ها است چراکه معاونت در موضوع داوری ورودی نخواهد داشت. از این رو، حمایت از انتشار کتاب های این حوزه اعم از ترجمه و تألیف را متعهد خواهیم شد. دوم، حمایت از پایان نامه‌های کارشناسی ارشد یا دکتری است که مقالات منتشر شده در مجله انجمن ملی هوش مصنوعی دارند، سوم حمایت از برگزاری کنفرانس های بین‌المللی و چهارم حمایت از طرح بررسی آکادمیسین های عملیاتی است تا هر۶ماه یکبار این ارزیابی صورت بگیرد و به شناختی از آکادمیسین های فعال این حوزه برسیم.

معاون علمی رئیس جمهور حمایت ویژه از شرکت‌های دانش بنیان فعال در حوزه هوش مصنوعی، تسهیل مسائل مرتبط با لایحه حفاظت داده و بررسی چالش ها و مسائل مربوط به رمز ارزها و تنظیم گری در این مباحث را از دیگر برنامه های حمایتی معاونت علمی برشمرد.