تهران- ایرنا- رئیس راه‌آهن آذربایجان خواستار توسعه و توجه بیشتر به شاخه شرقی ریلی این کشور شد و گفت: سال گذشته ۷۰۰ هزار تن بار از طریق ترمینال آستارا جابه‌جا شد که امیدواریم امسال، این میزان به یک میلیون تن برسد.

به گزارش ایرنا از راه‌آهن، روشن رستم‌اف در نشست مشترک با جبار علی ذاکری، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن در خصوص پروژه اتصال ریلی و ایستگاه بارانداز راه‌آهن آستارا - آستارا، با اشاره به همسایگی و تعامل خوب دو کشور ایران و آذربایجان، خواستار افزایش همکاری‌های ریلی طرفین شد.

وی، با اشاره به اهمیت اتصال ریلی و ایستگاه بارانداز راه‌آهن آستارا - آستارا در افزایش ترانزیت بار از طریق کریدور شمال - جنوب، خاطرنشان کرد: وزیر راه و شهرسازی ایران در دیداری که از محل اتصال آذربایجان به نخجوان از طریق ایران داشت، اعلام کرد که این پروژه ریلی و جاده‌ای خواهد بود.

رئیس راه‌آهن آذربایجان ادامه داد: در مورد پروژه ریلی آستارا، ما علاقه‌مند هستیم که این پروژه هر چه زودتر تکمیل شود

وی افزود: در حال حاضر ظرفیت مسیر ریلی باکو تا مرز روسیه به ۱۵ میلیون تن رسیده است که با تکمیل پروژه‌های در حال احداث، این ظرفیت به ۴۰ میلیون تن نیز خواهد رسید.

رستم اف از احداث پروژه‌های ریلی در بخش جنوبی این مسیر از باکو تا آستارا خبر داد و گفت: با تکمیل‌شدن این پروژه‌ها، ظرفیت این مسیر به ۱۵ میلیون تن می‌رسد.

رئیس راه‌آهن آذربایجان با تقدیر از عملکرد مدیرعامل راه‌آهن به جهت دعوت از شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی برای تسریع در جابه‌جایی بار، خاطرنشان کرد: با این عملکرد، افزایش حجم بار در این مسیر را شاهد خواهیم بود.

وی با اشاره به مسئولیت‌پذیری راه‌آهن آذربایجان در جابه‌جایی بار، خاطرنشان کرد: ما علاقه‌مند هستیم که از شاخه غربی بیشتر استفاده کنیم؛ زیرا زیرساخت‌هایی که در آذربایجان وجود دارد، بهتر از شاخه شرقی است و به همین دلیل است که روسیه نیز مایل است که در این مسیر بار خود را جابه‌جا کند.

رستم اف خواهان برگزاری جلسه مشترک ایران، روسیه و آذربایجان شد و گفت: درخواست ما این است که این جلسه مشترک در آستارا برگزار شود تا از این طریق امکان مشاهده ظرفیت‌ها برای گسترش آن‌ها وجود داشته باشد.

رئیس راه‌آهن آذربایجان همچنین خواستار برگزاری جلسه آنلاین به‌منظور افزایش تبادلات دیدگاه‌ها شد و گفت: ما علاقه‌مند هستیم که پروژه آستارا - آستارا تکمیل شود و باتوجه‌به اینکه راه‌آهن ایران نیز علاقه‌مند است تا میزان همکاری‌ها افزایش پیدا کند، پیشنهاد می‌کنم تا زمانی برای اتمام باقی‌مانده پروژه تعیین شود و چنانچه قرار است تغییراتی در مسیر اعمال شود، بتوانیم آن را نهایی کنیم.