قزوین - ایرنا - نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی گفت: نرخ رشد پیری جمعیت در دنیا بین یک تا سه دهم درصد است که این رقم در کشور ما یک درصد بوده و عواقب خطرناکی دارد.

فاطمه محمدبیگی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: هیچ کشوری در دنیا به اندازه ایران با پدیده سالمندی مواجه نیست و متاسفانه کشور بیش از هر زمان دیگری نیازمند توجه به رشد جمعیت است.

وی با بیان اینکه در آینده نزدیک یک سوم جمعیت ایران سالمند خواهد شد، تصریح کرد: اگر نرخ رشد پیری جمعیت در ایران کنترل نشود، در دهه‌های آینده کسی وجود نخواهد داشت که بتواند وضعیت را تغییر دهد.

محمدبیگی تاکید کرد: من به عنوان مدرس دانشگاه تاکید می‌کنم که مشکل جمعیت در آینده نزدیک گریانگیر ایران خواهد شد و متاسفانه در کنار آمار مرگ و میر بی میلی جوانان به ازدواج، ذخیره ژنتیکی کشور در خطر قرار دارد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: یکی از بحران‌های اصلی در حوزه اجتماهی کاهش رشد جمعیت و روند رو به رشد نرخ سالمندی است که من به عنوان مادر سه فرزند به جوانان امروزی تاکید می‌کنم که حتما اولویت در زندگی آینده، تشکیل خانواده منسجم، مستحکم و پایدار را در اولویت زندگی قرار دهند.

محمدبیگی به دستاوردهای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت اشاره کرد و یادآور شد: تعداد مادران بین ۲۰ تا ۲۵ سال از ۱۶ به ۱۸ درصد افزایش یافته است و همچنین پیک کاهش جمعیتی از سال ۹۸ تا پایان سال ۱۴۰۲ از ۱۲ به ۱۰ درصد رسیده است.