پردیس - ایرنا - هفته فرهنگی شهرستان پردیس از ۲۳ تا ۲۶ مهرماه در فاز ۳ پارک پردیسان با ۵۲ غرفه برگزار شد.

به گزارش ایرنا، دستگاههای دولتی شهرستان به مدیریت فرمانداری و با همکاری شهرداری پردیس و سایر دستگاههای خدمات رسان طی روزهای ۲۳ تا ۲۶ مهر ماه این نمایشگاه را با برنامه های متنوع فرهنگی، تفریحی، ورزشی برگزار کردند.

سیاه چادرهای روستاهای بخش مرکزی به دلیل حضور روستائیان با لباس های محلی و ارائه محصولات روستایی با پوشش عشایر پربازدیدترین بخش نمایشگاه بود.

در بخش سیاه چادرنمایشگاه که به میزبانی بخشداری مرکزی برگزار شد، آش جو محلی با سبزی های خاص روستای کرشت رایگان بین مردم توزیع شد و پخت شیرینی محلی برساق در سیاه‌چادر به صورت داغ و توزیع میان مردم توسط بانوان روستا با لباس سنتی ساعات خوبی را برای بازدید کنندگان رقم زد.

اجرای سنت دوغ و سر شیر گیری به روش عشایری و زدن آن در مشک، پخت نان محلی با تنور سنتی و توزیع میان بازدیدکنندگان از دیگر بخش های جذاب سیاه چادر در نمایشگاه بود.

بخشدارمرکزی پردیس در حاشیه این نمایشگاه به خبرنگار ایرنا گفت: برپایی بخش سیاه چادر در نمایشگاه فرهنگی از سال گذشته شروع شد و با توجه به استقبال بازدید کنندگان امسال هم با افرایش تعداد سیاه چادرها شاهد استقبال خوب شهروندان از این بخش متنوع بودیم.

بابک رهنما ادامه داد: ما در این نمایشگاه با نشان دادن دستاوردهای روستایی تلاش کردیم تا در طی روزهای برگزاری نمایشگاه شهروندان از نزدیک شاهد زندگی و فعالیت های روستائیان باشند و از محصولات و دستاوردهای روستایی هرچند به طور محدود بهره مند بشوند.

وی با بیان اینکه کودکان به برنامه های سیاه چادر علاقه مند بودند، خاطرنشان کرد: مشاهده پخت نان از نزدیک و تردد عروسکهای بزرگ با پوشش روستایی در میان بازدید کنندگان،دریافت هدیه سوغات روستایی، عکاسی در اتاق خاطرات باغ موزه ربیعی در محل سیاه چادر ،نور افشانی، نوای ساز و سرنای محلی و اجرای آیین حنابندان روستایی عشایری توسط هنرآموزان مدرسه رودکی برای بازدید کنندگان به ویژه کودکان جذابیت خاصی داشت.

برگزاری جشنواره غذا و سلامت به مناسبت روز جهانی غذا با محوریت اقوام ایرانی با هدف اشاعه تغذیه سالم و ارتقا میزان آگاهی خانواده ها برای مصرف مواد غذایی با کیفیت بالا با در محل برگزاری هفته فرهنگی برگزار شد.

۲۰ مدل غذا از استانهای لرستان، کردستان، مازنداران، بوشهر، قروین، آذربایجان شرقی ز و غذای سنتی عشایر در این رویداد فرهنگی برگزار شد و پس از داوری غذاها توسط کارشناسان به برترین ها جوایزی اهدا شد.

در نمایشگاه هفته فرهنگی شهرستان محصولات فرهنگی با شعار پردیس نماد همبستگی فرهنگها از ظرفیتهای محلی، فرهنگی و بخشی شهرستان و تولیدات صنایع دستی هنرمندان بومی در این ۵۲ غرفه استفاده شده تا هویت فرهنگی شهرستان به شهروندان نمایش داده شود.

در این نمایشگاه شهرداری پردیس علاوه بر میزبانی مکانی تعدادی غرفه با فعالیت فرهنگی و ارائه بسته های فرهنگی داشت وسایر ادارات محیط زیست، شهرداری بومهن، محیط زیست، انجمن تعزیه شهرستان، آموزش و پرورش، دانشگاه پیام نور ، اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ، بنیاد حفظ و نشر ارزشهای انقلاب و آثار شهداو دیگر دستگاهها حضور داشتند.

شامگاه پنجشنبه آیین اختتامیه نمایشگاه هفته فرهنگی با حضور مسئولان شهرستان برگزار شد و تعداد زیادی از شهروندان ضمن ابراز رضایت از حضور در نمایشگاه به خبرنگار ایرنا گفتند که بی صبرانه منتظر برگزاری نمایشگاه در سال آینده هستند تا بتوانند ساعات خوب و خوشی را در نمایشگاه فرهنگی سپری کنند.

شهرستان پردیس با جمعیتی بیش از ۴۰۰ هزار نفر در شرق پایتخت قرار دارد.