تهران- ایرنا- کارشناس بازار طلا، افزایش ۲۷ دلاری انس جهانی طلا را در یک هفته بی سابقه دانست و گفت: حباب سکه طرح جدید در این هفته از مرز ۱۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان گذشت.

محمد کشتی‌آرای امروز (جمعه) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره تحولات بازار طلا در هفته‌ای که گذشت، افزود: در هفته گذشته قیمت طلا و سکه و ارز به دلیل شرایط سیاسی منطقه به رکوردهای جدیدی دست پیدا کرد تا جایی که قیمت جهانی طلا این هفته مجددا سیر صعودی پیدا کرد و به رقم رکورد قبلی یعنی دو هزار و ۶۸۵ دلار رسید.

به گفته وی، این یک رکورد جدید قیمتی برای طلا بود که حدود سه هفته گذشته این رقم به ثبت رسیده بود و در پایان این هفته به طور مجدد به این رقم رسید و ۲۷ دلار نسبت به ابتدای هفته افزایش پیدا کرد.

کارشناس بازار طلا با اشاره به افزایش قیمت نقره و پلاتین اظهار داشت: در هفته‌ای که گذشت قیمت طلا به دلیل افزایش ۲۷ دلاری انس جهانی و رشد نرخ ارز سیر صعودی را تجربه کرد البته قسمتی از افزایش نرخ سکه حباب است که این حباب ناشی از افزایش تقاضا در بازار برای خرید انواع سکه جهت سرمایه گذاری است.

وی تصریح کرد: بانک مرکزی هر هفته به طور مرتب در حال واگذاری سکه به متقاضیان است اما آنچه شاهد هستیم اینکه سکه‌هایی که بانک مرکزی به متقاضیان واگذار می‌کند، وارد بازار نمی‌شود این بدان معناست که سکه‌های خریداری شده جهت سرمایه‌گذاری است و افراد برای خودشان نگهداری می‌کنند.

کشتی آرای گفت: قیمت سکه طرح قدیم با دو میلیون و ۳۵۰ هزار تومان افزایش هفتگی به رقم بی سابقه ۴۵ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان، قیمت سکه طرح جدید با سه میلیون تومان افزایش هفتگی به ۵۲ میلیون تومان، نیم سکه با یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان افزایش هفتگی به ۲۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، ربع سکه با ۸۰۰ هزار تومان افزایش هفتگی به ۱۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی با ۳۰۰ هزار تومان افزایش به هشت میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید.

وی افزود: قیمت هر مثقال طلای آب شده در یک هفته با ۵۵۵ هزار تومان افزایش هفتگی در آخرین معاملات دیروز به ۱۸ میلیون و ۱۱۰ هزار تومان رسید و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز چهار میلیون و ۱۸۰ هزار تومان معامله شد.

کارشناس بازار طلا اظهار داشت: حباب سکه طرح جدید در این هفته به ۱۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید که یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان افزایش حباب در طول یک هفته را نشان می‌دهد که رکورد جدید قیمتی است.

وی تصریح کرد: با وجود افزایش قیمت‌ها در بازار شاهد رخ داد خاصی در بازار نیستیم و داد و ستدها روال عادی خود را طی می‌کند.

کشتی آرای افزود: تمامی معاملات طلا و سکه و ارز تماما با احتیاط انجام می‌شود زیرا انواع قیمت‌های اعلام شده با حباب بوده بنابراین معاملات با احتیاط صورت می گیرد.

کارشناس بازار طلا شرایط این بازار را تحت تاثیر مسائل سیاسی دانست و پیش بینی کرد: طی دو تا سه روز آینده اگر اتفاق خاصی در حوزه سیاسی رخ ندهد این قیمت ها تا دوشنبه باقی بماند.