به گزارش ایرنا از وزارت امور اقتصادی و دارایی، علی افضلی در برنامه میز اقتصادی سیما، با موضوع ناترازی بودجه افزود: اجرای بودجه و لوازم بودجه به ما کمک میکند تا بتوانیم در طول سال مسائلی مانند اوراق درون سالی یا بحث سود شرکتهای دولتی بودجه را بهتر مدیریت کنیم.
مدیرکل دفتر مطالعات بخش عمومی و اقتصاد اسلامی وزارت اقتصاد اظهار داشت: اگر بودجه به درستی نوشته و اجرا شود یک آئینه تمام نمایی از سیاستهای اقتصادی را نشان میدهد؛ مشکلات اقتصادی که ما در حوزه رفاه و انرژی داریم خودش را در قالب بودجه نشان میدهد و آن کسری بودجهای که ما داریم با این لوازم قاعدتا قابل رفع نیست.
افضلی با بیان اینکه ابتدا باید موضوع ناترازی بودجه شکافته شود، تصریح کرد: باید دید چرا ناترازی هنگفت وجود دارد و سپس در خصوص ابزارهای آن تصمیمگیری کرد یکی از ابزارها را نحوه اجرا و مدیریت نقدینگی دانست.
وی با بیان اینکه رقم کسری بودجه را اکنون نمیتوان اعلام کرد و به صورت قطعی در پایان سال اعلام میشود، گفت: متوسط کسری بودجه در سال ۱۴۰۲ از ۳۰۰ همت تا ۸۰۰ همت در سناریوهای خوش بینانه و بدبینانه است.
افضلی تصریح کرد: برای ناترازی و کسری بودجه تعریف حقوقی مشخصی در قانون وجود ندارد چیزی که به عنوان کسری بودجه تعبیر شده، شکاف بین منابع مصوب و محقق شده است که در سال ۱۴۰۲ به طور میانگین ۴۰۰ همت میتوان تخمین زد.
وی اضافه کرد: کسری بودجه در دنیا و بسیاری از کشورها وجود دارد اما آن کسری بودجهای مضمومی است که پیشبینی شده نباشد و روی ناترازی عملیاتی باشد بدین معنا که به ازای هزینه جاری درآمد نداریم؛ اما اگر دولت به صورت فعالانه اوراقی را برای یک هزینه عمرانی منتشر کند، اسم آن میتواند کسری بودجه باشد اما لزوما کسری بودجه بدی نیست البته در این شرایط در کشور ما این موضوع وجود ندارد و اوراق منتشر شده برای هزینه جاری است از این رو جزئیات در این تعاریف و این اعداد و ارقام خیلی مهم است.
مدیرکل دفتر مطالعات بخش عمومی و اقتصاد اسلامی ۷۰ تا ۸۰ درصد ترکیب هزینههای بودجه را مربوط به هزینههای غیرقابل اجتناب دانست و گفت: در بودجه سهم این هزینه را خیلی بزرگ نمیبینم اما اکنون در بودجه ۱۴۰۳ اگر ۲هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان کل بودجه ما باشد، یک هزار و ۱۹۵ میلیارد تومان آن مختص به حقوق و دستمزد کارمندان و حدود ۴۰۰ همت آن مربوط به کمک به صندوقهای بازنشستگی برای حقوق و دستمزد است، پس اینها هزینههای غیرقابل اجتناب است و سهم بزرگی از بودجه دارد.
وی بر کار کردن روی منابع تاکید کرد و افزود: استعدادی که کشور ما روی مدیریت داراییها دارد و همچنین مالیات به عنوان مهمترین محل تامین اعتبار بودجه میتواند قرار بگیرد که این را دولت قبل در سالهای اخیر و دولت چهاردهم درحال دنبال کردن آن است و البته با در نظر گرفتن تمام آن ظرافتها و با عدم فشار آمدن بر اقشار پایین بحث عدالت مالیاتی دنبال میشود.
وی به مالیات بر مجموعه درآمد اشاره کرد و اظهار داشت: این موضوع میتواند به بودجه بسیار کمک کند که در دولت قبل به مجلس شورای اسلامی ارسال شد و در دولت جدید نیز در خصوص کلیات مالیات بر مجموعه درآمد نگاه مثبتی وجود دارد و اصلاحات آن انجام میشود.
افضلی بحث فرابودجه را نشأت گرفته از بحث هدفمندی یارانهها عنوان کرد و افزود: ما هزینههایی داریم که احتمالا میدانیم غیر قابل اجتناب هستند اما در هنگامه بودجه به اشتباه به اندازه دقیق و واقعی در بودجه پبش بینی نمیشود و در طول سال گریبان ما را میگیرد و مجبور هستیم در خصوص آن فکر کنیم.
وی ادامه داد: امسال دولت این فکر و برنامهریزی را دارد که بودجه را بصورت واقعی یکپارچهسازی کند یعنی بودجه عمومی ما از موضوع هدفمندی یارانهها بصورت مجزا بررسی شود.
افضلی گفت: اگر امسال دولت بتواند یکپارچهسازی بودجه را انجام دهد و هدفمندی یارانه را از دل بودجه عمومی درآورد گام بزرگی برداشته ایم.
وی در خصوص مولدسازی گفت: شناسایی اموال بسیار خوب پیشرفته است به طوریکه از ۴۰۰ هزار به یک میلیون رسیده است البته همه این اموال مازاد نیستند، درخصوص مولدسازی نباید به دنبال نقدینگی باشیم بلکه مولدسازی دنبال آن است که اهرمی برای اجرای پروژههای عمرانی کشور باشد.