نیویورک –ایرنا- جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا که در آلمان به سر می برد، در پی تشدید درگیری ها در منطقه از سوی رژیم اسرائیل گفت احتمال تلاش برای دستیابی به توافق  آتش‌بس در لبنان وجود دارد، اما کار در غزه سخت تر است.  

به گزارش ایرنا، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز جمعه به وقت محلی در جمع خبرنگاران پس از دیدار با رهبران آلمان، فرانسه و انگلیس در برلین و یک روز پس از شهادت یحیی سنوار رهبر حماس از سوی رژیم اسرائیل مدعی شد: «ما فکر می کنیم راهی به سوی صلح در خاورمیانه وجود دارد. این مسیر سخت خواهد بود اما همه ما موضع مشابهی داریم.»

رئیس جمهوری آمریکا ادعا کرد: «به نظر من و همکارانم هم نظر دارند، فرصتی وجود دارد که احتمالاً می‌توانیم با اسرائیل و ایران به گونه‌ای برخورد کنیم که برای مدتی به درگیری پایان دهد. این به درگیری پایان می دهد.»

بایدن افزود: «ما فکر می کنیم که امکان کار برای آتش بس در لبنان وجود دارد. اما این آتش بس در غزه سخت تر خواهد بود.»

رئیس جمهور آمریکا در پاسخ به سوالی درباره پاسخ موشکی ایران به اقدامات و تجاوزات رژیم اسرائیل و عصبانیت این رژیم و ادعای پاسخ احتمالی آن مدعی شد چگونگی و زمان پاسخ اسرائیل به ایران را می‌داند.

بایدن در پاسخ به این سوال که آیا در مورد نحوه و زمان پاسخ احتمالی اسرائیل به پاسخ موشکی ایران در اول اکتبر اطلاع دارد، ادعا کرد: بله.

رئیس جمهور آمریکا توضیحات بیشتری در پاسخ به این سوال ارائه نکرد.

شبکه خبری سی ان ان اعلام کرد: به گفته یک مقام آمریکایی، انتظار می‌رود پس از دیدار با مقامات ارشد آلمان و رهبران انگلیس و فرانسه، بایدن با تیم امنیت ملی خود در هواپیمای ریاست جمهوری موسوم به ایر فورس وان برای گفتگو در مورد آخرین تحولات خاورمیانه دیدار کند.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه و جیک سالیوان مشاور امنیت ملی در مسیر واشنگتن به بایدن خواهند پیوست.

این مقام آمریکایی گفت انتظار می رود بلینکن اوایل هفته آینده به خاورمیانه سفر کند. مقامات گفته اند که دولت بایدن آزادی گروگان های باقی مانده در بازداشت حماس را در اولویت قرار داده است.

بایدن به تیم خود دستور داده است که در پی شهادت یحیی سنوار در تماس نزدیک با همتایان اسرائیلی خود باشند و انتظار می‌رود که خود او نیز در روزهای آینده با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل تماس بگیرد.

به گزارش ایرنا، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ۱۰ مهرماه ۱۴۰۳ برابر با اول اکتبر ۲۰۲۴ در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که در پاسخ به نقض حاکمیت جمهوری اسلامی ایران در ترور اسماعیل هنیه و نیز ترور سید حسن نصرالله و سردار عباس نیلفروشان، نیروی هوا فضای سپاه با پرتاب ده‌ها موشک بالستیک اهداف مهم نظامی امنیتی را در قلب سرزمین های اشغالی مورد هدف قرارداد.

سپاه همچنین هشدار داد: اخطار داده می شود چناچه رژیم صهیونیستی به این عملیات که منطبق بر حقوق قانونی کشور و قوانین بین المللی است واکنش نظامی نشان دهد با حملات کوبنده و ویرانگر بعدی مواجه خواهد شد.

سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح نیز در تشریح جزئیات عملیات وعده صادق ۲ با بیان اینکه ۲ ماه گذشته، روزهای بسیار سختی برای ملت ایران و محور مقاومت بود، گفت: حتی با وجود این جنایت ها جمهوری اسلامی ایران رعایت موازین لازم را به انجام رساند و تنها پایگاه‌های نظامی زده شد؛ سه پایگاه نظامی هوایی اصلی رژیم صهیونیستی از جمله مقر موساد، پایگاه هوایی نواتیم محل اصلی نگهداری جنگنده‌های F۳۵، پایگاه هوایی هاتسریم پایگاه مبدا عملیات ترور سید حسن نصرالله، رادارهای راهبردی و مراکز تجمع تانک‌ها، نفربرها و نفرات رژیم صهیونیستی در منطقه پیرامون غزه مورد هدف قرار گرفت. در این عملیات زیرساخت اقتصادی و صنعتی رژیم صهیونیستی و مردم مورد هدف قرار نگرفتند در حالی که این کار کاملا امکان پذیر بود.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل روز جمعه ششم مهر ماه به پشتوانه حمایت‌های آمریکا در حالیکه برای سخنرانی در هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به سر می برد، دستور ترور سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان را صادر کرد و هواپیماهای رژیم صهیونیستی شامگاه جمعه محلات مسکونی محله حاره حریک در ضاحیه بیروت را به شدت و به صورت پیاپی بمباران کردند.

حزب الله لبنان در بیانیه‌ای که روز شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳ منتشر شد شهادت سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان را تایید کرد. «سرتیپ پاسدار عباس نیلفروشان» از فرماندهان پیشکسوت و جانبازان سرافراز دفاع مقدس و مستشار سپاه در لبنان نیز در این حمله تروریستی در ششم مهر ۱۴۰۳ به همرزمان شهید خود پیوست.

پیش از این، اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و مذاکره کننده این جنبش برای توافق آتش بس بامداد چهارشنبه ۱۰ مرداد که برای حضور در مراسم تحلیف ریاست جمهوری دکتر مسعود پزشکیان به تهران آمده بود، به شهادت رسید و یحیی السنوار که اسرائیل معتقد است حملات ۷ اکتبر (۱۵ مهر) را سازماندهی کرد، پس از ترور هنیه به‌ عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس منصوب شد.

یحینی سنوار نیز ۲۶ مهرماه ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ اکتبر ۲۰۲۴ توسط رژیم اسرائیل در نوار غزه به شهادت رسید.