تهران- ایرنا- بایبا برازه وزیر خارجه لتونی در دیدار با جیمز اوبراین دستیار وزیر خارجه ایالات متحده در امور اروپا و اوراسیا با استقبال از اقدامات واشنگتن در حمایت از امنیت کشورهای منطقه بالتیک و قاره اروپا، خواستار گسترش حضور نظامی و اقتصادی آمریکا در این کشور اروپایی شد.

به گزارش بامداد شنبه ایرنا به نقل از پایگاه خبری وزارت خارجه لتونی، برازه در این دیدار از افزایش حضور نظامی و اقتصادی آمریکا در این کشور اروپایی به عنوان یک پیام بازدارنده قوی در برابر روسیه یاد کرد و گفت: حضور آمریکا در کشور ما در عین حال پیامی مطمئن به سرمایه‌گذاران خارجی در مورد فضای امن و جذاب سرمایه‌گذاری در لتونی می‌فرستد.

وزیر خارجه لتونی در این دیدار همچنین بر لزوم محدود کردن حملات روسیه به اوکراین از طریق اعمال فشار و تشدید تحریم‌ها علیه مسکو و متحدانش تاکید کرد و افزود: اعمال تحریم‌ها بر علیه روسیه یکی از ابزارهای فرسایش اقتصاد و ماشین جنگی این کشور است.

برازه در ادامه این دیدار همچنین با تاکید بر تعهد قاطع لتونی بر تداوم حمایت نظامی، مالی و بشردوستانه از اوکراین، خواستار ارائه کمک‌های بدون قید و شرط واشنگتن به کی‌یف و لغو هرگونه محدودیت در خصوص نحوه استفاده اوکراین از این کمک‌های نظامی شد.

به گزارش ایرنا، وزیر خارجه لتونی پیش تر نیز با بیان اینکه در حال حاضر کشورهایی وجود دارند که بدون هیچگونه محدودیت و پیش‌شرطی، سلاح‌های خود را در اختیار کی‌یف قرار داده‌اند، گفت: اوکراین پیش‌ تر مجوز غرب برای حمله به خاک روسیه را دریافت کرده است.

برازه با اشاره به اینکه اوکراین پیش‌ تر پهپادهای دوربرد و موشک‌های تاکتیکی اتکمز (ATACMS) را دریافت کرده است، اظهار کرد: رویکرد ایجاد محدودیت برای کی‌یف در خصوص حمله نکردن به اهداف خارج از اوکراین ممکن است در آینده تغییر کند.

وزیر خارجه لتونی در ادامه با طرح این موضوع که کشورهایی هستند که این سلاح‌ها را پیش‌ تر بدون هیچ قید و شرطی در اختیار اوکراین قرار داده‌اند، تاکید کرد: البته همه چیز به صراحت و با صدای بلند گفته نمی‌شود و حتی بهتر است که تا زمان مشخصی، با صدای بلند گفته نشود.

رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

ولادیمیر پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.