تهران- ایرنا- اسکات میلر سفیر آمریکا در سوئیس با انتقاد از تصمیم دولت این کشور در خصوص رعایت نکردن کامل تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه، این اقدام دولت سوئیس را ناامیدکننده خواند.

به گزارش بامداد شنبه ایرنا به نقل از آسوشیتدپرس، سفیر آمریکا در سوئیس با ابراز امیدواری نسبت به مثمرثمر بودن تلاش‌های برن برای بستن راه‌هایی که به شرکت‌های تابعه این کشور مستقر در کشورهای خارجی اجازه می‌دهد تحریم‌های وضع شده از سوی اتحادیه اروپا علیه روسیه را دور بزنند، گفت: ضروری است که با جلوگیری از دور زدن تحریم‌ها علیه روسیه، مسکو را از منابع مالی و تجهیزات مورد نیاز برای ادامه جنگ علیه اوکراین محروم کنیم.

وی در ادامه با اشاره به تصمیم شورای فدرال سوئیس مبنی بر رعایت بیشتر آخرین فهرست تحریم‌های اعمال شده از سوی اتحادیه اروپا علیه مسکو، افزود: در اعمال تحریم‌ها علیه روسیه نباید سلیقه‌ای عمل کنیم و هیچ یک از شرکت‌های ما نباید شریک جرم مسکو در جنگ این کشور علیه اوکراین باشند.

به نوشته آسوشیتدپرس، شورای فدرال سوئیس پیش تر در بیانیه‌ای اعلام کرد با وجود اینکه این کشور عضو اتحادیه اروپا نیست اما تصمیم گرفته بیشتر اقداماتی که در آخرین دور از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه گنجانده شده است را به مرحله اجرا بگذارد که همین امر حکایت از آن دارد برن قصد ندارد به همه تحریم‌های این اتحادیه علیه مسکو گردن نهد.

در بیانیه شورای فدرال سوئیس با اشاره به اینکه این کشور تحریم‌های اتحادیه اروپا در زمینه‌هایی مانند مالکیت معنوی و اسرار تجاری، دانش صنعتی، خدمات پیام رسانی در بخش مالی، گاز طبیعی و صادرات هلیوم روسیه را رعایت خواهد کرد، تاکید شده است که برن از پیوستن به تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا در مورد درخواست‌های ثبت اختراع، برندها و سایر مالکیت‌های معنوی شرکت‌های روسیه خودداری کرده چرا که به اعتقاد آنها تا به حال هیچگونه نقض حقوق مالکیت معنوی توسط روسیه علیه شرکت‌های سوئیسی صورت نگرفته است.

به گزارش ایرنا، سوئیس پیش از این نیز با وتوی طرح صادرات ۹۶ تانک جنگی لئوپارد به اوکراین انزوای دیپلماتیک خود در اروپا را بیش از پیش کرده بود.

این تانک‌ها هرگز در سوئیس در خدمت نبودند، هرگز برای استفاده توسط ارتش سوئیس در نظر گرفته نشدند و در این کشور مستقر نیستند. همه ۹۶ دستگاه در ایتالیا نگهداری می‌شوند و در سال ۲۰۱۶ از ارتش ایتالیا در یک معامله خصوصی توسط سازنده تسلیحات سوئیسی رواگ (Ruag) خریداری شده‌اند.

شورای فدرال (بازوی اجرایی هفت نفره دولت سوئیس) پیش تر اعلام کرد: این شورا به این نتیجه رسیده است که فروش این ۹۶ تانک لئوپارد بر اساس قوانین جاری سوئیس امکان‌پذیر نیست به ویژه این موضوع با قانون مواد جنگی مغایرت دارد و منجر به تغییر سیاست بی‌طرفی سوئیس خواهد شد.

رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

ولادیمیر پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.