تهران- ایرنا- مهدی حسن روزنامه‌نگار و نویسنده انگلیسی در یادداشتی در روزنامه گاردین با اشاره به حمله رژیم صهیونیستی به نیروهای یونیفل تاکید کرد که کشورهای عضو سازمان ملل باید در واکنش به این گستاخی اسرائیل دست به کار شوند و به عنوان اولین گام، دست به اقدام برای اخراج (رژیم) اسرائیل از سازمان ملل متحد یا حداقل تعلیق مشارکت آن در مجمع عمومی این سازمان بزنند.

به گزارش بامداد شنبه ایرنا، این نویسنده انگلیسی در این یادداشت خود با بیان اینکه رژیم صهیونیستی در طول سال گذشته حملاتی را به چندین کشور از جمله لبنان، سوریه، یمن و ایران و همچنین به سرزمین‌های اشغالی شامل مناطق نوار غزه و کرانه باختری انجام داده است، گفت: با این وجود فقط این کشورها و سرزمین‌های اشغالی نبودند که هدف حملات (رژیم) اسرائیل قرار گرفتند بلکه تل آویو یک سازمان خاص را نیز هدف حملات شفاهی و کلامی خشونت‌آمیز بی‌سابقه قرار داده که نام آن سازمان، «سازمان ملل متحد» است و همه ما شاهد اعلان جنگ اسرائیل به این سازمان جهانی بوده‌ایم.

ستون نویس روزنامه گاردین در ادامه به کارنامه سیاه رژیم صهیونیستی در هفته‌ها و ماه‌های اخیر در تعارض با سازمان ملل اشاره کرد و افزود: بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر (رژیم) اسرائیل در حالی که در صحن مجمع عمومی سازمان ملل متحد ایستاده بود و سخنرانی می‌کرد، این سازمان بین‌المللی را «حقیر»، «خانه تاریکی» و «باتلاق متعفن یهودستیز» نامید.

مجری سابق شبکه خبری آمریکایی ام‌اس‌ان‌بی‌سی همچنین به رفتار ناشایست اخیر نماینده رژیم صهیونیستی هنگام خروج از صحن سازمان ملل اشاره کرد و گفت: دنی دانون در حالی که در کنار تریبون مجمع عمومی ایستاده بود، یک رونوشت از منشور سازمان ملل را با کاغذخردکن کوچکی که همراه خود آورده بود تکه تکه کرد و بعد از انجام این کار شنیع گفت که مقر سازمان ملل در نیویورک باید بسته شده و از روی زمین محو شود.

این نویسنده انگلیسی در ادامه با اشاره به اظهارات یسرائیل کاتس وزیر خارجه رژیم صهیونیستی برعلیه آنتونیو گوترش، افزود: وزیر خارجه (رژیم) اسرائیل دبیرکل سازمان ملل را دروغگو و عنصر نامطلوب خواند و ورود او (به سرزمین‌های اشغالی) را ممنوع اعلام کرد.

وی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی فعالانه مانع از انجام وظیفه کمیسیون تحقیقات سازمان ملل برای انجام تحقیقات و جمع‌آوری شواهد در مورد حملات هفتم اکتبر (پانزدهم مهر ۱۴۰۲) شد، تاکید کرد: (رژیم) اسرائیل کار را به جایی رسانده که حتی پارلمان آن در حال بررسی قرار دادن نام یکی از آژانس‌های با سابقه سازمان ملل به نام «آنروا» در لیست سازمان‌های تروریستی است.

این روزنامه نگار انگلیسی در ادامه به بمباران بی‌وقفه مدارس، انبارها و اردوگاه‌های آوارگان متعلق به سازمان ملل در نوار غزه توسط ارتش رژیم صهیونیستی در طول ۱۲ ماه گذشته اشاره کرد و یادآور شد: (رژیم) اسرائیل در جریان این بمباران‌ها ۲۲۸ کارمند سازمان ملل را کشت که به نقل از دبیرکل این سازمان از زمان تاسیس سازمان ملل تاکنون هرگز در جریان هیچ یک از درگیری‌ها و جنگ‌هایی که از گذشته تا به حال در جهان رخ داده بود یا در جریان هیچ کدام از بلایای طبیعی که از گذشته تا امروز در دنیا به وقوع پیوسته بود، این تعداد پرسنل سازمان ملل جان خود را از دست نداده بودند.

مجری سابق شبکه خبری آمریکایی ام‌اس‌ان‌بی‌سی همچنین با اشاره به حملات اخیر نیروهای رژیم صهیونیستی به نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در جنوب لبنان، تاکید کرد: اکنون ارتش (رژیم) اسرائیل حتی به نیروهای یونیفل نیز حمله می‌کند و به گفته سازمان ملل پنج نفر از این نیروها که در لبنان خدمت می‌کردند در اثر حملات نیروهای اسرائیل به مواضع آنها در نزدیکی «خط آبی» مجروح شده‌اند.

وی با مطرح کردن این پرسش که کدام یک از این اقدام‌ها و جنایات رژیم صهیونیستی قابل قبول و قانونی است، خاطرنشان کرد: اما شاید بزرگ‌ترین و مهم‌ترین پرسشی که در مقابل ما قرار دارد این است که چگونه (رژیم) اسرائیل هنوز هم اجازه دارد در عضویت سازمان ملل بماند و چرا هنوز از سازمانی که بی‌وقفه و بی‌شرمانه به آن حمله کرده و آن را زیر سوال برده و تضعیف کرده، اخراج نشده است؟

این ستون‌نویس روزنامه گاردین در ادامه با بیان اینکه مطمئناً بعضی از کشورهای دیگر عضو سازمان ملل هم ناقض حقوق بشر هستند، یادآور شد: اما هیچ کدام از این کشورها کارمندان سازمان ملل را به طور دسته‌جمعی نکشته‌اند، هیچ کدام از آنها تانک‌های خود را برای حمله به پایگاه‌های این سازمان اعزام نکرده‌اند و هیچ کدام از این کشورها از پذیرفتن ده‌ها قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل خودداری نکرده‌اند؛ از سوی دیگر از بیش از ۶۰ سال پیش تاکنون هیچ کشوری در جهان جرأت نکرده بود که دبیرکل سازمان ملل را «عنصر نامطلوب» بنامد.

وی همچنین با اشاره به اینکه سازوکار اخراج اعضای خاطی سازمان ملل در ماده ۶ منشور این سازمان پیش‌بینی شده است، اظهار کرد: بر اساس این ماده، این امکان وجود دارد که هر یک از اعضای سازمان ملل که اصول مندرج در منشور آن را به صورت مکرر نقض کرده باشد، به پیشنهاد شورای امنیت و توسط مجمع عمومی این سازمان، از آن اخراج شود.

این روزنامه نگار انگلیسی با بیان اینکه ممکن است برخی به این موضوع اشاره کنند که تاکنون هیچ یک از اعضای سازمان ملل بر اساس ماده ۶ منشور این سازمان از آن اخراج نشده و علاوه بر آن، ایالات متحده که به عنوان یکی از اعضای دائمی شورای امنیت از سال ۱۹۷۰ تاکنون بیش از ۵۰ قطعنامه این شورا بر علیه رژیم صهیونیستی را وتو کرده است، هرگز اجازه چنین کاری را نمی‌دهد، یادآور شد: اگرچه این نکته صحیح است اما با این حال تاریخ به ما آموخته است که راه‌حل‌هایی برای دور زدن حق وتو اعضای دائمی شورای امنیت وجود دارد، همان طور که در سال ۱۹۷۱، وقتی کشورهای سوسیالیست و غیرمتعهد جنوب جهانی در مجمع عمومی سازمان ملل رای دادند تا جمهوری خلق چین به عنوان «تنها نماینده قانونی چین در سازمان ملل» به رسمیت شناخته شود.

مجری سابق شبکه خبری آمریکایی ام‌اس‌ان‌بی‌سی در ادامه با بیان اینکه ۴۰ کشور عضو سازمان ملل روز شنبه با صدور بیانیه مشترکی حمله گستاخانه رژیم صهیونیستی به نیروهای حافظ صلح سازمان ملل را محکوم کردند، یادآور شد: باید در نظر داشت که محکوم کردن لفظی کار ساده‌ای است اما کشورهای عضو سازمان ملل باید در عمل دست به کار شوند و به عنوان اولین گام، دست به اقدام برای اخراج (رژیم) اسرائیل از سازمان ملل یا حداقل تعلیق مشارکت آن در مجمع عمومی این سازمان بزنند چرا که انجام این کار، پیامی قدرتمند هم برای (رژیم) اسرائیل و هم برای سایر جهانیان به همراه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: این پیام حاکی از اقتدار سازمان ملل و اهمیت جان کارکنان این سازمان و نیروهای حافظ صلح آن است و به اسرائیل و همه جهانیان می‌فهماند که هیچ کسی نمی‌تواند به این سازمان اعلان جنگ کرده و یا راه خود را از آن جدا کند.

به گزارش ایرنا پیش تر تحلیلگر معروف جهان عرب با اشاره به هجمه تل آویو علیه دبیرکل سازمان ملل از عدم حمایت کشورهای عربی از آنتونیو گوترش ابراز تعجب کرده و علت را در ترس از نتانیاهو و بایدن دانسته بود.

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر معروف جهان عرب در 'گزارشی در رای الیوم با اشاره به هجمه صهیونیست‌ها از جمله وزیر خارجه این رژیم علیه «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل و عنصر نامطلوب خواندن وی، این موضع صهیونیست‌ها را اوج فروپاشیدگی و شکست‌های متوالی آنها و نیز انزوای بین المللی دانسته بود که تل آویو به علت ارتکاب نسل کشی و پاکسازی نژادی در فلسطین اشغالی، در آن به سر می‌برد.

وی نوشت: از روز نخست، «گوترش» علیه تجاوز اسرائیل و کشتار آن در غزه موضع گیری کرد و اوج شهامت و انسانیت آن آنجایی بود که گفت که رنج فلسطینیان از هفتم اکتبر شروع نشده است بلکه از زمان غصب سرزمین فلسطین در سال ۱۹۴۸ به دست صهیونیست‌ها و بیرون راندن بیش از ۸۰۰ هزار فلسطینی به کشورهای همسایه رخ داد.

عطوان بیان کرد: اسرائیل که شکل گرفت از سوی آمریکا و کشورهای اروپایی، دشمن بزرگ نهادهای بین المللی است و وقیحانه تر این است که نماینده این رژیم در سازمان ملل خواهان برکناری گوترش است گویا که سازمان ملل ملک این رژیم تروریستی آپارتایدی است.

این تحلیلگر با اشاره به عدم حمایت ۲۲ کشور عربی از دبیرکل سازمان ملل در برابر رژیم صهیونیستی آن را دردناک توصیف و این پرسش را مطرح کرد: چرا کشورهای عربی با تمام توان از گوترش در برابر هجمه صهیونیست‌ها دفاع نکردند؟ آیا این از ترس نتانیاهو است یا بایدن یا هر دو؟

وی در ادامه موضع گیری گوترش را عاملی برای جاودانه شدن او در تاریخ دانست و بیان کرد: گوترش جانب حق و قربانیان نسل کشی صهیونیست‌ها را گرفته است؛ همان قربانیانی که بیشتر کشورهای عربی و بسیاری از بیم صهیونیزم جهانی، ناتو و آمریکا، پشت آنها را خالی کردند. این موضع گیری گوترش ستودنی است. با وجود گوترش و امثال او، حق به صاحب حق در فلسطین باز می‌گردد و ظلم وعاملان نسل کشی و پاکسازی نژادی شکست خواهند خورد.