کرمانشاه - ایرنا- یک نویسنده کرمانشاهی کتاب در حوزه فرهنگ ایثار و شهادت با بیان اینکه کار در این حوزه زمان‌بر و نیازمند همکاری ایثارگران، مسوولان و متولیان امور است، گفت: نویسندگان کتاب نیاز به حمایت‌ بیشتر برای خلق آثار فاخر و ماندگار دارند.

پروانه نوری روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: نویسنده برای یک کتاب دست کم ۲ سال زمان صرف تحقیق و مصاحبه می کند، زمانی را هم برای پیاده سازی و تدوین انجام می دهد به امید اینکه کتابش چاپ و در دسترس مخاطبان قرار گیرد، اما برخی مسائل باعث دلسردی نویسنده و به نتیجه نرسیدن کار می شود.

وی گفت که برخی ناشران صرفا به رزومه کاری خود توجه دارند و با چاپ تعداد کمی از یک عنوان کتاب، کارشان را تمام شده می دانند. در صورتی که با تیراژ کم کتاب اصلاً به بازار عرضه وارد نمی شود، اما همین کتاب توزیع نشده در آمار ناشران هست.

وی با بیان اینکه عملکرد و رویکرد ناشران در مجموع جای قدردانی دارد، اظهار کرد: در عین حال برخی دیگر از ناشران با به تأخیر انداختن اعلام وصول کتاب باعث می شوند کتاب در سایت خانه کتاب و ادبیات ایران ثبت نشود؛ مبلغ قراردادی که ناشر با نویسنده منعقد می کند یکی دیگر از مشکلات نویسنده هاست و توجیه اقتصادی برای امرار معاش پدیدآورنده اثر را پایین می آورد، در مجموع مبالغی که برای چند سال زحمت نویسندگان به آنها پرداخت می شود منصفانه نیست.

نوری که دانش آموخته رشته علم اطلاعات و دانش شناسی در مقطع ارشد است و یک کتاب از وی منتشر شده و ۲ کتاب در آستانه چاپ و تدوین دارد، ادامه داد: یک مشکل دیگر این است که وقتی نویسنده تصمیم به نوشتن در خصوص یک شهید می گیرد، نهاد مرتبط تأکید دارد که «شهید شاخص» باشد! سؤال من این است که پس تکلیف و حق سایر شهدا چه می شود؟ چه تعداد شهید شاخص طبق معیارهای آنها داریم که کاری برایشان انجام نشده است؟ چه تعداد نویسنده داریم که همه بخواهند فقط برای شهدای شاخص بنویسند؟ تعداد کل شهدا چند هزار است؟ برای تعداد کمی از شهدا ده‌ها جلد کتاب نوشته شده و برای اکثریت آنها هیچ! چون این اکثریت شهید شاخص تلقی نمی شوند!

این نویسنده ادامه داد به عقیده من بین شهدا تبعیض قائل شدن صحیح نیست. با این کار خانواده های شهدا دلگیر و دلخور می شوند و بعضاً گلایه هم دارند؛ بر اساس آموزه های قرآنی و اسلامی "شهید؛ شاخص است".

وی اضافه کرد: استقبال نکردن برخی از خانواده های شهدا برای تولید کتاب و نظایر آن به دلایل مختلف، سختی کار بررسی مستند بودن روایات و مواردی از این دست وقت و انرژی زیادی از نویسنده می گیرد.

نوری برخی پیشنهادات برای بهتر شدن حوزه کتاب شهدا داد و گفت: بهتر است برنامه هایی برای خانواده ایثارگران مبنی بر اهمیت بازگو کردن خاطرات دوران دفاع مقدس برگزار شود تا اهمیت ذکر خاطرات شهیدان و روایت دفاع مقدس بیشتر تبیین شود، اکنون برخی خانواده ها تصور می کنند با طرح مسائل شهدا اجر کارشان کاهش می یابد.

وی اضافه کرد: اگر خانواده ایثارگران پای کار بیایند قطعاً اتفاقات بهتری در حوزه نشر کتاب دفاع مقدس خواهد افتاد؛ بسیاری از این خانواده ها تمایلی به بازگو کردن خاطرات خود یا شهیدشان ندارند. چرا که معتقدند اجر کارشان از بین می رود، برخی هم بازگو کردن خاطرات را نوعی ریا تصور می کنند در صورتیکه به عقیده من انجام این مهم حداقل در زمان حاضر جهاد تبیین است.

نوری به انتظار خود از دستگاه های فرهنگی استان کرمانشاه در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت اشاره کرد و افزود: فکر می کنم همه ادارات و دستگاه های اجرایی این توان و ظرفیت را دارند که به صورت دوره ای یعنی هفتگی، ماهیانه یا حتی چند ماه یک بار با هماهنگی بنیاد شهید یا اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس با خانواده شهدا دیدار داشته باشند.

وی اضافه کرد: این دیدارها هزینه نمی خواهد و خانواده ایثارگران هم به این باور می رسند که از یاد نرفته اند؛ اگر همه ادارات این برنامه را در دستور کار قرار دهند در مدت زمان کوتاهی با همه خانواده شهدا دیدار صورت می گیرد.

وی معرفی شهیدان را در فضای شهری، رسانه ها و حتی لابلای برنامه های صدا و سیما در معرفی و تبیین فرهنگ ایثار و شهادت موثر عنوان کرد و افزود: راه‌های زیادی برای پرداختن به موضوعات مربوط به دفاع مقدس وجود دارد، در کنار ساخت فیلم، تئاتر، موسیقی و نظایر آن برپایی نمایشگاه های موقت و دائمی و بهره مندی از تکنولوژی نوین مانند هوش مصنوعی است و فضای مجازی در همین راستا ارزیابی می شود.

کرمانشاه ۹۸۰۰ شهید دارد

به گزارش ایرنا، جنگ تحمیلی با اشغال شهر قصرشیرین در ۳۱ شهریور سال ۵۹ از استان کرمانشاه آغاز و با عملیات مرصاد در پنجم مرداد ماه سال ۶۷ در این استان به پایان رسید.

این استان با ۲ میلیون نفر جمعیت، ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد، مردم این استان ۳۰ هزار ایثارگر شامل ۹ هزار و ۸۰۰ شهید، ۱۹ هزار جانباز و هزار و ۷۰۰ آزاده تقدیم میهن کرده است.

همچنین تقدیم ۸۵۰ زن شهیده، ۱۵۵۰ بانوی جانباز و ۷۵۰ شهید زیر ۱۵ سال از سندهای افتخار مردم این استان است، رتبه اول زنان جانباز کشور و دومین استان که بیشترین تعداد زنان شهیده را تقدیم کشور کرده از آن کرمانشاه است.

بیش از ۲۷ عملیات طی دوران دفاع مقدس در کرمانشاه از جمله مرصاد، بازی‌ دراز، تنگ حاجیان، محمد رسول‌ الله (ص)، والفجر ۱۰، مطلع‌الفجر انجام شده و همچنین شهر نودشه و روستاهای زرده و دیره شهرستان دالاهو در دوران جنگ تحمیلی بمباران شیمیایی شدند و اینها همگی سندی بر حقانیت و مظلومیت مردم این دیار است.

در این استان هشت یادمان دوران دفاع مقدس شامل یادمان بین المللی مرصاد، بازی دراز، شهید بهشتی قصرشیرین، مطلع الفجر گیلانغرب، شهدای ۲۶ مرداد پاوه، بانه‌دار شیخ صله ثلاث باباجانی، شهید شیرودی و یادمان پادگان ابوذر وجود دارد.